A Kasprowy Wierch-re (Gáspár-hegy) közlekedő kabinos lift a Lengyel Kötélvasút Társaság (PKL) tulajdonában van, azonban a vállalat a Lengyel Államvasutakhoz tartozik a régi idők öröksége nyomán. A mára már nem igazán vasúti profilba vágó liftüzemeltetéstől szabadulna a vasúttársaság, és vele együtt a felhalmozott veszteségtől is.
Tavaly júniusban eldőlt, hogy a lifttársaságot privatizálják, és 100%-ban új tulajdonos kezébe kerülhet. Volt szó osztrák érdeklődésről, de ha voltak is osztrákok, mára már nem hallani rólunk. Erősen érdeklődött azonban a déli szomszéd egyik mamutja, a TMR, amely mára a Magas-Tátra és Chopok síterepeit üzemelteti. A TMR nem kispályás vállalkozó, az utóbbi években rengeteget fektetett a tátrai síterepek modernizálásába, csak az idén 40 millió eurót költenek a három chopoki liftre, valamint hóágyúvásárlásokra, és szálloda felújításokra mindkét Tátrában.
Lehet mondani, hogy a lengyelek megijedtek, hogy szlovák kézbe kerülhet a lifttársaság, ezért lépniük kellett. Miután csak a szlovákok adtak be ajánlatot az eredeti határidőig, sikerült elérniük, hogy a pályázat határidejét kitolják 2012 végéig. Közben a zakopanei polgármester is mozgósította a helyi erőket. Adam Bachleda Curus, a volt zakopanei polgármester vezetésével, aki az egyik leggazdagabb lengyelnek számít, új vállalkozás jött létre a napokban, hogy a hegyoldal továbbra is lengyel kézben maradjon.
A zakopanei kabinos lift
Azt már korábban tudni lehetett, hogy a szlovákok 130 millió zlotyt (kb. 8,8 milliárd forint) is megadnának, hogy a lengyel oldalon terjeszkedjenek, ehhez képest kell ajánlatukat benyújtania a helyieknek. Az újonnan létrejött csoport lengyel üzletemberekből áll, sokan helyi kötődéssel, és a hírek szerint jó kapcsolatot ápolnak a helyi önkormányzattal.
A külső szemlélőnek igazi rejtély, hogy a jelenlegi feltételekkel miért érné meg a hegyoldal üzemeltetése. A gazdaságos üzemeltetéshez, felújított liftek, új liftek és új pályák kellenének. A helyi környezetvédők eddig szinte minden fejlesztést megtorpedóztak. A nagykabinos liftet nemrégen újították fel, de szándékosan olyan megoldást választottak, hogy a kapacitással ne terheljék a hegyet télen. Nyáron még ennél is kevesebben juthatnak fel, csak 50%-os kapacitással megy a lift, sokszor órákat kell várni egy menetre.
Az előző években egy freeride pálya kijelöléséhez sem járult hozzá a Nemzeti Park, így a jelenlegi szigorú természetvédelmi intézkedések tükrében csak találgatni lehet, mitől érné meg a síterep üzemeltetése egy profitorientált gazdasági társaságnak.