Hogyan lettél magyar állampolgárként sífelvonó-üzemeltető vállalkozó Szlovákiában?
Egy véletlen folytán kerültem Szlovákiába. Amerikában dolgoztam luxushajókon és ott ismertem meg a jelenlegi feleségem. Ő besztercebányai származású, és a családjában nagy hagyománya van a síelésnek. Édesapja volt Csehszlovákia sícsapatának az edzője sok éven keresztül. Donovalyn volt egy kis felvonójuk és kölcsönzőjük, amit aztán mi vettünk át 1999-ben. Ők időközben egy teljesen új síközpontot hoztak létre Strelnikyn, 22 km-re Besztercebányától.
Mivel foglalkoztál korábban?
Kaszinókrupié voltam 1990 óta és a Las Vegas kaszinóban dolgoztam, majd a karib-tengeri luxushajókon fejeztem be a kaszinós pályafutásomat.
Milyen egy sífelvonó-tulajdonos (és családjának) élete? Hogy telik egy napod a téli szezonban?
A téli hónapok nagyon sűrűek a számunkra, szinte semmi másra nincs időnk: minden a síközpont körül forog. Naponta ugyanaz ismétlődik, de mégis minden nap kicsit más. Reggel 9-től délután 4-ig vagyunk nyitva folyamatosan, ami nagyon megterhelő, mivel naponta olykor több százan is megfordulnak nálunk, főleg a főszezonban. Zárás után apróbb szervizmunkákat végzünk, majd az esti órákban a honlapfrissítés és a szállásfoglalások megválaszolása következik.
Marad időtök a téli szezonban síelésre is?
A téli hónapokban sajnos szinte semmi szabad időnk nincs, csak szezon után tudunk elmenni Ausztriába, ahol a magasabb helyeken pl. a Hintertux gleccseren szoktunk síelni.
Mennyire volt nehéz magyarként vállalkozást indítani Szlovákiában?
Az elképzeléseimet nem volt nehéz megvalósítani, kivéve a szállásközvetítést. Az itteni szállástulajdonosok jelentették a legnagyobb gondot, ugyanis nagyon nehezen lehetett velük megértetni azt, hogy amit ők csinálnak, az egy szolgáltatás a vendégnek és nem szívesség. Mi a magunk részéről arra törekszünk, hogy mindig tudjunk újdonságokkal, érdekességekkel előállni, mert csak így lehet fennmaradni, sikeresnek lenni.
Milyen szolgáltatásokat kínáltok a Donovalyba látogató síelőknek?
Igyekszünk teljes körű szolgáltatásokat nyújtani az idelátogató síelőnek. Szolgáltatásaink között szerepel sí- és snowboardoktatás, felszerelés-kölcsönzés, síszerviz, szállásközvetítés, és mindezt on-line internetes foglalással is elérhetik a vendégek.
Mi a véleményed a szlovák sícentrumokról és Donovaly által kínált lehetőségekről?
Belátom, hogy a szlovák sícentrumok színvonala jóval alacsonyabb, mint például az osztrákoké. Viszont az árak sem olyan magasak, némely szállás minősége viszont megközelíti a nyugati szintet. Donovaly nagy előnye, hogy a szállások 80%-a pályaszállás, azaz a sípályáktól max. 800 méter távolságra van. Ezt nem sok más síközpont mondhatja el magáról, legyen az Szlovákiában, vagy bárhol a világon. Donovaly egyébként az idén teljesen átalakult. A központot teljesen átépítették, új információs központot hoztak létre, valamint a már régóta félkész épületeket befejezik az idén.
Milyen tendenciákat látsz Szlovákiában a síturizmus terén?
A külföldi befektetők megjelenésével (ld. Ruzomberok, Dolny Kubin) egyes síközpontok szolgáltatásainak színvonala jelentősen megugrott. Több felvonót építenek, a gépparkot frissítik, valamint sok más, a kényelmet szolgáló szolgáltatást hoznak létre, bár sajnos a szállásadók magatartását ők sem tudják megváltoztatni.
Mi a véleményed a magyar-szlovák viszonyról, illetve a két nép mentalitásának különbözőségéről? Érezhető-e manapság magyarellenesség a szlovákok körében, és megmutatkozik-e ez valamilyen formában a sípályákon?
Ez az ellentét egyáltalán nem érezhető a sípályákon. Ma már mindenki tudja, hogy a legjobban fizető vendég a külföldi, Donovalyn pedig legfőképpen a magyar. A síközpontok ma már szinte mind magántulajdonban vannak, tehát számukra is fontos, hogy minél több vendég érkezzen, és mindenki jól érezze magát. Elvétve előfordulnak beszólások, de annak mindig megvan az oka, legtöbbször a magyarok kirívó viselkedése irritálja a szlovákokat. Ha mindenki úgy viselkedne síelés közben, hogy mást nem zavar, biztosan semmilyen gond nem lenne.
Milyen tervekkel készültök a következő szezonra?
Az idén első alkalommal bevezetjük a kártyás fizetést is a helyszínen, valamint az interneten ún. ALL INCLUSIVE csomagokat ajánlunk vendégeinknek, ami kedvezményes árú szolgáltatásokat takar. Tehát ha valaki meg szeretne tanulni síelni, akkor a szállásfoglaláskor pontosan lefoglalhatja a síoktatás pontos idejét, az igényelt felszerelést. Mindezt előre fizetéssel, forintban otthon megteheti, és ekkor jelentős kedvezményeket adunk. Érkezéskor pedig minden készen várja, semmi mással nem kell foglalkoznia, csak a sítanulással, vagy síeléssel.
Hol érhetnek el azok, akiket konkrétan érdekelnek szolgáltatásaitok?
Megtalálhatóak vagyunk az interneten a
www.ho.hu weboldalon, e-mailben a
ho@ho.hu címen, telefonon a 00 421 905 407382 számon.