Munka Ausztriában: a legfontosabb tudnivalók!

2014.05.13. Kálmán Kornél

Idén fejeztem be a harmadik téli szezonomat Ausztriában, és ennek kapcsán szeretném megosztani veletek a tapasztalataimat, hátha esetleg valaki a jövőben úgy gondolja, hogy szerencsét próbálna nyugati szomszédunknál.
Mivel téli síparadicsomokról beszélünk, senki ne reménykedjen abban, hogy superior executive team leader support risk analyst managerként tud majd elhelyezkedni. A munkaerőpiac eme falvakban 90%-ban a vendéglátósoknak kedvez, és habár itthon ez a szektor többnyire alulfizetett, Ausztriában igen komoly összegek (több millió forint) tehető félre egy-egy szezon (négy-öt hónap) alatt. Honfitársainkat, illetve a többi kelet-közép-európai munkavállalót leginkább éttermekben, hüttékben, diszkókban és tabledance bárokban találhatjuk meg, recepcióra nem igazán vesznek fel külföldi munkaerőt.

Sokan keresnek meg azzal a kérdéssel, hogy mennyire fontos a nyelvtudás, amire még mindig csak az a válasz, hogy nagyon. Nyelvtudás nélkül legfeljebb mosogatóként, vagy szobalányként helyezkedhetünk el (ez is már minimum nettó 1200 eurós fizetéssel kecsegtet), esetleg szakácsként (amennyiben angolul tudunk), de ebben az esetben a német nyelvtudás hiányát elég magas szakmai tudással kell kompenzálni.

Nagy vonalakban elmondható, hogy a fizetés nyugat felé haladva folyamatosan növekszik, ami azért becsapós, mert nyilván a hó végi összeget a borravalóval együtt érdemes kiszámolni, megnézni mire és mennyit költünk, majd levonni a következtetést, hogy jó helyen vagyunk-e. Például a Fertő-tó partján Burgenlandban, egy felkapott tóparti étteremben nyáron borravalóval együtt jóval több pénzt megspórolhatunk, mint Ischglben egy félpanziós hotelban commis de rangként (segédpincér). Kiadások tekintetében ételre fogunk a legkevesebbet költeni, lévén vendéglátós helyen helyezkedünk el, így ez biztosított. A hotelekben a szállás is megoldott, míg az éttermek és bárok esetében nem mindig. Az utóbbiaknál érdemes kezdés előtt tisztázni, hogy a szállásért kell-e valamennyit fizetnünk, vagy ingyen van.
Kilátás az egyik személyzeti szobából Ischglben
Másik lényeges szempont, hogy milyen szobát kapunk. Ideális esetben Einzelzimmert (egyágyas szoba), de amennyiben nem vagyunk vezető beosztásban könnyen kaphatunk egy szobatársat is. A kisebb hotelekben általában megoldott az egyágyas szobákban való elhelyezés, míg a nagyobbakban ez nem mindig jön össze a személyzet magas létszáma miatt. Szerencsés esetben a WC-n és zuhanyzón csak a szobatársunkkal, vagy senkivel sem kell osztoznunk, de az is előfordulhat, hogy szintenként 10-15 emberre van egy. Az ablak nézhet a hotel előtt parkoló autókra, egy hűtőládaként funkcionáló lerobbant teherautóra, de akár a több ezer méter magas hegyekben is gyönyörködhetünk.

Általánosságban elmondható, hogy amennyiben hotelbe megyünk dolgozni a munkán kívül nem sok mindenre lesz gondunk, napi három-négyszeri étkezés, szoba, mosási lehetőség biztosítva van, ha bármi elromlik csak szólunk a házmesternek, és akár még sílécet vagy snowboardot is kölcsönözhetünk kedvezményesen. Ugyanakkor fizetés szempontjából, csak a szükséges minimumot fogjuk megkapni, ami pincérként 1200-1300 euró Salzburg környékén, 1400-1600 euró Tirolban. Szakácsként és bárosként ehhez képest 100-200 euróval magasabb fizetésre számíthatunk, de a hó végi borravaló csak pár száz euró körül mozog. Szobalányként is az 1200-1400 közti intervallum a meghatározó. Tapasztalataim szerint egy hotelben kezdeni a kinti munkavállalást tökéletesen megfelel arra, hogy a nyelvet, illetve az osztrák munkamorált és előírásokat elsajátítsuk.
Kilátás ugyanazon hotel másik személyzeti szobájából Ischglben
Mivel a vendégek napközben a sípályákon vannak, ehhez igazodik a munkabeosztás is, tehát osztott műszakban (Teildienst) kell dolgozni. Ez az étteremben reggeliztetést és vacsoráztatást jelent. Vacsoráztatásnál többnyire az ötfogásos menü a jellemző, vagyis saláta, előétel, leves, főétel (hús, hal, vagy vegetáriánus), desszert, de előfordul a büféztetés is. Nyilván a bárosoknak, továbbá a sípályán dolgozóknak Durchdienst van, tehát egyben dolgoznak le 8-10-12 órát. Ezzel el is érkeztünk, az a la carte éttermek, bárok, hütték, diszkók világába, amik jellegzetes hangulatukról és legendás borravalóikról ismertek. Néhányukban a commis de rang - chef de rang (segédpincér-pincér) rendszert alkalmazzák, ahol a commisnak nem sok borravaló jut, viszont chef de rangként, vagy Zahlkellnerként (fizettető pincér), akár a teljes fizetésünket is kitermelhetjük a borravalóból egy hónap alatt. A szakácsokat ezeken a helyeken a magasabb alapfizetéssel próbálják meg kompenzálni.
Ischgl
Amennyiben azt hinnénk ezt nem lehet fokozni, muszáj betekintenünk az éjszakába, a táncosok és sztriptíz bárok életébe, amiből valljuk meg egy tisztességes síparadicsomban minimum egy-kettővel találkozunk. Táncosként az alapfizetés nem túl magas, főleg a borravalóra kell alapozni, ami akár napi száz euró körül is mozoghat, és ezért még le sem kell vetkőzni. A tabledance bárokban a borravaló mellett (ami nyilván több, ha valaki melltartó nélkül vonul végig a bárpulton), a jutalékos rendszer is rendkívül jövedelmező. Tíz-húsz százalékos jutalékot kapnak a lányok fogyasztás után (már amit a vendég vesz), illetve a privát tánc árának (45-50 euró) körülbelül a felét megtarthatják. Ez elsőre nem tűnik soknak, de egy 3000 eurós Cristal pezsgő után már szép összeg.
Buli a Pachában - fotó: pacha.at
Időnként magyar szót is hallhatunk ezekben a bárokban, de az utóbbi években nagyobb teret nyertek keleti szomszédjaink munkavállalói. Páran ezt főállásban űzik, van aki csak pár hétig bírja, de olyan is van, aki a tanulmányait finanszírozza belőle. Kérdés, hogy az egyetem után mit fog szólni mikor kezdő fizetésként az irodában ugyanazt a fizetést kapja, mint itt egy jobb este.
mitro | 2014.05.14. 13:55
Mint tudjuk, minden helyzet más és más, de ezek átfogó, reális információk.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
Szállástipp
Hotel Montanara csillagcsillagcsillagcsillag
Felújított 4 csillagos hotel igényes, alpesi stílusú szobákkal és apartmanokkal, reggelivel, vagy önellátással a híres Ischgl üdülőtelepülés szélén, 5-600 méterre a kabinos lifttől és 20 méterre a legközelebbi sípályától. Új wellness részleg szaunákkal, gőzfürdőkkel, pihenőszobákkal.