Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Radikális változások Atomic fronton 2009/10

2009.11.11. Bartus Péter

Radikális változások Atomic fronton 2009/10 Az idei szezon rég nem látott reformokat hozott az osztrák Atomic cég palettáján. A legfontosabb újítások: Leszámoltak a legendás Beta szerkezettel, így a 80-as évekbeli ARC sorozat után újra van széria gyártású famagos léce.
h i r d e t é s
Furcsán hangzik, de ezek egyben az Atomic első szendvics szerkezetű, széria gyártású carving lécei. (A versenyzőknek épített lécek eddig is hagyományos szendvicsek voltak, csak a célba érkezésnél adtak a kezükbe széria Beta léceket, hogy a fotón azok szerepeljenek). Az okok között a gyártó a vásárlói oldal nyomását említi, miszerint „csak a famagos sí az igazi”. Ezzel az állítással lehetne vitatkozni, jómagam elfogadva ezt az érvet, a valódi okok között még elképzelhetőnek tartom a Beta szerkezetű lécek hosszabb használat utáni „kipuhulását”, valamint a vastag kantni miatti jellegzetes Atomic kantni szakadásokat, illetve a B5-ös gyártási költségét. Amennyiben elegendő igény gyűlik össze, az Atomic ebben a szezonban még gyártja a Metron 9-es és a méltán legendává vált Metron B5-ös modellt, bár hivatalosan már nem szerepelnek a palettán.

A léc családok terén is csupa újdonsággal találkozunk, lássuk hát milyen kategóriákra osztották a palettát:

Race: D2 a verseny léceken és számcsavar

A lécek számozásán ismét csavartak egyet: A verseny lécek tavalyi egyértelmű számozása (SL/GS 12, SL/GS 11, SL/GS 10) helyett visszatértek a tavalyelőtti, „civil” szemmel kissé kusza számozáshoz (SL/GS 12, ST/LT 12, SL/GS 10) hasonló jelöléshez. GS lécek: A csúcsmodell a D2 RACE GS nevet viseli, a famag alatt és felett titánium lap erősítéssel, D2 technológiával. A geometriában szignifikáns változások álltak be. A tavalyi hasonló hosszúságú és rádiuszú csúcsmodell méreteihez képest (112,5-66-95,5) az idei modell értékei 110,5-70-100! Ez lefordítva annyit jelent, hogy a léc eleje kevésbé agresszív, a hátulja jóval szélesebb, így az irányítás jóval hátrébb tolódik. Ezt a lécet tényleg csak a profi tudással rendelkezőknek ajánlom, különben a 90-es évek végi széles farú Kneissl Ergo CG lécekhez hasonló „katapult” élményben lehet része a lovasnak, bár szakértő tesztelők szerint a D2 felépítés ezen a hajlamon is nagymértékben segít. A középső szélesítés jótékony hatással van mind az egyenes-, mind a kanyarsebességre. A pilótavizsga nélkül használható RACE TI GS modell már jóval felhasználóbarátabb méretekkel rendelkezik, szerkezete lényegében megegyezik bátyjáéval, D2 nélkül. A „wannabe racer” modell a RACE LT, héjszerkezetű, densolite (egy erősebb hab) „magos”, könnyű, megbocsájtó sí. SL lécek: Szerkezetük azonos a megfelelő GS lécekkel, hasonló irányba mozdultak a méretek is, mint a GS léceknél, véleményem is megegyezik minden modellnél. A család tagjai: D2 RACE SL , RACE TI SL, RACE ST. Érdekességként megemlítem, hogy a szemfüles világkupa nézők a szezon második felében észrevehették, hogy a versenyzők a korábbi teljesen lapos sík helyett már a „púpos” síket tesztelték élesben, amit ügyesen próbáltak fedni a festéssel. Dizájn tekintetében a piros-fehéret nem kedvelő sízőknek már tavaly óta nincs „menekülő” kék szín (ST/LT 12), de a nagy felirattal, a letisztult formavilággal kifejezetten pofásra sikerültek a lécek, a beltartalom pedig egyértelműen pozitív irányba fejlődik.

Allmountain: A Nomad feléledt

Több más gyártóhoz hasonlóan az Atomic idénre teljesen kivégezte a cross vonalat képviselő Supercross szériát (ami a standard allround carving sílécek geometriáját ötvözte masszív belső felépítéssel), helyüket a hasonló rádiuszú, de mindenhol jóval szélesebb Nomad család veszi át, ami az egyre népszerűbb allmountain lécek táborát erősíti. Leginkább ezek a lécek hivatottak a megszűnt Metron szériát pótolni, a tavalyi modellek sajnos ilyen szinten csalódást okoztak, mert puha hangolásuk miatt élvezetesek voltak ugyan pályán kívül, de pályán tempósabb/súlyosabb sízők alatt a tartásuk elégtelennek bizonyult. Ezt korrigálva az idei 6 modellből 4 kapott titanium erősítést, ez a jelölésükben is látszik (SAVAGE TI, CRIMSON TI, BLACKEYE TI, SMOKE TI). A titánium nélküli BLACKEYE modellt így inkább a freeride/backcountry stílust kedvelőknek ajánlanám, míg az alap Smoke a kezdőknek készült. Szerkezet tekintetében is igen változatos felépítéssel készülnek: az említett titániumon kívül, fát, üvegszálat, densolite-ot, és normál habot is találunk a belsejükben, típustól függően. Katalógusban nem található meg, de létezik még a Nomad Sativa modell is, ez a léc az Atomic környezettudatos „RENU” politikáját reprezentálja, megnövelték a természetes és újrahasznosítható anyagok arányát, csökkentve ezzel az életciklus végén az ártalmas anyagok számát. A sícipő fronton is létezik két hasonló elvek alapján készített Renu modell. Látványos, freestyle-ra hajazó grafikájukkal, kulturált viselkedésükkel a kezdőktől a haladókig nagy sikerre számíthatnak a Nomad modellek.

Allround: Tobzódás a Drive családnál

Talán a megszűnő SX szériát kompenzálandó, a pályára készült allround Drive sorozat a tavalyi 4 helyett idén 17 tagot számlál, feladva a rejtvényt annak aki el szeretne igazodni közöttük. A tavaly még szinte külön márkanévként futó D2 technológia immár „leszivárgott” a középmezőnybe. 2-2 léc tartalmazza a Variocut technikát (a sí két, egymáson elcsúszó rétegből áll, az alsó rész első és a hátsó harmada hosszirányban fel van hasítva), a D2 VC 72 Select, a D2 VC 82 Select, illetve a D2 VC 72 Black és a D2 VC 82 Black. A számok a csípőszélességre utalnak, a 82-es modellek azonban nem csak középen, hanem mindenhol 1 cm-el szélesebbek.

A Varioflex lécek (emeletes lécek hasíték nélkül) 7 tagot számlálnak, D2 VF 70, D2 VF 72 SELECT, D2 VF 82 SELECT, D2 VF 72 SPORT, D2 VF 82 SPORT, D2 VF 75 SELECT, D2 VF 75 SPORT. Mind a 11 léc a natív VC technikát tartalmazza, azaz két, szinte egyenrangú „emeletből” épül fel, kivétel a D2 VF 70, ami a D2 Race SL/GS technikáját kapta meg. A hobby sízőknek 6 Drive léc áll rendelkezésére, név szerint a CARBON SPORT, CARBON SELECT, TITAN SPORT, SCANDIUM SELECT, SCANDIUM SPORT, illetve FIBRE SPORT. Mindegyik léc habosított héjszerkezetű, a nevükben szereplő anyagot használva fel a léc elején a hangzatos nevű „U-Turn transmitter”-ben. Ennek a tavaly bemutatott újdonságnak a rezgés csökkentésében, illetve az erőnek az élre történő minél pontosabb átvitelében van szerepe.

Women: Mindenki megkapja a magáét

A női léceket nem osztották ennyi kategóriára, a fentebbi unisex lécek majd mindegyikének megtalálható női változata, persze jóval gyérebb változatossággal. A Women széria modelljei: D2 VF 75, HEAVENS GATE, SEVENTH HEAVEN 79, SEVENTH HEAVEN 76, CLOUD 9, CLOUD 8, CLOUD 7, CLOUD 6.

Kötések: Álruhás fejlesztések

Kötések terén is frissült a választék: A Neox családból a csúcsmodell, a NEOX 14 változatlan maradt (csak a neve változott Neox 412-ről) , a Neox TL 12 és TL 10 a nevére utalva (TL – Tool Less) szerszám nélkül állítható, így végre már nem csak a dobozból kicsomagolva állítható egyszerűen, hanem feltételezhetően évek múltán is. A Salomon francia gyárának bezárásával az Atomic gyárában készülnek a Salomon kötések is, amelyek formavilága tükröződik a közép-és belépő kategóriás Atomic kötéseken is. Az XTL és XTO kötések könnyű súlyukkal illeszkednek a Drive és a Nomad szériába, míg az Evox a Junior és a belépő felnőtt modelleken található.

Megemlíthető még az igen gazdag unisex, illetve női freeride/freestyle/park paletta, a hazai szerény elterjedtségük okán azonban jelen cikk keretein belül nem térnék ki rájuk.

Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy az eltüntetett kategóriákkal nagy kockázatot vállalt az Atomic, azonban ezt sikeresen pótolta a minőségi anyagokkal, a technikai fejlesztéssel és a (talán túlzásba vitt) paletta szélesítéssel.

A cikk szerzője Bartus Miklós "örökös magyar bajnok" fia

KOMMENTEK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
KAPCSOLÓDÓ VIDEÓ
KAPCSOLÓDÓ FÓRUM
h i r d e t é s
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE