Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Radikális változások Atomic fronton 2009/10

2009.11.11. Bartus Péter

Radikális változások Atomic fronton 2009/10 Az idei szezon rég nem látott reformokat hozott az osztrák Atomic cég palettáján. A legfontosabb újítások: Leszámoltak a legendás Beta szerkezettel, így a 80-as évekbeli ARC sorozat után újra van széria gyártású famagos léce.
Furcsán hangzik, de ezek egyben az Atomic első szendvics szerkezetű, széria gyártású carving lécei. (A versenyzőknek épített lécek eddig is hagyományos szendvicsek voltak, csak a célba érkezésnél adtak a kezükbe széria Beta léceket, hogy a fotón azok szerepeljenek). Az okok között a gyártó a vásárlói oldal nyomását említi, miszerint „csak a famagos sí az igazi”. Ezzel az állítással lehetne vitatkozni, jómagam elfogadva ezt az érvet, a valódi okok között még elképzelhetőnek tartom a Beta szerkezetű lécek hosszabb használat utáni „kipuhulását”, valamint a vastag kantni miatti jellegzetes Atomic kantni szakadásokat, illetve a B5-ös gyártási költségét. Amennyiben elegendő igény gyűlik össze, az Atomic ebben a szezonban még gyártja a Metron 9-es és a méltán legendává vált Metron B5-ös modellt, bár hivatalosan már nem szerepelnek a palettán.

A léc családok terén is csupa újdonsággal találkozunk, lássuk hát milyen kategóriákra osztották a palettát:

Race: D2 a verseny léceken és számcsavar

A lécek számozásán ismét csavartak egyet: A verseny lécek tavalyi egyértelmű számozása (SL/GS 12, SL/GS 11, SL/GS 10) helyett visszatértek a tavalyelőtti, „civil” szemmel kissé kusza számozáshoz (SL/GS 12, ST/LT 12, SL/GS 10) hasonló jelöléshez. GS lécek: A csúcsmodell a D2 RACE GS nevet viseli, a famag alatt és felett titánium lap erősítéssel, D2 technológiával. A geometriában szignifikáns változások álltak be. A tavalyi hasonló hosszúságú és rádiuszú csúcsmodell méreteihez képest (112,5-66-95,5) az idei modell értékei 110,5-70-100! Ez lefordítva annyit jelent, hogy a léc eleje kevésbé agresszív, a hátulja jóval szélesebb, így az irányítás jóval hátrébb tolódik. Ezt a lécet tényleg csak a profi tudással rendelkezőknek ajánlom, különben a 90-es évek végi széles farú Kneissl Ergo CG lécekhez hasonló „katapult” élményben lehet része a lovasnak, bár szakértő tesztelők szerint a D2 felépítés ezen a hajlamon is nagymértékben segít. A középső szélesítés jótékony hatással van mind az egyenes-, mind a kanyarsebességre. A pilótavizsga nélkül használható RACE TI GS modell már jóval felhasználóbarátabb méretekkel rendelkezik, szerkezete lényegében megegyezik bátyjáéval, D2 nélkül. A „wannabe racer” modell a RACE LT, héjszerkezetű, densolite (egy erősebb hab) „magos”, könnyű, megbocsájtó sí. SL lécek: Szerkezetük azonos a megfelelő GS lécekkel, hasonló irányba mozdultak a méretek is, mint a GS léceknél, véleményem is megegyezik minden modellnél. A család tagjai: D2 RACE SL , RACE TI SL, RACE ST. Érdekességként megemlítem, hogy a szemfüles világkupa nézők a szezon második felében észrevehették, hogy a versenyzők a korábbi teljesen lapos sík helyett már a „púpos” síket tesztelték élesben, amit ügyesen próbáltak fedni a festéssel. Dizájn tekintetében a piros-fehéret nem kedvelő sízőknek már tavaly óta nincs „menekülő” kék szín (ST/LT 12), de a nagy felirattal, a letisztult formavilággal kifejezetten pofásra sikerültek a lécek, a beltartalom pedig egyértelműen pozitív irányba fejlődik.

Allmountain: A Nomad feléledt

Több más gyártóhoz hasonlóan az Atomic idénre teljesen kivégezte a cross vonalat képviselő Supercross szériát (ami a standard allround carving sílécek geometriáját ötvözte masszív belső felépítéssel), helyüket a hasonló rádiuszú, de mindenhol jóval szélesebb Nomad család veszi át, ami az egyre népszerűbb allmountain lécek táborát erősíti. Leginkább ezek a lécek hivatottak a megszűnt Metron szériát pótolni, a tavalyi modellek sajnos ilyen szinten csalódást okoztak, mert puha hangolásuk miatt élvezetesek voltak ugyan pályán kívül, de pályán tempósabb/súlyosabb sízők alatt a tartásuk elégtelennek bizonyult. Ezt korrigálva az idei 6 modellből 4 kapott titanium erősítést, ez a jelölésükben is látszik (SAVAGE TI, CRIMSON TI, BLACKEYE TI, SMOKE TI). A titánium nélküli BLACKEYE modellt így inkább a freeride/backcountry stílust kedvelőknek ajánlanám, míg az alap Smoke a kezdőknek készült. Szerkezet tekintetében is igen változatos felépítéssel készülnek: az említett titániumon kívül, fát, üvegszálat, densolite-ot, és normál habot is találunk a belsejükben, típustól függően. Katalógusban nem található meg, de létezik még a Nomad Sativa modell is, ez a léc az Atomic környezettudatos „RENU” politikáját reprezentálja, megnövelték a természetes és újrahasznosítható anyagok arányát, csökkentve ezzel az életciklus végén az ártalmas anyagok számát. A sícipő fronton is létezik két hasonló elvek alapján készített Renu modell. Látványos, freestyle-ra hajazó grafikájukkal, kulturált viselkedésükkel a kezdőktől a haladókig nagy sikerre számíthatnak a Nomad modellek.

Allround: Tobzódás a Drive családnál

Talán a megszűnő SX szériát kompenzálandó, a pályára készült allround Drive sorozat a tavalyi 4 helyett idén 17 tagot számlál, feladva a rejtvényt annak aki el szeretne igazodni közöttük. A tavaly még szinte külön márkanévként futó D2 technológia immár „leszivárgott” a középmezőnybe. 2-2 léc tartalmazza a Variocut technikát (a sí két, egymáson elcsúszó rétegből áll, az alsó rész első és a hátsó harmada hosszirányban fel van hasítva), a D2 VC 72 Select, a D2 VC 82 Select, illetve a D2 VC 72 Black és a D2 VC 82 Black. A számok a csípőszélességre utalnak, a 82-es modellek azonban nem csak középen, hanem mindenhol 1 cm-el szélesebbek.

A Varioflex lécek (emeletes lécek hasíték nélkül) 7 tagot számlálnak, D2 VF 70, D2 VF 72 SELECT, D2 VF 82 SELECT, D2 VF 72 SPORT, D2 VF 82 SPORT, D2 VF 75 SELECT, D2 VF 75 SPORT. Mind a 11 léc a natív VC technikát tartalmazza, azaz két, szinte egyenrangú „emeletből” épül fel, kivétel a D2 VF 70, ami a D2 Race SL/GS technikáját kapta meg. A hobby sízőknek 6 Drive léc áll rendelkezésére, név szerint a CARBON SPORT, CARBON SELECT, TITAN SPORT, SCANDIUM SELECT, SCANDIUM SPORT, illetve FIBRE SPORT. Mindegyik léc habosított héjszerkezetű, a nevükben szereplő anyagot használva fel a léc elején a hangzatos nevű „U-Turn transmitter”-ben. Ennek a tavaly bemutatott újdonságnak a rezgés csökkentésében, illetve az erőnek az élre történő minél pontosabb átvitelében van szerepe.

Women: Mindenki megkapja a magáét

A női léceket nem osztották ennyi kategóriára, a fentebbi unisex lécek majd mindegyikének megtalálható női változata, persze jóval gyérebb változatossággal. A Women széria modelljei: D2 VF 75, HEAVENS GATE, SEVENTH HEAVEN 79, SEVENTH HEAVEN 76, CLOUD 9, CLOUD 8, CLOUD 7, CLOUD 6.

Kötések: Álruhás fejlesztések

Kötések terén is frissült a választék: A Neox családból a csúcsmodell, a NEOX 14 változatlan maradt (csak a neve változott Neox 412-ről) , a Neox TL 12 és TL 10 a nevére utalva (TL – Tool Less) szerszám nélkül állítható, így végre már nem csak a dobozból kicsomagolva állítható egyszerűen, hanem feltételezhetően évek múltán is. A Salomon francia gyárának bezárásával az Atomic gyárában készülnek a Salomon kötések is, amelyek formavilága tükröződik a közép-és belépő kategóriás Atomic kötéseken is. Az XTL és XTO kötések könnyű súlyukkal illeszkednek a Drive és a Nomad szériába, míg az Evox a Junior és a belépő felnőtt modelleken található.

Megemlíthető még az igen gazdag unisex, illetve női freeride/freestyle/park paletta, a hazai szerény elterjedtségük okán azonban jelen cikk keretein belül nem térnék ki rájuk.

Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy az eltüntetett kategóriákkal nagy kockázatot vállalt az Atomic, azonban ezt sikeresen pótolta a minőségi anyagokkal, a technikai fejlesztéssel és a (talán túlzásba vitt) paletta szélesítéssel.

A cikk szerzője Bartus Miklós "örökös magyar bajnok" fia

KOMMENTEK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
KAPCSOLÓDÓ VIDEÓ
KAPCSOLÓDÓ FÓRUM
h i r d e t é s
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.