h i r d e t é s
Az előző részben volt már szó az integrált kötésrendszerekről, most arra térnék ki, hogy erőátvitel szempontjából mi a jelentősége ennek a megoldásnak.
A sízés közben az élváltás precízsége és gyorsasága/hatásfoka nagyon fontos tényező. Az élváltás, élen csúszás a carving legfőbb stílusjellemzője. Az élváltást a síző lába indítja, az élváltás a bakancson, síkötésen, síkötés rögzítésen keresztül jut el a síléchez.
Amennyiben a kötést olyan elemekhez rögzítjük, amelyek közvetlenül a síléc belső szerkezetével vannak összeépítve (integráció), akkor ez a folyamat jobb hatásfokkal tud működni. Szintén ennek a folyamatnak a jó hatásfoka miatt lényeges, hogy a lábunkhoz legmegfelelőbb síbakancsot válasszuk.
A második a szintén az előző részben az Atomic D2 variocut lécénél szóba került "Változó rádiusz" jellemző.
Elsőként érdemes leszögezni, hogy az összes léc változó gyakorlati rádiusszal rendelkezik, azonban az összes lécnek állandó a geometriai rádiusza.
Ezt a paradoxonnak tűnő kijelentést érdemes körüljárni.
A síléc rádiusza a carving megjelenésével lett az egyik olyan jellemző, ami alapvetően meghatározza a léc milyenségét, ezt a méretet a gyártók úgy adták meg, hogy a talpára állított síléc oldalsó íveltségét és az ennek folytatásaképpen kapott kör rádiuszát vették alapul, ezt tüntették fel a lécen.
Ezt figyelembe véve a ma kapható lécek mindegyike állandó rádiusszal rendelkezik, már ami a léc geometriáját illeti.
Egy lécnek csak akkor lehet geometriailag több rádiusza, ha oldalanként nem csak egy-egy kantnija (éle) van.
Ez utóbbira volt példa a Kneissl Glide síléc, amely a síléc talpába integrált kiemelkedő siklófelületekkel (amelyek szintén rendelkeztek kantnikkal) és a síléc, szokásos oldalsó kantnijaival biztosította, talpon csúszásnál a stabilitást, kis mértékű döntésnél a kiemelkedő siklófelületek nagyobb rádiuszú élein, nagyobb mértékű bedöntésnél a síléc oldalsó kisebb rádiuszú élén való csúszást.
Az idei szezonban azonban már nem találkozhatunk ezzel a technológiával, mivel nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
A geometriai tényező azonban csak egy meghatározó paraméter, a gyakorlati rádiusz minden sílécnél attól függően változik, hogy mennyire döntjük be a sílécet ívelés közben.
Ez egyszerűen szemléltethető, ha a sílécet sík felületre tesszük és kissé megdöntjük, ekkor a síléc két legszélesebb része fog érintkezni a sík felülettel, a síléc faránál és csőrénél, ha a síléc közepét a dőlésszög megváltoztatása nélkül megpróbáljuk a síkhoz nyomni, a síléc meghajlik, a síléc éle pedig egy körív mentén fog érintkezni a sík felülettel, minél jobban megdöntjük a sílécet úgy, hogy az él felfeküdjön a felületre, annál kisebb lesz annak a körnek a rádiusza amelyen elméletileg a síléc fordul csúszás közben.
Tehát lesiklás közben a fordulási rádiusz dinamikusan változik a síléc bedöntésének mértékétől függően, ezt a rádiuszt ilyenkor a síléc oldalának íveltsége és a hosszanti hajlása együttesen határozza meg.
Természetesen éppen ebből kifolyólag a síléc geometriai rádiusza meghatározó a gyakorlati rádiusz tekintetében.
Gyakorlatban ez az jelenti, hogy két különböző rádiuszú léccel is lehet ugyanazon íven csúszni, csak különböző bedöntéssel és sebességgel.
Összességében a változó rádiuszúnak kikiáltott lécek, ahol a sílécen a rádiusz egy -tól -ig értékkel van feltüntetne (pl.: 10m-16m) olyan fejlesztéseket tartalmaznak, amelyek a hosszirányú hajlást teszik könnyebbé.
A Francia
Salomon cég, idén már csak az Atomic altenmarkt-i gyárában gyártja léceit.
Az eddigiekhez képest kevesebb modellt jelentetett meg a gyártó a szezonra, a lécek négy kategóriába sorolhatóak, a verseny kategóriás lécek között a csúcsmodellek immár hagyományosan a komoly világkupa sikereket magáénak tudható Equipe 2V Race (lesikló) és 3V Race (szlalom) lécek, a lesikló kategóriában két kevésbé kemény modell is található, Equipe GC Race és Equipe GC Series néven. Szlalom versenylécből az Equipe SC Race a puhább és könnyebb verzió.
Idén a "Cross" léccsalád megszűnt, a versenylécek között találhatjuk ennek a kategóriának a csúcsmodelljét, amely egyben az egyetlen ilyen modellt is jelenti a kínálatban.
A Crossmax W12 a lesikló és a szlalom versenylécek közötti rádiusszal rendelkezik. A középhaladó sízők a leginkább kezelt sípályán való használatra szánt Aero lécek között választhatnak, a lécek keménység szerint: Aero X, Aero GT, Aeromax Ti, Aeromax S. A pályán és pályán kívüli sízésre is alkalmas "multi condition" léccsaládon belül 9 különböző típusból lehet választani.
Ezeken kívül még a Freeski léckategória kínál freeride és freestyle léceket.
A felső kategóriás léceknél a Powertrak, az allround kategóriában, pedig a Protrak rendszereket alkalmazza a cég a síkötések rögzítésére.
Az utóbbi években egyre jobb eredményeket és újításokat bemutató
Elan cég idén az egyre sikeresebb waveflex technológiát bevezette a csúcskategóriás léceknél is, így a Race kategória mellett immár egy Waveflex Race kategóriát is találhatunk.
A waveflex technológia lényege, hogy a síléc felső szerkezete keresztirányban hullámosra van kialakítva, ezáltal a hosszirányú hajlás dinamikusabb, de ezzel párhuzamosan a léc a keresztirányban nagyobb torziós szilárdsággal rendelkezik.
Ebben a családban a két-két keményebb és puhább lesikló - GSX Waveflex, GS Waveflex, illetve szlalom - SLX Waveflex, SL Waveflex lécet találhatunk. Az igazi csúcsmodellek továbbra is a Race kategóriás lécek, itt a szlalom SLX Worldcup és a lesikló GSX Worldcup lécek mellett junior versenyléceket, illetve két igazán különleges modellt, az akrobatikus ugráshoz készült M-Air és a kifejezetten buckasízéshez fejlesztett Bloodline léceket találjuk.
Ez utóbbi két léc főleg azért különleges, mert a carving előtti időket idéző 30-40 méteres rádiusszal rendelkeznek, persze ez az említett versenysportokban alapkövetelmény.
Az Elan meglehetősen kiterjedt termékpalettát kínál sílécekből, a nagy népszerűségre szert tett Speedwave lécek leginkább a sportos haladóknak készültek, kezdőknek és újrakezdőknek a Mag, a pályán és a pályán kívül egyaránt otthonosan mozgó sízőknek a Magfire léccsalád nyújt választási lehetőséget.
A síkötéseket a csúcskategóriás versenyléceknél integrált platnira rögzítik, amely megfelel a FIS versenylécekre vonatkozó előírásainak. A Waveflex Race léceknél a Fusion Race, a Waveflex és Magfire felső kategóriás léceinél a Fusion kötésintegrációs rendszert alkalmazzák.
A Fusion Race a Fusion-hoz képest jobb energiaátvitellel rendelkezik az élváltásoknál. A többi lécnél általában az egyszerűbb, sínes felfüggesztésű TMD (Toolless Mounting Device) rendszerrel rögzítik a síkötést.
A következő részben a Head és a Blizzard idei kínálata kerül bemutatásra.