Utazás előtt
Külföldi út előtt kérjünk biztosítási zöldkártyát a felelősségbiztosításunkat kezelő társaságtól. A nemzetközi vezetői engedély a biztonság kedvéért két igazolványképpel és pár ezer forinttal kiváltható az okmányirodákban.
Ellenőrizzük, és ha kell, korrigáljuk a motorolaj és a hűtővíz szintjét. Benzinkútnál meg kell méretni a hűtővíz fagyáspontját. Ha nem éri el a 25 fokot, fagyálló hűtőfolyadékot kell utántölteni a kiegyenlítőtartályba. Érdemes lecserélni a régi ablaktörlőlapátokat jó minőségű, nem csíkozó és nem sikoltozó lapátokra.
Nem elég az ablakmosótartályt teletölteni fagyálló folyadékkal, a teljes rendszert át kell öblíteni vele. Reggelente elkel a jégkaparó, ónos eső után a jégoldó spray. Az alacsonyan járó nap miatt lényeges a napszemüveg. Fontos az alig 200 forintért kapható zárolajzó-jégoldó flakon, ha a zár nem távirányításos.
Ha nehezen indul be a motor, ellenőriztessük az akkumulátor töltését, tisztítsuk meg az akku saruit. Ha új telepre van szükség, vegyünk eggyel nagyobb kapacitásút az eredetinél.
Sítúrához alapfeltétel a legalább négy milliméteres profilmélységű téli gumiabroncs. A téli gumik sebességindexe gyakran alacsonyabb a nyárinál, amire figyelni kell autópályán. Ha a gumi oldalfalán Q betűt látunk, 160 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség. A T-indexű gumival 190, H-jelűvel 210 km/óra a maximális sebesség.
Az útvonaltervezéshez az opel.hu vagy a shellgeostar.com oldalon található programot ajánljuk. Internet híján autós atlaszokkal alakítható ki az útvonal. Térkép nélkül ne keljünk útra.
Síelni sok csomaggal indul a család. A nehéz pakkokat közvetlenül az üléstámla mögé rakjuk, hogy ütközéskor ne legyen helyük felgyorsulni. A tetőboxba a nagy térfogatú, de könnyű holmik kerüljenek, ha van hely a lécek mellett.
Ellenőrizzük alaposan a síléctartó és/vagy a tetőbox rögzítését. Sok autóban van sízsák a hátsó kartámasz mögött, 2 pár léc ebben is elfér.
Számos autóhoz kapható műanyag csomagtértálca, amelyben jobb helye van a síbakancsoknak, mint a szőnyegen. Áruk jellemzően 10 000 és 14 000 forint közötti.
Útközben
A népszerű sípályákhoz vezető út során bizonyos szakaszokat kötelező hólánccal megtenni, ami az összkerékhajtású autókra is vonatkozik. Szlovéniában november 15. és március 15. között kötelező télre felkészített autóval járni, amin a téli gumit értik.
A hólánc felszerelését hasznos előre begyakorolni, hogy ne elakadás után kelljen kitapasztalni a típusok közötti különbségeket. Hóláncok mellett műanyag vagy fémkarmokkal dolgozó eszközök is kaphatók. A láncokat a hajtott kerekekre kell szerelni. Aszfalton kevés hólánc bír ki 60 kilométernél többet. Nem érdemes olyan láncot venni, amelyre rá kell gurulni, mert elakadt autóra nem lehet feltenni. Hólánccal ne menjünk 50 km/óránál gyorsabban.
Vigyük magunkkal az autó pótkulcsait és adjuk oda a velünk utazóknak, így lesiklás után nem kell dideregve várni a kocsi mellett a tulajdonosra.
Téli vezetésnél, csúszós úton a legfontosabb az óvatosság. Havon, pláne
jégen sokkal érzékenyebben reagál az autó a kormánymozdulatokra. Ha a kocsi
fara kitör, a keresztbe álló autót visszafogott ellenkormányzással meg
lehet fogni. Tartsunk nagy követési távolságot, ne vegyük el magunktól
a reagálás lehetőségét ráhajtással.
Az út során fogyasszunk sok folyadékot, de még véletlenül se rakjuk
vezetésnél a lábunkhoz az üdítőspalackot. Ne fűtsük bágyasztóan melegre
az utasteret. Két-két és fél óránként álljunk meg 15 percre. Bátran osszuk
meg a volánt útitársainkkal!
Amennyiben induláskor elakad az autó, tegyük a belső szőnyegeket a kerekek alá-elé, hátha fogást találnak a gumik. Más helyzetben egyesbe-rükvercbe kapcsolgatva esetleg kihintáztatható a kocsi a csávából. Beállás után járjuk ki a parkolóhelyről kivezető utat.
Hegyről lefelé ne nyomjuk enyhén, de folyamatosan a fékpedált, mert túlhevülhet a fék! Fékezzünk ritkábban, de erőteljesen. Visszakapcsolással kiaknázható a motorfék.