Összegyűjtöttük, hogy milyen fejlesztések, újítások várhatóak a hazai síturisták által leglátogatottabb síközpontokban. A hóviszonyokról persze nem tudunk előre nyilatkozni, de abban mindenki egyetért, hogy soha még egy ilyen szezont, mint a tavalyi!
Magyarország
Tavaly Mátraszentistván részleges üzemelésén kívül lényegében az összes síterep zárva volt egész télen. Ne irigyeljük a síterepek üzemeltetőit! Szépen előkészültek a tavalyi szezonra, aztán üresen maradt a kassza a bérletpénztáraknál. Mivel itthon az előző szezon szinte teljesen elmaradt, a tavaly ilyenkor ismertetett fejlesztésekkel remélhetőleg az idén végre találkozunk.
Mátraszentistvánban decemberre készül el a vastag szibériai fenyőfából épülő Hütte. Hetven vendég számára nyújt kellemes melegedési lehetőséget, önkiszolgáló étteremmel. Épül egy másik helyiség is, ahová beülve a sípark felső szakaszának panorámájában gyönyörködhetünk. Elkészült az új, korongos Tatrapoma lift is, amely óránként 700 főt tud szállítani, menetsebessége pedig az igényeknek megfelelően folyamatosan állítható. A bérleteket itt már plasztikkártya helyett feltölthető chipkártyán lehet megvenni, amelynek előnye, hogy az ellenőrzéshez nem kell elővenni, hiszen leolvasása rádiós úton történik, az alpesi pályákon megismert módon. A gyors beléptetést forgókeresztes kapuk segítik. Az előző enyhe tél bebizonyította, hogy érdemes a hóágyúzást továbbfejleszteni, így két új hóágyú is érkezik a síparkba a meglévő hat berendezés mellé. Újdonság az is, hogy Magyarországon itt telepítenek először tornyos hóágyúkat a gyorsabban elhasználódó pályaszakaszok mellé. A négy méter magasra szerelt hóágyúk 25 százalékkal több havat képesek biztosítani - kiváló hóminőség mellett. Tavaly elkészült a 4-es pálya melletti világítás, így az egy kilométer hosszú pályán az idén lehet majd először síelni este is.
Idén debütálhat az újjáépített eplényi síterep. Teljesen átépített pályákat és új felvonókat láthatunk a bakonyi síterepen. Jelentősen bővítették a hóágyúk kapacitását, áthelyezték a pályán lévő oszlopokat az egyes pályán, és elkészült az impozáns többfunkciós épület a pályák aljánál.
Kékestetőn remélhetőleg idén végre kipróbálhatjuk a tavalyra elkészült liftet az északi oldalban. Fontos megemlíteni, hogy az üzemeltetők lelkesen dolgoznak a Budapest környéki síterepeken is. Számos kisebb-nagyobb változás történt Visegrád-Nagyvillám, Dobogókő és Nagy-Hideg-hegy pályáin.
Szlovákia
Szlovákiában a tavalyi szezon csak január végén kezdődött, és a bérletek is jelentősen megdrágultak. Az idén számos helyen már nem, vagy csak szerény mértékben emeltek árat. Az egyik legjobban várt újdonság a magas-tátrai siklóvasút átépítése. Az Ótátrafüred és Tarajka között közlekedő új siklót Svájcban készítik. Gyorsabb, nagyobb és környezetkímélőbb lesz, mint elődje. A Magas-Tátra lengyel oldalán is lázasan dolgoznak a zakopanei kabinos felújításán. A télen-nyáron zsúfolt felvonót teljesen modernizálják, kapacitását megduplázzák és a sebességét is megnövelik. Mindkét felújítással várhatóan a karácsonyi ünnepek előtt végeznek.
Az Alacsony-Tátrában található Chopok-Jasna újabb ülőliftet épít. A Biela Put parkolójától induló korongos felvonót már le is szerelték és a helyére egy modern, gyermekbarát, négyszemélyes ülőlift kerül. A kezdők és gyermekek számára ideális pálya melletti egykori húzólift az egyik kritikus pontja volt a síterepnek.
Kellemes meglepetés, hogy számos kisebb szlovák síterep ülőlift építését tervezi erre a szezonra. A munkák már sok helyen elkezdődtek, de a befejezésüket még bármi meghiúsíthatja, legfőképpen a pénz hiánya.
Ausztria - a határ mellett
Ahogy tavaly ilyenkor írtuk, Mönichkirchen hatalmas összegeket költött új felvonóira, de sajnos nagyon kevés napon keresztül tudták fogadni a síelőket. Dacolva a globális felmelegedéssel, az 1500 méter alatti síterep az idén is 10 millió eurót költ fejlesztésekre. Tovább építik a hóágyúrendszert, és ismét átadnak egy új négyszemélyes liftet a régi csákányos helyén. A rövid menetút miatt az új liftet fix ülésekkel látják el, de így is majdnem 2 millió euróba fog kerülni ez a beruházás.
A többi közeli osztrák terepről közösen elmondható, hogy rengeteget költöttek a mesterséges havazás feltételeinek javítására. Semmering mindkét része (Hirschenkogel és Stuhleck), valamint Mariazell is majdnem megduplázta hóágyúinak számát. Emellett Semmeringen egy hatalmas víztározót is építettek, hogy a hóágyúk vígan szórhassák a havat. Annaberg és Lackenhof-Ötscher legnagyobb és legkényelmesebb újdonsága, hogy bevezették a chipkártyás bérleteket, amelyekkel egyszerűbben haladhatunk át a felvonók előtti ellenőrző kapukon.
Kicsit messzebb a határtól
Gerlitzen az idei szezonban nagyon belehúzott. Kicserélik a kiszolgált Neugartenlift húzóliftet egy új nyolcszemélyes ülőliftre. Karintia első nyolcszemélyes liftje a büszke „8er Carving Jet” nevet fogja majd viselni. A nevét onnan is kapta, hogy az elbontott húzólift helyén egy nagyon széles pálya alakult ki, amely a síterep szerint a carvingsíelők paradicsoma lesz. Három új pályát is használhatunk majd az idei szezontól, így összesen 46 kilométeren lehet síelni.
A pályákra is jócskán költenek, hiszen újabb pályagépet vásároltak, valamint 28 darab vadonatúj hóágyút állítanak csatasorba az idei télen. Ezenfelül 3300 parkolóhely - ebből 1800 darab közvetlenül a pályák mellett - várja majd az ideérkezőket, köztük vélhetően számos honfitársunkat. A helyiek nagyon bíznak a december elsejei nyitásban.
A családi síelésekre csábító Katschberg az idei szezonra egy alagutat és egy új pályát épít a vendégeinek. A Tschaneck oldalában lévő Stamperl Hütte melletti pálya eddig az autóúton vezetett keresztül. Az új szezonra az utat egy alagúton át vezetik a sípálya alatt, így a síelőket többé nem zavarják a gépjárművek, de a gyalogosok sem, hiszen a részükre is elkülönítettek egy átjárót az alagútban. A 2220 méter magas Aineck-csúcsról egy új pálya visz le hat kilométer hosszan az 1066 méteren található alsó pontig. Az új pályát (A1) mint egy autópályát ábrázolják a sítérképen, mely összesen 100 lándzsás hóágyú segítségével teljes hosszában hóágyúzható lesz. A pálya felső szakasza a már meglévő 26-os és 27-es pályák mellett vezet el, alsó része azonban teljesen új útvonalon halad.
Ski amadé, Salzburg és Tirol
A csodálatos Zell am See melletti Schmittenhöhe síterepén két új lift is épül erre a szezonra. Egy új nyolcszemélyes, fűthető ülésekkel ellátott lift (Trass Xpress) visz fel a Panoramastationra. Breiteck néven egy szintén fűthető, hatszemélyes lift kerül a hasonló nevű húzólift helyére, és ezzel megszűnik a közeli háromszemélyes ülőlift is.
A szomszédos kapruni gleccseren elkészül az új „Kristálylift” (Kristallbahn), amelyet a már húsz éve üzemelő Krefelderhütten csákányos helyére építenek. A régi csákányos eddig kétszer is keresztezte a pályákat, ez a kellemetlenség az ülőlift megépítésével megszűnik. A liftet novemberben adják át.
Kaprun
Háromezer méteren található az Eisarena Park, ahol Európa legmagasabban működő mozgószőnyeges felvonója működik a nyár óta. Az 50 méter hosszú „csodaszőnyeg” használata mellett az döntött, hogy könnyen tud alkalmazkodni az állandóan változó gleccser felületéhez, és óránként akár 2000 síelőt is szállíthat. A szokásos ugratókon, korlátokon és egyéb eszközökön kívül egy eszkimó kunyhó is várja a látogatókat a parkban.
Ugyan új lift nem sok épül az idén Ski amadé területén, a wagraini újdonság országos érdekességnek számít Ausztriában. Itt épül meg a hatszemélyes Hachau lift, amely buborékos védelmével, fűthető üléseivel, kényelmével és kifejezetten a gyermekek érdekeit szem előtt tartó biztonsági megoldásaival az első ilyen típusú liftnek számít majd nyugati szomszédunknál.
A Ski amadé síterepei a hóágyúkra költik az idei keretük jelentős részét. Az egész régióban összesen 11 millió eurót fordítottak arra, hogy besegítsenek az égieknek, ha késik a fehér áldás. Jelentős számú hóágyúval gazdagodott a Schladming környéki négy síterep, itt 30-40 százalékkal növelték meg a hóágyúk számát. Nemcsak új eszközöket vettek, hanem a vezetékeket is korszerűsítették, így az eddigieknél sokkal több vizet tudnak a hóágyúkhoz juttatni.
Felépült egy ezer fő befogadására képes aprés-ski centrum a planai stadion mellett. A többfunkciós szórakoztató központ a sikeres hintertuxi példát követi és 8 millió euróba került a befektetőknek. A szomszédos Dachstein gleccseren jégpalota épült, ahol a gleccser belsejében sétálhatunk és gyönyörködhetünk a jeges világ csodáiban.
Ahogy a helyiek fogalmaznak, Kitzbühelben végre egy régi álom válik valósággá. Elbontanak két régi kétüléses felvonót, és a helyén felépítenek egy ultramodern nyolcszemélyes liftet a szokásos extrákkal. A megszűnő Steinbergkogel és Griesalm liftek összesen 1300 utast tudtak óránként szállítani, míg az új csodalift óránként 3255 utast repíthet fel a hegy tetejére. A régi liftekhez képest tényleg úgy érezheti magát az ember, hogy repülőn ül, hiszen az eddigi 10 perc helyett 5 perc alatt teszi meg az 1300 méteres távot és az 523 méter szintkülönbséget.
Ischgl, Ausztria egyik legjobb síterepe is gazdagabb lesz egy nyolcszemélyes felvonóval. A Fimbabahn felvonó ugyan nem olyan régen épült, de a megnövekedett forgalom miatt bővíteni kellett a kapacitását. A völgyállomás épületét kibővítik, és egy felülről fedett, oldalról nyitott részt építenek a pénztárak elé. A középső állomást, amelyet nem is olyan régen, kilenc éve újítottak fel, szinte teljesen lebontották. Az óránként 2800 utast szállító lift várhatóan este is üzemelni fog, hiszen a tervek szerint a mellette kanyargó pályát teljes hosszában esti világítással látják el.
Franciaország
Alpe d’Huez egyike az utolsó nagy síterepeknek, ahol eddig még nem lehetett a modern chipkártyás bérletekkel síelni. December elejétől a többnapos bérletek tulajdonosainak már nem kell az automatákba dugdosniuk a bérleteiket.
A Három Völgy legdrágább síterepén, Courchevelben jelentős fejlesztések történtek. Itt is a hóágyúzásra koncentráltak. Építettek egy hatalmas víztározót, és hatékonyabban működő, de kevesebb energiát felhasználó hóágyúkat vásároltak. A tehetősebb közönség igényeit követve igazítottak néhány pálya lejtésén és irányvonalán, valamint finomítottak a húzóliftek útvonalán is. Kevésbé meredek kaptatókon kell húzatni magunkat, és kényelmesebben lehet ki- és beszállni számos liftnél. Ami kevésbé látszik, de fontos lehet, hogy a hegyet sűrűbben hálózták be a Gazex rendszerrel, amellyel mesterségesen lehet lavinákat elindítani, a balesetek megelőzése érdekében.
Meribel, a pályarendszer másik síterepe egy új hatszemélyes lifttel cseréli le a Tougnete felső részén közlekedő kabinos felvonóját. Az új lift jelentős kapacitás-növekedést jelent majd, és egy kis kényelmet is. Többé nem kell majd lecsatolni a középső állomásnál, és a kabinos oldalába tenni a léceket.
Val Thorens 20 millió eurós beruházással lecseréli a két régi hatszemélyes Poma kabinos felvonóját, két új nyolcszemélyes Doppelmayr kabinosra. A legendásnak számító, 25 éve közlekedő Caron és Cairn kabinosoktól nem kell örökre búcsúzniuk a franciáknak: leszerelésük után a Pireneusokban állítják őket üzembe.
Olaszország
Val Gardena az idén két új négyszemélyes liftet és egy hatszemélyeset nyújt át a síelőknek. A három központból álló síterep Selva részének két régi húzóliftjét cserélik ki két négyszemélyesre. Ezzel Val Gardena már 27 darab négyszemélyes lifttel büszkélkedhet, amely a helyiek szerint világrekord. Az már csak hab a tortán, hogy a síterep harmadik hatszemélyes felvonóját is üzembe helyezik az idén az Alpe di Siusi részen.
A Dolomitok másik sláger síterepe, Cortina d’Ampezzo is lecseréli a régi kétszemélyes felvonóját egy modern négyülésesre. A „Taiarezze-Malon” óránként 1200 utast szállíthat. Egyébként a Dolomitok sípályáin, amelynek 1200 kilométernyi részének 90 százaléka már hóágyúzható, ezen a télen összesen hat darab új liftet adnak át.
Svájc
Zermatt kihasználta magassági fölényét az előző szezonban, és magához vonzotta a síelőket a hóban szegény terepekről. Az idei szezonban a Sunnegga részen tapasztalhatunk nagyobb változásokat. A régi Findeln-Breitboden kétszemélyes lift helyére egy négyszemélyes kerül 13 millió frankos beruházással. Az új lifttel szemben épül egy igazán hiánypótló beruházás, az új felvonó a Stockhorn oldalára visz fel, amelynek a pályáit sokkal könnyebben lehet majd használni. Az új lift mellett új pálya is létesül. Az új kapcsolódási pontok a Hohtälli-Stockhorn felvonó lezárása utáni állapotokon javítanak.
Összegezve elmondható, hogy néhány kivételtől eltekintve, számos helyen elmaradtak a tervezett fejlesztések, jellemzően az elmaradt bevételek miatt. Van, ahol szinte egész télen alig volt hó, de inkább előremenekülnek, és újabb liftet építenek. A nagyobb síközpontok a következő szezonban inkább hóágyúkra költik a pénzüket, mint új liftek építésére. Az osztrák pályák összesen 127 millió eurót költöttek hóágyúkra, így az ország pályáinak már 60 százaléka hóágyúzható. A franciák és svájciak is kénytelenek egyre többet áldozni ezekre a lassan már nélkülözhetetlen eszközökre.
Az idei befektetéseket és a tavalyi költségeket azonban meg kell fizetni. Ausztriában az idén a legtöbb síterep átlagban 1-1,5 euróval emeli a napijegyek árát. Hasonló nagyságrendű áremelkedés várható az Alpok nyugati oldalán is.