Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM
Menü ≡

Új szelek a Magas-Tátrában

2008. december | Szerző: Bata Attila
Az idei évben izgalmas dolgok történnek a Magas-Tátrában. Harminc év után újra sípálya és teljesen új sífelvonó épül. Ez már önmagában is komoly előrelépés az előző évtizedek után, de jövőre az egyik legnagyobb változás északi szomszédunknál mégis az lesz, hogy már euróban fizethetjük a síbérlet és a szállás árát.
Kilépés a vetítésből
másodpercenként
3
váltás
A külső szemlélő az elmúlt években azt láthatta, hogy a Magas-Tátrában hosszú idő óta nem történik semmilyen fejlesztés. Ennek okát sokan nem értették, és persze elintézték azzal, hogy a szlovákoknál nem fejlődik semmi. Valójában a magyarázatot abban kell keresni, hogy máig sem sikerült a politikusoknak eldönteniük, hogy hol szabad építkezni a hegyen és környékén, és hol tilos. Amíg általános építési tilalom volt a Magas-Tátrában, addig a többi hely, a Vratna-völgy, Oravska Lesna vagy Velka Raca belehúzott a modernizálásba, igaz, ez utóbbi esetében kissé túl gyors volt a tempó. Olyannyira, hogy most gondban vannak: az előző két gyenge tél bevétele nem volt elég a felvett hitelek törlesztésére.

A kialakult patthelyzetben paradox módon a 2004-es vihar pusztításai indították be az új beruházásokat. A befektetők már kész tervekkel várták, hogy eljöjjön az idejük, de addig senkit sem érdekelt komolyan a síterepfejlesztés, amíg csak annyit engedélyeznek nekik, hogy a meglévő lifteket felújíthatják vagy újrafesthetik a felvonóházat. A komoly változások már a tavalyi év végén elkezdődtek. Modernizálták az Ótátrafüred (Stary Smokovec) feletti, 1908-ban épült siklóvasutat. Az egykori magyar gyárakból kikerült kocsik helyére most Svájcból érkeztek új szerelvények, leváltva ezzel az 1970-ben üzembe helyezett olasz berendezéseket. Az idei év – és ha hihetünk az előzetes híreknek, akkor a következő is – komoly változásokat hozhat a Magas-Tátra téli életében. A Csorba-tó feletti hegyen felzúgtak nyáron a munkagépek, és nekiláttak egy új pálya kialakításának. Az 1800 méter hosszú új útvonal párhuzamosan halad majd a jelenlegi 1-es pályával. Jövőre kiépítik a hóágyú-rendszert is, valamint elkészül egy modern ülőlift, amelynek impozáns terveit már megismerhette a nagyközönség. A felsorolt fejlesztések idei árakon körülbelül 180 millió koronába kerülnek, ezt azért is érdemes hangsúlyozni, mert Szlovákiában január elsejétől bevezetik az eurót. A korábbi tapasztalatok alapján sejthető, hogy amikor a régi valutáról euróra térnek át, nem lefelé kerekítenek majd. Korábban így tettek a szlovénok és az osztrákok is, sőt valószínűleg Magyarországon is ez lenne a gyakorlat, ha egyszer valahára eljutnánk erre a pontra.

Az utóbbi évek fontos építkezései kezdődtek meg idén június 24-én a Magas-Tátrában. A Tátralomnic (Tatranská Lomnica) feletti hegyoldalt csúnya, holdbéli tájjá változtatta a négy évvel ezelőtt pusztító vihar. A Nemzeti Park az idei szezonra beadta a derekát, és végre új lift, új pálya, új víztározó és hóágyúrendszer épülhet ezen a környéken, amelynek a környezetvédő csoportok természetesen nem örülnek.

A probléma igazi magját a második világháború után vetették el a csehszlovákok, akik a korábbi közép-európai történelmi példákhoz hasonlóan elég mohón jelölték ki a határokat, ezúttal a Nemzeti Parkét. A friss szocialista ország statisztikájában valószínűleg jól mutatott a védelem alá vont újabb hatalmas terület, de ha a hegyi települések nem kerülnek határain belülre, akkor ma sokkal egyszerűbb lenne a helyzet. Környezetvédő csoportok ugyanis ezekre a határokra is hivatkozva támadják nemcsak a síterepfejlesztéseket, hanem a településeken gombamódra szaporodó új építkezéseket is.

Anélkül, hogy ebben a kérdésben állást foglalnánk, nézzük meg milyen újdonság várja a síelőket Tátralomnic környékén. A TLD társaság az idén 11,5 millió eurós beruházással komoly újításokat hoz létre a Kőpataki-tó (Skalnaté Pleso) alatt. Ha felszállunk a már régebben üzemelő modern kabinosra a síterep aljában, érdemes lesz balra nézni, mert itt épül meg a teljes hóágyúrendszert ellátó mesterséges víztározó. A kapacitásával az idei szezonban biztosan nem lesz gond, hiszen úgy tervezték, hogy a jövőre üzembeállítandó hóágyúkat is képes legyen kiszolgálni. Hóágyúzásra már égetően szükség lett volna az előző két szezonban is, hiszen a faluba vezető hosszú pályát szinte alig lehetett használni a tartós hóhiány miatt. Az új hóágyúkat végig kiépítették a lift alatt kanyargó kék pálya mellett, amelynek a ©tart állomás előtti szakasza kicsit módosult, hiszen itt két egymáshoz nagyon közeli pályát alakítottak ki az eddigi egyetlen pályából. A ©tart állomáson kiszállva, a lifttől balra találjuk az új négyszemélyes liftet. Az új lift a ©tart – Čučoriedky (áfonyás) névre hallgat, térképen a D jelzést kapta. A lift mellett a korábbi pályát kissé kiszélesítették, és ide is hóágyúkat telepítettek. A kabinos lift jobb oldalán továbbra is megmarad a kezdők számára ideális gyakorlópálya, a korábban mellette üzemelő korongos liftre már nincs szükség, hiszen az új ülőszékes sokkal kényelmesebben szolgálja ki az itt síelőket.

Az új lift feletti, egészen a Kőpataki-tóig tartó részt is kiszélesítették, de ide egyelőre nem telepítettek hóágyúkat. Ez az a rész, ahová csak jövőre kerülnek hóágyúk, és akkor kötik majd rá a korábban említett víztározó kapacitására. A Kőpataki-tó mellett található kőépületben továbbra is üzemel egy önkiszolgáló étterem, amely színvonalában felveszi a versenyt az osztrák terepek hasonló szolgáltatásaival. A Kőpataki-tó és a Lomnici-nyereg (Lomnické sedlo) közötti rész hagyományosan a haladó síelők paradicsoma. Itt a megfelelő hómennyiség szinte garantált, és különleges adottságainak köszönhetően az előző szezonban még május közepén is lehetett itt síelni. Továbbra is a megszokott kétszemélyes ülőlift jár fel a nyeregre, de a tervek már készen állnak a lift lecserélésére.

A meredek hegyoldalban már hivatalosan is két pálya létezik. Az eddig használt pálya a 7-es számot kapta. Sokan próbálgatták képességeiket, és kissé továbbcsúszva, a domb oldalán élvezték a remek hóviszonyokat. Mint sok helyen a világon, a síelők szokásait felismerték az üzemeltetők, és 8-as számmal új pályát jelöltek ki, mely még a lankás szakasz előtt becsatlakozik a régi pályába. További újdonság, hogy innen egy újonnan kialakított piros pályán (5-ös) akár azonnal, a Kőpataki-tó kikerülésével becsatlakozhatunk a tó alatt folytatódó piros lejtőbe.

Az előző években a szezon karácsony tájékán kezdődött el Tátralomnicon, de az idén a szervezők azt ígérik, hogy december 6-án egy nagyszabású szezonnyitóval várják majd a síelőket. Az új szezonra tehát elkészül egy 4,9 kilométer hosszú új, illetve átalakított pályaszakasz, és már 20 hektáros területen lehet beindítani a hóágyúkat, ha a természet nem tenné a dolgát. A szomszédos Jamy sípályájával együtt 5270 fő/órára emelkedik a síterep kapacitása, és ezzel Tátralomnic a harmadik legnagyobb szlovák sítereppé lép elő.

Aki nem síel, de fantasztikus élmény részese szeretne lenni, annak feltétlenül ki kell próbálnia a Lomnici-csúcsra vezető liftet. A 14 fős liftben utazni is hatalmas élmény, jó idő esetén azonban tényleg káprázatos panoráma tárul elénk a csúcson található kilátóról. Itt összesen 50 percet tölthetünk el, ha rossz az idő, akkor egy kellemes bárban lehet kivárni, hogy a gyorsan átvonuló felhők között szerencsénk legyen, és újra kisüssön a nap. A hegytetőn egy négyszemélyes apartman is működik, amelyet – ugyan egy kissé borsos áron, de számos luxusszolgáltatással együtt – bárki lefoglalhat egy éjszakára.

A TLD cég nemcsak a tátralomnici, hanem az Alacsony-Tátrában található Chopok síterepeit is üzemelteti. Ennek köszönhetően olyan kedvezményes bérleteket vásárolhatunk, amelyekkel mindkét helyen síelhetünk. Ne felejtsük el, Chopok Szlovákia legnagyobb síterepe, és az északi, valamint a déli részt csákányos liftekkel már korábban összekötötték. A bérlet természetesen érvényes Chopok mindkét oldalára.

Reméljük ezekkel a hírekkel sok Tátra-rajongónak szereztünk örömet, és bízunk benne, hogy a jövőre tervezett fejlesztések is valóra válnak majd.
h i r d e t é s
h i r d e t é s
h i r d e t é s
FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE » UTASBIZTOSÍTÁS -10% » INGYENES TANÁCSADÁS » SÍELŐK NAPTÁRA »
A SIELOK.HU SZÁMOKBAN
A portált jelenleg 232 vendég és 17 regisztrált felhasználó látogatja.