Mit mondjak, a kérdés eléggé kényes: meglehet, hogy ezért (is) nehéz ilyen témájú írást, fejtegetést találni. Úgy tűnik, a köztudatban az a nézet terjedt el, hogy a síoktató "csak oktat, őrajta a teljes eredménytelenséget, vagy nagyobb baleset miatti kárt számonkérni soha nem ildomos". Talán ez a nézet az oka annak, hogy egyenlőre nem nagyon van Magyarországon bírósági percedens, amely feszegette volna, hogy pl. egy fél év keresetkiesést okozó lábtörés vajon nincs-e összefüggésben a kezdő csoport harmadik napi fekete pályára való vezénylésével. (Sajnos hallottam már ilyet!). Megítélésem szerint a síoktatást igénybe vevők egyre inkább a jogot ismerők rétegeiből kerülnek majd ki, és rövidesen biztosan lesznek ilyen ügyek. Engem a kezdők információhiányból fakadó kiszolgáltatottsága indít arra, hogy összefoglaljam az ide vonatkozó tudnivalókat. (Megjegyzem, nem vagyok meggyőződve róla, hogy minden önmagát síoktatónak nevező egyén tisztában volna a saját szakmája jogi vonzataival, de hát ez sajnos más szakmában is igaz lehet. Megítélésem szerint ez a körülmény olykor elég furcsa helyzeteket szül.)
Tudni kell még, hogy megállapításaimat a PTK-ból (1959. évi IV. törvény A Polgári Törvénykönyvről) vezetem le. Mivel nem vagyok jogász, az alábbi fejtegetést jogi szempontból Kosztolányi Ádám és Szabó Bence joghallgatók ellenőrizték. Azt is hozzáteszem, hogy az áttekintés nem teljes, nem is lehet az, csupán a leggyakrabban előforduló-, legtipikusabb tanulási-tanításai szituációkat vállalhattam fel jogi szemszögből megközelíteni. Célom az, hogy felhívjam a figyelmet ezeknek a fogalmaknak a létezésére. Akinek dilemmája adódik bármilyen síoktatásból eredő ügy kapcsán, legalább egy konzultáció erejéig keressen fel jogászt.
Tanuló alatt általában felnőttet értek, s ha gyerek(ek)ről van szó, akkor a tanuló maga a gyermek, de a szerződő fél nyilván a gyermek szülei.
(1) A szerződés a felek akaratának kölcsönös és egybehangzó kifejezésével jön létre.
(2) A szerződés létrejöttéhez a feleknek a lényeges, valamint a bármelyikük által lényegesnek minősített kérdésekben való megállapodása szükséges.
A szerződés létrejöttének definíciójában tehát nincs szó írásbeliségről: a törvény - kevés ritka kivételtől eltekintve - az írásbeliséget nem köti ki. Ezzel kapcsolatban fontos még tudni, hogy a szerződés (az előbbiek alapján a szóbeli megállapodás is) mindkét felet kötelezi. Idézem a 198. § 1. pontját:
A szerződésből kötelezettség keletkezik a szolgáltatás teljesítésére és jogosultság a szolgáltatás követelésére. (198. § 1. pont )
A szerződéssel kikötött szolgáltatásért - ha a szerződésből vagy a körülményekből kifejezetten más nem következik - ellenszolgáltatás jár. (201. § (1) )
Azt hiszem, ezekhez az idézetekhez nem nagyon kell magyarázat. Ha a síoktató nem jelenik meg a síoktatás helyszínén a megbeszélt időben, követelhető rajta a szolgáltatás, (sőt az elmaradásból fakadó kár is, a kártérítésről később részletesen). De ugyanez fordítva is igaz: ha a síoktatást megrendelő "felejt el" megjelenni az oktatás megbeszélt helyszínén, őt is be lehet "mószerolni" a bíróságon. Néha ez a megbeszélt helyszín egy messzi ország messzi síterepe, ahol akár az oktató-, akár a tanuló(k) elmaradása igen komoly költségveszteségekkel járhat a szavát betartó fél számára! Ha én tanuló lennék és megállapodásunk ellenére az oktató nem jelenne meg, komoly összeggel perelném az illetőt, miután esetleg az egész családunk a sítanulásra szánt téli vakációjából mondjuk kettő nap oktató nélkül, ill. magyar oktató keresésével telt el, gyakorlatilag teljesen célját vesztve.
A megállapodás tényét annak kell bizonyítania, akinek a bizonyítás érdekében áll. (A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. tv. 164. § (1)). A felkérés megtörténtének esetleges későbbi bizonyítási nehézségei miatt is (és a későbbi viták elkerülésére is) a megállapodást célszerű írásba foglalni.
Mivel lehetetlen egzaktul megfogalmazni egy tanuló "elvárható" tanulási eredményét, pláne ha figyelembe vesszük, hogy a fejlődési üteme nem csupán a síoktató teljesítményétől, hanem a saját maga képességeitől - fizikumától, és az oktatóval való együttműködésétől -, valamint a rendelkezésre álló körülményektől is függ. Emiatt a síoktatásról szóló megállapodás - álláspontom szerint - csupán megbízási szerződés kategóriájába eshet. (Nem is lenne célszerű a síoktató díját erősen a tanítványa fejlődéséhez kötni, hiszen ekkor az oktató abban válna érdekeltté, hogy elnagyolja a türelmet igénylő alapozási időszakot, valamint a balesetvédelem alapvető szempontjait.) A PTK 474. § (1) és (2) szerint:
(1) Megbízási szerződés alapján a megbízott köteles a rábízott ügyet ellátni.
(2) A megbízást a megbízó utasításai szerint és érdekének megfelelően kell teljesíteni.
Mindezek azzal a jogi következménnyel járnak, hogy:
A megbízó a díjat csökkentheti, illetőleg kifizetését megtagadhatja, ha bizonyítja, hogy az eredmény részben vagy egészben olyan okból maradt el, amelyért a megbízott felelős.
A kezdők sajnos néha még felismerni sem tudják a síoktatás hiányosságait, (hiszen nincs viszonyítási alapjuk), ezért nehéz helyzetbe kerülhetnek, ha utólag, pl. bíróságon (mondjuk. tanúkkal) kell bizonygatniuk egy korábbi oktatói szolgáltatás hibáit. Ebből a levezetésből három fontos tanács következik:
A megbízást a megbízó utasításai szerint és érdekének megfelelően kell teljesíteni.
Ezt azért fontos hangsúlyozni, mert sokan úgy gondolják, hogy az oktató "vezeti" a foglalkozásokat, tehát sok mindent ő dönt el. Nos, ez nem így van! Az oktató szerepe nem a végső döntés(ek) meghozása (ha véleménykülönbség adódik), hanem csupán az, hogy a szakértelme birtokában javaslatokat tegyen a foglalkozások menetére, hogyanjára, helyszínére, stb. Bár nem mindig vezeti fel a gyakorlatot az oktató: "...azt javaslom, hogy..." bevezetővel, tudnia kell oktatónak, tanulónak egyaránt, hogy az oktató "utasításai" formailag tulajdonképpen javaslatok a továbblépésre, nem kötelezőek! Semmiképpen sem fogadjunk fel olyan oktatót, akinek a viselkedése- vagy szavai azt sugallják, hogy "ő itt a parancsnok"! Egyszerűen nincs joga hozzá! Tehát ha nem teljesítünk egy-egy oktatói "utasítást", még egyáltalán nem léptünk ki az elfogadható együttműködés keretei közül!
Gyerekek esetében a megbízó és a tanuló személye különválik: a megbízó a szülő, a tanuló a gyermek. Ebben az esetben az oktatónak értelemszerűen a szülő utasításaihoz kell igazodnia (és nem a gyermekéhez).
Ha a megbízó célszerűtlen vagy szakszerűtlen utasítást ad, a megbízott köteles őt erre figyelmeztetni; ha a megbízó utasításához e figyelmeztetés ellenére is ragaszkodik, az utasításból eredő károk őt terhelik.
Tehát javaslat az oktatók felé: a neki nem tetsző döntést ne vegye át az oktató még akkor sem, ha egyébként - csupán jóakaratból - kedvezni szeretne a tanítványának. (A "jó, menjünk a taposatlan pályára gyakorolni" helyett valami ilyefajta reagálást javaslok: "A javaslatodat célszerűtlennek / szakszerűtlennek tartom ezért meg ezért... (alaposan körülírva). Ha a figyelmeztetéseim ellenére, a saját felelősségedre úgy döntesz, hogy menjünk a taposatlan pályára gyakorolni, ám legyen..."). Ugyanis döntési végeredmény szempontjábol talán mindegy, de a döntési felelősség szempontjából már nem: ki hozta meg a döntést, hogy a soronkövetkező gyakorlatokra alkalmatlan pályán folytassuk az oktatást. Nagyon fontos tehát tisztázni, hogy a tanítvány annak tudatában döntsön: milyen hátrányokat-, veszélyeket okozhat a tanulásra, illetőleg a biztonságra nézve a döntése, és hogy az eredmény elmaradásáért, illetve a balesetveszély megnövekedtéért nem marasztalhatja el az oktatót.
Fel kell hívnom a figyelmet újra, hogy gyerekek esetében a szülő a megbízó, tehát a szülő által adott célszerűtlen, szakszerűtlen oktatási utasításokra a szülő felé kell reagálnia az oktatónak figyelmeztetéssel, és ezután a szülő dönt, hogy a gyermeke az oktató által javasolt módon tanul-e tovább, vagy a szülői utasítás szerint. A gyerekség létéből fakad, hogy a gyermek által tett szakszerűtlen, pláne veszélyes utasításokat az oktatónak kell - a saját felelősségére - mérlegelnie és a döntést meghoznia, és nem hagyhatja rá ezt a döntést gyermekre.
Csoportos oktatásnál a megbízás mindig a csoport (tehát az oktatásra jelentkezők) együttes oktatására vonatkozik, tehát a felelősségteljes döntéseket a csoport közakarata képviseli. Ebből két dolog következik:
Aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható.
Ez azt jelenti, hogy a kártérítés általános szabálya alapján a síoktatót (is) felelősség terheli azokért a károkért, amelyek bizonyíthatóan a saját hibás oktatói magatartásából (mulasztásából) származtak. Rá irányítanám a figyelmet erre a részre, hogy (csak) az mentesül a felelősség (kártérítési kötelezettség) alól, aki tudja bizonyítani, hogy úgy járt el, ahogy általában elvárható. És itt az "elvárható" szón van a hangsúly. Mert egészen más várható el egy amatőr, oktatással egyébként nem foglakozó, szegről-végről "leakasztott" ismerős okító körültekintési kötelezettsége, és egy hivatásszerű síoktató körültekintési kötelezettsége között! Úgy gondolom: egy síoktatótól elvárható, hogy a balesetek megelőzése érdekében:
Tisztában legyen (és az oktatási javaslatai során figyelembe vegye):
Szokásos magyar "gyakorlat" keretében sokszor azt is elvárják a síoktatótól, hogy a biztonsági kötések beállítását a sípályán ellenőrizze le, illetőleg a szükséges utánállításokat végezze el. Tudni kell viszont, hogy ez - alapértelmezés szerint - nem dolga a síoktatónak, tehát az erre visszavezethető baleseteknél nem felel az oktató. Azt persze megtiltani nem lehet, hogy jóhiszeműen ne végezzen el egy-két ilyen beállítást, ha nincs a közelben síszerviz. Ebben az esetben viszont a jóhiszemű szívesség - ráutaló magatartás miatt - rögtön felelőssé is teheti az oktatót, ha mégis "gáz" van egy ilyen septében beállított kötés miatt. Ne csodálkozzon tehát senki tanuló, ha az oktatója a síkötés beállítási kéréseket - legalábbis a sípályán - megtagadja, mondván, hogy ő nem tud az adott körülmények között felelősséget vállalni a beállításért, vagy egyszerűen nem akar egy "vajon ki a felelős" huzavonában résztvenni egy bíróságon. (Az oktatónak ettől még megmarad az a figyelmeztetési kötelezettsége, hogy a tanítvány oktatáson való részvétele a kötés ellenőrzéséig, ill. beállításáig nem javasolt.).
Ez a kellemetlen lehetőség is amellett szól, hogy a síút előtt mindenki nézesse meg (legalább szezon elején) a kötését! A síoktató pedig ennek a konfliktushelyzetnek a megelőzése érdekében hívja fel a tanítványai figyelmét: ha lehet, még itthon végeztessék el ezt a gyakorta elmaradó óvintézkedést.
Sokan nem számolnak azzal sem, milyen kínos tud lenni, ha a síoktatásra felkért barátot - ne adj' Isten - arra kell felszólítani, hogy volna kedves, de fizesse meg a nyilvánvaló oktatási hibából származó kárt. (Pl. kezdők elnézett nehézségi fokú liftre, pályára vitelekor előforduló esetleges gikszerek.) Ha bíró lennék, még egy amatőr baráti-okítói közreműködés esetén is "elvárhatónak" minősíteném az okítótól a felelős pályaválasztást, pláne, ha a barát előzőleg - buzdítás céljából - megtaszajtotta a csont kező "bátortalankát" a normafai nagy meredélyen. Sajnos volt "szerencsém" ilyet is látni! A jóhiszemű, de nagyon félrevezetett "bátortalankát" a mentők szedték össze szinte darabokban, egy hatalmas bokor alól, egy brutális ütközés után.
A vitavezetői szakma hivatalosságát a 2002. évi LV., a közvetítői tevékenységről szóló törvény biztosítja, a vitavezetők regisztrálásával és működésük bizonyos előírásaival. Természetesen a közvetítő kiválasztása sem mehet megfelelő körültekintés nélkül, hiszen fontos szempont az ő semlegesnek maradni tudása, ugyanakkor vitairányítási képessége az egyenlő esélyek megőrzése céljából. Jómagam egyenlőre kevés tapasztalattal rendelkezem, és egy bizonyos előírt gyakorlat után kapom meg a regisztrációt. Lehet, hogy ennek olvastakor ez már bekövetkezett. Amíg nem regisztrálnak, díj nélkül, tehát ingyenesen vállalom a vitavezetést, előzetes megbeszélés után. Ha valaki mindenképpen tapasztalt, regisztrált vitavezetőt szeretne, keresse a Család-Gyermek Ifjúság Egyesületet, 1027 Budapest, Varsányi Irén u. 17. tel: 225-35-25.
A "gyerünk a bíróságra, vagy hagyjuk békén az ügyet" dilemma során (érthető) szorongást szokott okozni az a körülmény, hogy a bírósági eljárás esetleg "rosszakarói" minőségben tűntethet fel minket, tekintettel arra, hogy a "feljelentést" mi tesszük meg. Erre azt válaszolom, hogy ha a bírósági eljárás kezdeményezése nem a "befűtök a piszoknak" indíttatással, hanem a saját igazunk nyílt- és manipulációmentes keresésének szándékával tesszük, akkor nincs mit szégyenkeznünk, hogy igénybe veszünk egy hivatalos, erre a célra szentesített konfliktus-rendezési eljárást. (Ez különösen igaz, ha már megpróbáltuk tárgyalóasztalhoz invitálni a másik felet, de ő nem állt kötélnek.) Pontosan a "feljelentettél te piszok strici ..." kezdetű szövegek fémjelzik azokat a manipulációs szándékokat, amelyektől szeretnénk mentessé, és így objektívvé tenni a végső döntést. Akinek nincs takargatni valója, annak miért habzik a szája, ha felkérik, hogy együttműködőleg vegyen részt egy olyan ügy tisztázásában, amelyben mi kárt szenvedtünk, és amelyben ő is szereplő volt?
A másik dilemma, amely a bírósági ügyektől való ódzkodást okozza, hogy "évekre elhúzódhat". Erről az a véleményem (és személyes tapasztalatom), hogy a beadás- és az első tárgyalás között-, valamint a további tárgyalások között ritkán telik el három hónapnál hosszabb idő, és ha a bírósági eljárás jól elő van készítve (minden szükséges irat hiánytalanul be van adva), akkor egy ügy 3 tárgyalásnál ritkán szokott tovább hózódni. Ez azt jelenti, hogy egy évnél hosszabb időre csak kifejezetten bonyolult esetben lehet számítani. (A saját- és a tanúink korrekt megjelenése a tárgyalásokon természetesen erősen kihat az eljárás időtartamára). Az "ellenfél" sem tudja sokáig húzni az időt a meg nem jelenéseiével: ha a második tárgyalásra sem jön el, akkor a felperesnek - tárgyalás nélkül - nyert ügye van, és a jogerős ítélettel máris elgaloppozhat a végrehajtóhoz.
A harmadik kétely pedig az "ügyvédek megbízása sokba kerül" című dilemma szokott lenni. Erről azt kell tudni, hogy nem csak egy ügyvéd létezik a világon: senki nem akadályozhat meg minket, hogy akárhányat felkeressünk árajánlatkérés céljából. (Tanácsos is legalább hármat felkeresni, hogy benyomásokat szerezzünk a felkészültségükről és a tárgyalási stílusukról, és ezeket összevethessük egymással.) Az ügyvédi konzultáció viszont (amely csupán tanácskérés és informálódás), óradíjas szolgáltatás, (hiszen még nincs per-, tehát perérték sincs). Egy sokszázezer-, vagy akár milliós nagyságrendű keresetkiesés ügy tisztázásának eldöntése megér egy 10-15 ezer Ft-os ügyvédi konzultációs kockázatot. Még az sem kötelező, hogy az ember ügyvédet fogadjon: magát a konzultációt is fel lehet használni mindazon információk begyűjtésére, hogyan képviselheti valaki a saját ügyét a bíróságon. Két tárgyalás között az ügyvéddel további konzultációkat lehet végezni. Tudni kell, hogy az ügyvéd megbízása is megbízási szerződés, tehát minden esetben a megbízó dönt a megbízás tartalmáról és a megbízás során felmerülő kérdésekben egyaránt. Az ügyvédet csak konzulensként igénybevevő alternatíva a legolcsóbb (ugyanakkor a legtöbb figyelmet igénylő) bírósági megoldás.
"Megkaptuk a cikket, átolvastuk, és csak néhány gondolatot mellékelnénk:
Jogi bukfenc nincs benne, logikusan van levezetve a Ptk-ból. Itt tulajdonképpen egy gondossági kötelemről van szó, és nem eredmény kötelemről. A megbízási szerződésből valóban egy olyan kötelezettség keletkezik, ami gondos ügyellátást jelent, eredménykényszer nélkül. Nem lenne életszerű az oktató hibájából bekövetkező balesteken kivül, a tanulóban megmaradó hiányérzet, elégedetlenség esetén bírósághoz fordulni. És mivel ez gondossági kötelem, valószínűleg nem is lenne sikeres. A bírósági eljárás a legeslegvégső állomás a konfliktus feloldásban, ezt az állomást igyekszik mindenki elkerülni. Az ügyek évekig húzódnak és sokkal költségesebbek, mintha peren kivüli eljárásban járnának el, és így tulajdonképpen nincs is értelme. A peren kívüli, közvetítővel történő rendezés is helyesen van leírva.
Sok sikert kívánunk a cikk megjelenéséhez!
Üdvözlettel: Kosztolányi Ádám és Szabó Bence"
Köszönöm a lektor uraknak a közreműködést!