Kevés magyar síelő lehet, aki még nem hallott a stájer síterepről, a Murau közeli Kreischbergről. A hazai síelők körében az egyik legnépszerűbb osztrák síközpont történetének legnagyobb beruházását figyelhetjük az idén, közel 40 millió eurós költséggel épül egy modern lift a régi hatszemélyes kabinos helyén.
Az új lift
Ahogy a régi, 1992-ben épített hatszemélyes kabinos meghatározta a Kreischberg életét, utódja a tízszemélyes is fontos szerepet fog betölteni. A váltás legfőbb oka a kapacitás növelése. A hivatalos adatok szerinti a korábbi 2000 fő helyett decembertől már óránként 4000 utast szállíthat az új lift, vagyis a kétszeres kapacitás rövidebb sorokat jelent, a kényelemről nem is beszélve.
Az új lift fontosságát egyrészt mutatja a beruházás már említett rekordösszege, valamint, hogy a tervezettnél korábban kezdték meg a munkálatokat. Az előző szezon végét meg sem várták, de már nekiálltak a régi lift bontásának, hogy az új lift biztosan elkészüljön határidőre.
Február 28-án búcsút vettünk a 29 éve épített régi lifttől. Utolsó napjáig a hatszemélyes felvonó kb. 19 millió utast szállított. Sokáig nem maradtak helyükön a régi kabinok, hiszen már március 3-án elkezdődött a régi lift és kiszolgáló épületeinek a bontása. Gyűjtők és érdeklődők 137 darab régi kabint vásárolhattak maguknak.
A hegyállomás látványterve
Március végére a régi lift utolsó oszlopát is eltávolították az új lift hasonló útvonaláról, amelynek az új völgyállomásán április elején már szorgalmasan dolgoztak az építők. Közben a liftet építő osztrák Doppelmayr cég svájci partnerénél (CWA) elkészültek az első kabinok, amelyek képeit lelkesen osztották meg a síterep szerelmesei a közösségi oldalakon.
Májusra már a hegyállomáson is felgyorsultak a munkálatok, folyamatosan érkeztek az új lift nyomvonalához szükséges anyagok és eszközök a síterepre, majd júniusban megkezdődött a tartóoszlopok beállítása. A középállomásig tartó alsó szakasz oszlopai június végére a helyükre kerültek. Augusztusban a felső szakaszon folytatták az oszlopok beállítását, majd a drótkötél kihúzását. Saját építési naplójuk szerint a nyomvonal munkálataival szeptember végére végeztek, addigra már befüvesítették a korábbi építési területet.
Teszt novemberben
Október elseje szintén fontos dátum az építkezés történetében, ekkor érkezett meg az első kabin. A hónap közepére a garázs is elkészült a középső állomáson, üzemen kívül az összes kabint itt fogják tárolni. Közben folyamatosan érkeztek az új kabinok, és október 20-ra már mind a 181 darab a helyére került.
Az új lift és a síszezon december 4-én indul, egyelőre sajnos a turisztikai szállások zárva tartanak a környéken.