Beszűkölő gazdasági lehetőségeink ismét ráirányítják a figyelmet a hazai sílehetőségekre. Ha két gyönge tél után nem jön egy harmadik, s magasabb hegyeinkben a havas napok száma meg fogja közelíteni az átlagot (75 nap), akkor az idei szezonban az Alpok és a Tátra helyett a hazai sízéseké lesz a vezető szerep.
Szerencsére az itthoni feltételek az utóbbi években sokat javultak: korszerű, nagy, vagy tűrhető teljesítményű felvonók állnak a síkedvelők rendelkezésére a Kékesen, Mátraszentistvánon, Bánkúton, Nagy-Hideghegyen, Dobogókőn, Eplényben és Sátoraljaújhelyen. Az első négy pályái 700 m felett vannak, s ha esik egy kis hó, ott elég soká meg is marad. Hóágyú sajnos még csak a Mátrában és Eplényben van, ezért legfeljebb ezeken lehet biztosra menni, oda tervezni a síszabadságot, a sítanfolyamot, de ha olyan szerencsénk lenne, mint 2004-ban és 2005-ben volt, akkor 500 méter fölött három hónapos síszezon várna reánk az idén. Mátraszentistvánon azonban ennyi napot tavaly is lehetett sízni, hála a hóágyúknak, idén pedig bővül az ottani hógyártó kapacitás. Akik számára a jóval szerényebb hazai terepek külföldtől elmaradó felvonóárai túl magasak, azoknak nagyon ajánlhatom a sífutást, a sítúrázást, az olcsó használt lécek mellett számos üzletben, műhelyben elfogadható áron lehet bérelni ilyen felszerelést is.
A vezetésem alatt álló Magyarországi Kárpát Egyesület évek óta védnökséget vállal Nagy-Hideghegy, újabban pedig Dobogókő fölött is. A november 2-i gyönyörű, napos, meleg vasárnap tizenketted magammal takarítottuk a Hideghegy környéki remek sítúra-útvonalakat, és a hegyről levezető 8 km hosszú síutat.
A Magas Tax - Hideghegy - Csóványos háromszögben 700 m fölötti, hótartó utak egész rendszere várja a túrázókat, akiket Királyrétről menetrendszerű síbusz szállít föl, visszafelé pedig havon tudnak lesiklani. A taxi réten egy bébi-lift várja nemcsak a bébiket, de minden kezdőt. Hideghegyen két szlovák gyártmányú Poma-lift fog működni a két napos, enyhébb déli pályán, egy harmadik pedig a nagy északi pálya felső felén. A 230 méter szintkülönbségű északi pálya az országban a legnagyobb és leghosszabb, az 1986-ban elkészült felvonó helyére kerülő új húzós Poma-lift szerelése még folyik, az oszlopok felállítása a napokban befejeződik, reméljük, hogy még a hideg beállta előtt megérkeznek a szlovákiai szerelők és karácsonyra működik ez a felvonó is. A pályák lekaszálva, megtisztítva várják a havat és a közönséget, sőt az északi pályák közötti ritkás bükkerdő jelentős része is - letört ágaktól mentesen - remek lesiklási, szlalomozási lehetőséget kínál a gyakorlott sportolóknak.
Amennyiben kiépülne a déli pályára tervezett mesterséges hógyártó-rendszer, akkor itthon lehetne tanulni, felkészülni azokra a magashegyi pályákra, amelyeket azért nem szeretnénk kihagyni a következő években sem.