Sölden 2017. dec. 2-16.
Hihetetlenül változatos, könnyen áttekinthetö és átjárható óriási rendszer, sokszor egész hegyoldalt széltében betöltö pályákkal. Nagyon sok kényelmet nyújtó szolgáltatással, modern liftekkel.
Budapesttöl kb 9 óra kocsival, nem szerpentin úton.
Hóeltakarítás
Nem lehet mindig arra számítani, hogy hólánc nélkül lehet eljutni még a föutakon sem. Obergurgur elött Zwieselsten Grüne buszmegállónál legkésöbb ajánlatos a hólánc feltevése.
Idöjárás
Gyors változások lehetnek, a köd nagyon gyorsan leszállhat/ felszálhat.
Szállás
Beim Holzschnitzer 6450 Zwieselstein Gurgrelstrasse 23
Josef Pranti mobil +43664 23 04 733 nem beszél angolul
zwieselstein@schwaz.net
https://www.privatvermieter-tirol.a...t
Ragyogó helyen, pont a Zwieselsten Grüne buszmegállónál, csendes, modern szobák, tisztaság, sütövel, mosogatógéppel a konyha, de nincs mikro. Mosógéphasználatra lehetöség.
A szállás kiválasztásánál érdemes megnézni, hogy hol megy a busz, hol vannak a megállók, mert nagyon jók a buszjáratok, de a buszon ülj le egy olyan helyre, ahol van elötted valami, ami megtart, még hirtelen fékezésnél is. Obergurgl folyója se maradjon ki a tervezésböl, mert hiába néz ki úgy, hogy a szálláshoz közel van a buszmegálló, ha a folyó túloldalán laksz, s nincs híd a közelben.
Buszmenetrendet a jegypénztár információjánál lehet kérni.
Rengeteg apartman is van, s üzletek. A legnagyobb választék az Einsatzzentrum megállónál található üzletben volt, de a Giggijoch lifthez közel is van egy Spar.
Síbusz
Nem mindig tartják a menetrendet.
Gyakran jár, nagyon síkos a padló, a soförök gyorsan hajtanak, síbérlettel ingyenes, de nem szokták kérni a felmutatását felszállásnál (Zermattban nem biztos, hogy engednek síbérlet felmutatás nélkül felszállni).
Sítérkép
Nagyon jól átlátható, segítséget ad
a gleccserekre való feljutáshoz és
a Big 3 Rallye átlátásához is, s az útvonalat a pályákon is jól feltüntetik, így akkor is neki lehet vágni az 51 km hosszú túrának, ha még sosem járt itt az ember.
Síbérlet
2017/18 újdonsága, hogy Obergurgl is benne van a három és több napos bérletárban.
Síterület
4 nagy terület:
Gaislachkogl, Giggijoch és 2 gleccser: Rettenbach és Tiefenbach
Hamar át lehet látni a rendszert annak is, aki sosem volt még itt, bár idönként fenyegethet az eltévedés veszélye, mert a pályák mindkét szélét nem mindig egyszerü látni, sok pálya nagyon széles.
A térképek nagyon jól informálnak, bár a jelölésre a pályákon eleinte figyelni kell, mert a nagyon széles a pályáknál, nem mindig egyszerü meglátni, hogy hol válik el egy új.
Sok segítséget adnak a tájékozódáshoz a kihelyezett iránymutatók, nagy térképek. Idönként akadnak azért meglepetések annak, aki még új a területen. A kisebb eltévedések után megtanulja az ember, hogy mely nyilakat nem szabad komolyan venni. Például Obergurglban nehéz volt a 6-os és 4-es pálya elválását megtalálni, mert a nyilak a pályán csak a 4-es pálya felé tereltek, bár az elágazás elött volt egy tábla, ami mutatta, hogy merre megy a 6-os. Biztos ez csak egy ideiglenes jelenség pont itt, de más pályákon is akadtak ilyen kalandjaink. Például Obergurglban a 26-os után a 36-os megtalálása csalafinta, Söldenben a Giggijock felöl a völgybe ereszkedö fekete/piros pályán hirtelen eltünt az összes jelölés. Se piros, se fekete nyíl nem jelölte a pályákat. Ha az ember nem veszi elö a térképet, akkor fogalma sincs hogy melyik oldalt válassza, vagy hogy egyáltalán pályán van-e (rajtunk kívül egy lélek sem volt ott).
Meglepö, hogy a térképen piros és fekete jelölésnél a pályaszakaszok váltjhatják egymást pl.itt a Giggijochtól a völgyállomásba. Az ember azt gondolná, hogy ilyenkor az egyik oldal meredekebb, a másik lankásabb, de nem. Nincs kec-mec. Aki erre jön, annak kötelezö a feketén kezdeni.Kezdöknek talán a 6-os, 1a kör a legbarátságosabb, de a 15-ös is jó, bár onnan egyszer csak fekete jelölés bukkanhat fel, ha nagyon balra tart az ember, amiröl viszont jobbra tartva vissza lehet evickélni a C36-os kellemes búrás lifthez.
Sok kéknek jelölt pálya nehezebb, inkább piros, föleg, amikor jegesek pl 3a.
Nagy kapacitású, föleg modern liftek. A pályák ratrakolása nem mindig alapos. Idén novemberben, december elején sok hó esett, lehet, hogy ez is közrejátszott. Ennek ellenére sokhelyütt kötörmelék volt.
A Gaislachkogl és a Giggijoch könnyen átjárható egymásból.
A Gaislachkogl csúcsról az 1-es, 4-es, 6-os pályákon leereszkedve a c31-es lifttel átjutunk a Giggijoch fölötti pályákra, vagy elindulhatunk a gleccserek felé.
Giggijochból a C35-ös lifttel a Rotkogljoch csúcstól a 11-es piros pálya az A 17 liftig visz, ahonnan az 1a kéken a Gaislachkogl középállomáshoz juthatunk.
A gleccserekre tehát a Giggijoch fölötti Rotkogljoch csúcstól juthatunk sítalpakon, de buszjárat is van, meg kocsiút (ez a síbérleteseknek díjtalan)
A sítérképen a gleccserekhez való eljutás is össze van foglalva egy ábrán.
Gaislachkogl
Az elsö kabintól fekete és kék pályák is indulnak, de a második kabin felvisz a csúcsra (James Bond), ahonnan az 1-es piros pálya jön vissza sok kötörmelékkel. A völgyállomáshoz vezetö 7a/7b pirospálya tényleg piros, nem lesz fekete, bár ide torkollik a fekete 7-es pálya, s a legalsó szakasz a 9-es kék.
A középállomás kék 3b és a fekete 3-as pályái után lehet feljutni a kék 2-es pályához (2a piros nem volt ottjártunkkor), ami lehet elég szeles, nem is a legkönnyebb kék.
Giggijoch
A 13-as, 15-ös kék pályák klassz szélesek, változatos a domborzatuk, de nem kifejezetten könnyüek kezdöknek. A 14-es fekete inkább erös piros.A 11-es nagyon kellemes, széles piros hosszasan visz át a Gaislachkogl felé, a 12-es piros keskenyebb.
Gleccserek
Rettenbach nagyrészt árnyékban van, a kék pályái hosszúak, szélesek, de kezdöknek nem biztos, hogy kellemesnek tünnek.
Tiefenbach a napos oldalon van, itt is föleg kék pályák vannak, mély, buckásodó hó várt itt bennünket. A legjobb pálya a 2-es volt, de oda csak egy nagyon hosszú húzó lifttel lehet jutni. A piros 36-os jeges volt a hó alatt.
A gleccserröl a Gaislachkogl felé a hosszú kék 30-as pálya visz, ami szintén árnyékban van, aránylag keskeny, s jeges, nem a kezdök álma, bár a lejtés jó, nem kell mászni és erös lejtöre számítani sehol.
Obergurgl
Reggel árnyékban ez a hegyoldal.
Sölden fölött van, itt-ott szerpentin út visz fel. Hólánc kellhet!
Buszjárat (Postbus) elég ritka. Az elsö nem hajnali busz 8 után ér fel, de a Hochgurglnál és Obergurglnál is 9-kor nyitnak a liftek 16.00 körül zárnak (volt amikor 8.45-kor 8.50-kor már elindult).
Két rendszer:
Hochgurgl és Obergurgl
Hochgurgl megállója az elsö Sölden felöl és oldalra nyitott alagutak után van, úgyhogy ezek jó iránymutatók, hogy hol kell a leszálláshoz jelezni. Sok kéknek jelölt pálya közül talán a 26-os pálya a legkékebb.
Obergurgl Festkoglbahn buszmegállója a harmadik Hochgurgl után.
Hochgurgl-Obergurgl között egy kabinlifttel, vagy busszal lehet átjárni.
A busz végállomás (Obergurgl centrum) közelében van a Hohe Mut lift. Folytasd azon az úton elöre, ahol a busz jött, míg eljutsz egy Sparhoz, az üzlet elötti utcán menj fel balra a lifthez.
A Festkoglbahn és a Roskarbahn is ugyanarra a csúcsra visz, ahonnan a 6-os kék pálya volt a kedvencünk, bár a 4-es és 6-os elágazást nem egyszerü megtalálni.
A Hohe Mut felvonó második megállójától a piros 1-es pálya egyszer egyáltalán nem lett rakatolva a hóeséses délután utáni reggelre.
Àltalában nagyon jól ratrakolt pályák, délután napsos ez oldal, hangulatos falu, de a liftek többsége nem olyan modern, mint Söldenben, de ettöl még nagyon rendben van minden. Ha nagy hó esett, nem lehet mindenhol rakatolt pályákra számítani.
Sölden nem meghitt hely, Obergurgur viszont igen. A sípályák változatossága sokkal nagyobb Söldenben.
Söldeln nagyon a szívünkhöz nött, bár a mélyhavas sielésbe még bele kell jönnünk, mi leginkább az olasz, szépen elsimított pályák elkényeztetett hívei vagyunk.