Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM
Menü ≡
Üzenet írásához regisztrálnod kell, vagy be kell jelentkezned.
következőutolsó
laponként:
összesen 63
, rendezés:
JaniJuli által küldött hozzászólások listája
Üzenet szövege
Feladó:  JaniJuliFérfiHaladó síelő
Dátum: 2021.06.03. 06:31
Topik: Az ívbelső léc baja a síkanyarokban.
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Ez most itt egy egyszerű, szerintem normális logikával megérthető, helyes analízis. Kezdjük az egyenes haladással a síléceken. Itt azt kell elképzelni, hogy a haladás pont az esésvonalban folytatódik. Ez például akkor lehetséges, ha a lécek teljesen a lapjaikon futnak. Itt az a legfontosabb dolog, hogy a test tömegcentruma pont a két léc közötti vonalban halad végig és a lábaink párhuzamosan állnak egymáshoz képest. Egy másik lehetőség az, ha hóekében haladunk, széttesszük a léceink farkait de testünk nem mozdul ki a két léc közötti középvonalból és lábaink egyforma módon vannak behajlítva. Mondjuk, hagy lábaink egyforma hosszúak. Tehát az egyenes haladásnak csak ez a két feltétele. A tömegcentrum a két léc középvonalában és egyforma hosszú lábak. A síléceken a nyomások így egyformák lesznek. Ha bármelyiken változtatunk, akkor megszűnik az egyenes haladás. (A helyes egyenes haladásnál szükségünk van egy nyomásra a bakancsaink nyelvein. Ez a helyes testtartás része, de független a mostani mondanivalómtól).
Mindebből az következik, hogy ha a síző arra törekszik egy síkanyarban, hogy egyenlő hosszúak legyenek a lábai, vagy arra, hogy a tömegcentruma minél kevésbé térjen ki a lécek közötti középvonaltól, vagy arra, hogy egyenlőek legyenek a léceik nyomásai, akkor ennek az lesz a következménye, hogy egyre jobban az egyenes haladás felé fog közeledni. Ez akkor jó, ha már eleget fordult a síző a léceivel. De ezekkel a vágyakkal nem lehet se beindítani, sem pedig jól bekormányozni egy síkanyart, mert vágyainknak engedve megszakítjuk a síkanyart, vagy el se tudjuk indítani. Minden tapasztalatlan kezdő sízőnek ilyenek szoktak lenni a tudatalatti vágyai.
Ezek szerint minden síkanyar megkövetel egy asszimmetriát. A tömegcentrumunknak el kell hagynia a középhelyzetet az egyik irányba, a lábaink nem lehetnek egyforma hosszúak, a léceknek éleződnie kell, a lécnyomásoknak nem szabad egyformának lennie. Mindezeknek a különbségeknek együttesen kell változnia, a síkanyar bekormányzása idején az egyik irányba, majd a kikormányzás idején, mikor befejezzük a kanyarívet, az ellenkező irányba. Így a kanyarív végére visszajuthatunk az egyenes haladásba. Persze nem kötelező oda visszajutni, haladhatunk rézsút a pályán például, de ez nem más mint egy jól elhúzott kikormányzás.
Miféle mozdulat indít be egy síkanyart? Elvileg bármelyik fent említett tényező beindíthat egy síkanyart. Most nézzük meg a két leggyakoribbat. Ha élezéssel kezdjük a síkanyart, akkor ez bedönti a testet a kanyarív középpontja felé, a test kimozdul tehát a középvonalból, a lécnyomások nem tudnak egyformák maradni és a lábhosszak sem. De azt is elképzelhetjük, hogy mi kinyújtjuk az egyik lábunkat és behajlítjuk a másikat, erre megváltoznak a lécnyomások, a test tömege kimozdul a középvonalból, a kanyarív középpontja felé, ami élére állítja a léceket.
Akármelyik változatot végezzük el, ez oda fog vezetni, hogy a testünk tömege közelebb fog kerülni az ívbelső léchez és az ívkülső pedig távolabb fog innen kerülni. Ez megköveteli, az ívbelső léc alacsonyabb nyomását, az ívbelső láb nagyobb fokú behajlítását mint ami az ívkülső oldalon van.
Most képzeljünk el egy vonatot ami nagy sebességgel kanyarodik. Ha eléggé bedől a vonat, mert úgy építették meg a síneket, hogy felemelték az ívkülső kerekeket tartó sínt, akkor nem fogunk kinyomódni testünkkel az ívkülső ablak felé. Tehát „egyensúlyban” kanyarodik a vonat. Ezt a segítséget mi nem fogjuk megkapni a sípályától. Tehát nem tud lesüllyedni az ívbelső lécünk a hóba eléggé, vagy az ívkülső felemelkedni. Így aztán végig, az egész kanyarív folyamán kénytelenek leszünk jobban behajlítani az ívbelső lábunkat, mint az ívkülsőt, mert ha nem akkor útban lesz az ívbelső léc végig.
Mindez nem magyarázza meg az összes síelési gondjainkat, csak ízelítőt ad. Ha érdekel a sítechnikák logikus megértése és elképzelése, akkor írtam egy könyvet erről. Nézd meg a profilomat.
Feladó:  JaniJuliFérfiHaladó síelő
Dátum: 2021.05.12. 10:09
Topik: Hóekekanyarok. Melyik a legjobb?
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Amit most írsz, azzal teljesen egyetértek. Megegyeznek a véleményeink.
Volna kedved elovasni a könyvemet?
Feladó:  JaniJuliFérfiHaladó síelő
Dátum: 2021.05.12. 06:46
Topik: Hóekekanyarok. Melyik a legjobb?
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Tegezödjünk, ha megengeded!
Már alakul a véleményed, de még mindig nem egészen jó.
A legtöbb sízö manöverei nehezen kiszámíthatók, nem tudhatod, hogy az elötted haladó élváltást fog e csinálni egy kiszámítható jó helyen, vagy éppen elkezd keresztbe haladni a pályán. De igaz, hogy a kezdökkel van a legnagyobb gond. Viszont figyelembe kell venni, hogy aki a völgyi oldaladon van, az nem tud meglátni téged, neked kötelezö alkalmazkodnod hozzá.
Igazad van, hogy elvárod, hogy mindenki tanuljon meg uralkodni a lécei fölött, de ez tanulási idövel jár és akik tanulnak nem tudnak máshova menni, mint az éles pályákra. Nem zavarhatjuk el a kezdöket a kék pályákról. Én ha lehet piros vagy fekete pályákat használok legszívesebben, ha sok a síelö.
A kezdö kénytelen egymaga is síelni. Nem várhatjuk el azt, hogy béreljen síoktatót egész idö alatt. Mondjuk felbérel egy oktatót egy-két órára naponta és 6 órát síel naponta.
A sítanulás csak akkor fog jól müködni, ha a síelö jól el tudja magában képzelni, hogy mit, mikor és miért kell csinálnia. Tehát fontossági sorrendbe tudja állítani amegtanulnivalókat és a legfontosabbal kezdi a begyakorlást és így halad tovább. Erre tanulással fel lehet készülni. Ezután a sítanárnak már sokkal könnyebb dolga lesz.
Ez vett rá engem arra, hogy könyvet írjak kezdök számára.
h i r d e t é s
Feladó:  JaniJuliFérfiHaladó síelő
Dátum: 2021.05.11. 15:13
Topik: Hóekekanyarok. Melyik a legjobb?
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Én azt gondolom, hogy nem nagyon vannak olyan pályák, amik tanulók számára lennének fenntartva!
Ezért minden tanuló kénytelen a könnyebb, de mások által is használt pályákon síelni, vagy tanárral, vagy maga. Ez kikerülhetetlen.
Minden síelönek számolnia kell azzal, hogy lesznek a pályán kezdök, akik nem nagyon tudják kontroll alatt tarnai a léceiket. Ez nem lehet másképp.
A lényeg az, hogy a kezdönek tudatában kell lennie a lehetöségeivel és olyan síelést kell alkazmania, olyan pályát kell választania amin a legbiztonságosabban tud közlekedni.
A többieknek pedig az a dolguk, hogy vigyázzanak rájuk, alkalmazkodjanak hozzájuk, úgy elözzenek, hogy ez bizotnságos legyen, és ha esetleg kell, akkor segítsenek nekik.
Feladó:  JaniJuliFérfiHaladó síelő
Dátum: 2021.05.11. 10:57
Topik: Hóekekanyarok. Melyik a legjobb?
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Én azért más véleményen vagyok.
Persze ha már tudsz párhuzamosabban tartott lécekkel síkanyarokat jól beindítani és végigcsinálni, akkor ez jobb mint a hóeke. De a legtöbb kezdö sokkal jobban jár a hóekével mint a párhuzamsnak tervezett kanyarokkal.
Egy nehezebb pályán nem olyan nehéz karcolásig élezni az ívkülsö lécet és teljesen felemelni az ívbelsöt így felfelé lehet futtani a lécet, amig elég lassan haladsz ahhoz, lécet válthassál a måasik irányba.
Ez a megoldás minden kék pályán és sok piroson is sokkal biztonságosabb, mint egy rosszul beindított párhuzamos kanyarív.
Feladó:  JaniJuliFérfiHaladó síelő
Dátum: 2021.05.10. 12:57
Topik: Hóekekanyarok. Melyik a legjobb?
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Igazad van.
Azt lehet mondani, hogy az asszimetrikus esetében soha nem lesznek egymás ellen élezve a lécek. Ha az ívbelsö élezödik akkor ugyanabba az irányba fog élezödni mnt a másik, együtt tud a 2 léc fordulni.
Pont a szimmetria teszi lehetövé, hogy egymás ellen élezödjeneka lécek.

Teljesen egyetértek veled abban, hogy a szimmetrikus sokkal könnyebb. Én láttam a sítanár jeölteket az asszimetrikussal küzködni és a legtöbbnek nem nagyon sikerült. Akkor mit várnak a kezdöktöl?

A szimmetrikus hóekekanyarokkal le lehet jönni a legtöbb kék pályán. Csak arra kell ügyelni, hogy eléggé tehermentesítsend az új ívbelsö lécet.Ez is oka annak, hogy én erre szavazok.
Feladó:  JaniJuliFérfiHaladó síelő
Dátum: 2021.05.10. 08:23
Topik: Hóekekanyarok. Melyik a legjobb?
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Mi a jobb a szimmetrikus, vagy az aszimmetrikus hóekekanyar?
Érdemes-e megtanulnia egy kezdőnek a szimmetrikus hóekekanyarokat?

A modern magyar sítanárok nem tanítják a szimmetrikus hóekekanyarokat. De ez csak Magyarországon van, a legtöbb más országokban, ha hóekekanyarokat tanítanak kezdőknek, akkor ez kizárólag a szimmetrikus lesz.

Mi a különbség?
Minden hóekében arra törekszünk, hogy ne legyenek párhuzamosan tartva a lécek.
A szimmetrikus hóekekanyar nem szimmetrikus, ha már egyszer beindult. Ezt csak szimmetrikus hóekehaladásból indítják be. A két léc szöge az egyenes haladás folyamán egyenlő az esésvonalhoz képest, a test a két léc közötti középvonalban halad, a lécek sodródnak. Innen élezzük és beforgatjuk az új ívkülső lécünket és ehhez tehermentesítenünk kell az új ívbelsőt.
Az aszimmetrikus hóekekanyart egyenes haladásból indítjuk be, mikor a két léc párhuzamos és lapjain fekszenek, az útirány itt is az esésvonal lesz. Innen úgy indítjuk be a kanyarívet, hogy kitesszük a farkát és élezzük az új ívkülső lécet és egyúttal nagyon stabilan tarjuk az új ívbelső lécet, magunk alá húzva, hogy nehogy beleütközzön a másik lécbe.

Meggyőződésem az, hogy az aszimmetrikus változat sokkal nehezebben megtanulható egy kezdő számára, gyerekeknek is elég sok síszezonra van ehhez szüksége. Viszont innen könnyebb lesz a karcolásos kanyarokat megtanulni. A szimmetrikust sokkal könnyebb megtanulni egy kezdőnek. Itt arra kell odafigyelnie legjobban, hogy pontosan elegendő mértékben tehermentesítse az új ívbelső lécét. Innen továbbléphet sodródásos párhuzamosabb kanyarok felé majd onnan tovább a karcolásosok felé lépcsőzetesen.
Te mit gondolsz, melyik a jobb?
Feladó:  JaniJuliFérfiHaladó síelő
Dátum: 2021.04.18. 06:30
Topik: Gyermekeink síiskolában
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Sok lehetőség adódik a mai világban ara, hogy gyerekeinket beírathassuk síiskolába és rendszeres edzések is léteznek egész évben műanyagpályákon, vagy síszimulátorban és a legtöbb síiskola rendez síutakat, sítáborokat, hiszen azért mégis a havon történő síelés a lényeg. Rengeteg jó dolgot meg tudnak itt tanulni a gyerekek, amikre talán nem is gondolnak a szülők. A gyerekek növelhetik a helyes testtartásra való ráérzésüket, célszerűbben fognak tudni mozogni, más sportokat is jobban fognak tudni kezelni. Esetleg arra is rájönnek már gyerekkorukban, hogy sokkal jobb minél többet mozogni, sportolni, mint minél többet pihenni, például számítógép előtt ülni. Persze, azért a jó sítechnika elsajátítása a lényeg.
Vannak azonban bizonyos kétséges tévedések a síiskolákban. Modern síiskolákban sokszor hallhatjuk azt az elképzelést, hogy a szülök ne segítsenek be a gyerekek tanításába, mert ezzel elrontják, esetleg tönkre is teszik a gyerek fejlődését. Hagyják ezt a dolgot a sítanárokra, mert ők jobban kezelik a gyerek helyes fejlődését lepésről lépésre. A modern sítanár úgy gondolja, hogy a szülő zsákutcába fogja terelni a gyermekét, ha beleszól a sítechnikai fejlődésébe.

Határozott véleményem, hogy ez egy teljesen helytelen felfogás és én ezt a gondolatmenetet visszautasítanám. Én úgy gondolom, hogy egy jó síelőnek minden síelési eszközre szüksége van és egyáltalán nem léteznek zsákutcák olyan fejlődésben, ami legalább kicsit át van gondolva. Ha egy szülőnek van egy elképzelése, hogy mi lenne jó a gyerekének a saját tapasztalatai alapján, akkor nagy valószínűséggel jó irányba fogja tudni terelni gyermekét.

Mindez azonban nem zárja ki azt, hogy a síiskola is nagyon jót tesz a gyereknek. Ha azokat a dolgokat is megtanulja a gyerek amit ott tanítanak, az is nagy hasznára fog válni a gyereknek. Ez is benne van abban, hogy mindent úgyis meg kell tanulnia a gyereknek ami hasznos lehet számára.

A Te véleményedre lennék kiváncsi.
Feladó:  JaniJuliFérfiHaladó síelő
Dátum: 2021.02.18. 15:28
Topik: Síelésünk kivesézése
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Szia
De hiszen Te írtad, hogy "a videón nem párhuzamos, hanem támasztott lendület látható".

Ezt csak úgy tudom értelmezni, hogy te úgy véled, hogy a támasztott lendület nem párhuzamos.

Én erre reagáltam, mert szerintem viszont a támasztott lendület párhuzamos, vagy legalábbis nagyon könnyen kehet párhuzamos, ha a párhuzamos szón azt értjük, hogy párhuzamosan futtatjuk a két lécet egymáshoz képest a kanyarívben.

Bocsáss meg, ha olyan szót használtam, ami nen része az általad használt zargonnak. Azt gondoltam, hogy nincs jelentösége, hogy támasztásos, vagy alátámasztásos szót használunk.
Előzmény: (Lackó 211676)
Feladó:  JaniJuliFérfiHaladó síelő
Dátum: 2021.02.10. 09:05
Topik: Síelésünk kivesézése
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Szia
Nem értem, hogy hogyan állíthatod a párhuzamos lendületet az alátámasztásos ellentettjévé. Ezek szerintem nem zárják ki egymást.

Párhuzamos lendületben párhuzamosan futnak a lécek.

Alátámasztásos lendületnél a kikormányzás alatt és esetleg az élváltás alatt növeljük a lécnyomásokat, lábkinyújtással.

Ez a két dolog nem zárja ki egymást egyáltalán. Az alátámasztásos lendület nagyon könnyen lehet párhuzamos egyúttal. A párhuzamos pedig nagyon könnyen lehet alátámasztásos egyúttal.

Megnéztem ezt a videót, igen alátámasztásosak a lendületei, de azért párhuzamosak.
Szerintem az alátámasztás ellentettje a tehermentesítés az egész kikormányzás alatt. Attól függően, hogy lábnyújtás, vagy lábhajlítást végzünk a kikormányzás alatt.
Előzmény: (Lackó 211155)
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Minden amit írsz abban van valami, de mindez nem elég.
1. Ha nem voltak teljesen egyenesek az öreg lécek, akkor sem voltak eléggé jó formájúak, nem kanyarodtak eléggé el az éleiken. Ez már szőrszálhasogatás.

2. Akkor is életre lépnek a forgatóerők, ha te sodródsz a léceken és nem karcolsz. Mindkét esetben forog a test, forognak a lécek. A lécek megteremtik a centripetális erőt, az inklinációval, a test forgása pedig megteremti a centrifugális erőt, ez a két erő kiegyensúlyozza egymást. Mindettől függetlenül el kell forgatnod az öreg fajta lécet, ahhoz, hogy alád tudjon kanyarodni.

3. Igen, egy jó minőségű léc behajlik a lécnyomástól, de az öreg fajta mégsem kanyarodik eléggé még ezzel együtt sem. Nézzél meg bármilyen síversenyt a 80-as évekből, ott minden versenyző el kellett hogy csavarja a léceit akár slalom akár GS versenyről volt szó.
Persze, hogy tud karcolni az öreg léc, csak nem fordul be a tested alá, hanem elindul ki a pálya széle felé...
Előzmény: (magnum56 210090)
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

A mondatod mindkét része helyes. Ugyan nem tudom hol akarsz ebből kikötni.

Elmondhatom, hogy sok mindenben nem értek egyet a mai modern tematikával, ami a kezdőkre vonatkozik. Itt teljesen eltér könyvem a G2S módszereitől.
Viszont a haladófok elképzeléseit helyeslem. Rengeteget értettem meg és tanultam meg az Ozsitól, Gabesztól, Almától, Jocitól.
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

1. Ezek a dolgok nem az én találmányaim, természetesen. Ha nem hiszed el nekem, kérdezd meg Ozsváth Miklóst, vagy Pásztory Gábort, vagy Pálfy Pétert például. Én kb 5 évvel ezelőtt kezdetem ezen a kérdésen töprengeni. Akkor kezdtem el sítáborokba járni a G2S síiskolával.

2. Nézz meg bármelyik haladó carvingolót, hogy melyik síléce van a másik elött, mikor laposra fekszenek a lécei az élváltás közben. Ha ilyenkor az új ívbelsö előrekerül, akkor ez meg fogja akadályozni a következő kanyarív beindítását.
Az élezések beindításánál, nagyon jót tesz, ha visszahúzzuk az ívbelsö lécet, lassítjuk a haladását és a csörét lenyomjuk a hóba. Ezután élezzük az ívkülsöt, amit meg siettetünk, hogy gyorsabban haladjon.
Mikor beindult a carving síkanyar, akkor az ívbelsö fog elörekerülni, megelözve az ívkülsöt.
Előzmény: (magnum56 210088)
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Számomra a tudás, azaz a dolgok helyes megértése és elképzelése nélkülözhetetlen, ha fejődni szeretnék tudni.
Ha van kedved beleásni magad a dolgok megértésébe, akkor ajánlhatom a könyvemet.

https://alpesisizes.wordpress.com/
Előzmény: (fezso6 210086)
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Az éleken kétféle képen lehet haladni a kanyarívekben.
Vagy karcolsz, amikor eléggé nagy az élszög, vagy sodródsz, amikor nem elég nagy az élszög.
Ha teljesen egyenes léccel karcolsz, akkor egyenesen megy a léc, nem kanyarodik be magától. Ha ezt elcsavarod akkor viszont sodródást okozol, megszűnik a karcolás.
Gyakorlatilag, ha karcolsz egy kanyariv elején egyenes lécekkel, akkor el fognak rohanni a lécek a pálya széle felé, kifelé a pályáról, ugyanabba az irányba mint amerre mutattak a lécek a karcolás megkezdésénél. Ezt csakis léc elcsavarással lehet korrigálni.
Előzmény: (Bélapó 210077)
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Ne vedd rossz néven, de amiket írsz az nincs eléggé átgondolva szerintem.

Ha úgy gondolod, hogy a merev bakancsban nem lehet bokával élezni, akkor egyáltalán nincs igazad.
Ez az élezés úgy történik meg, hogy elforgatod a lábfejedet. Tehát nem magát a bokát próbálod direkt elforgatni, hanem a lábfejedet, ami elforgatja a bokádat. Például lefelé forgatod a nagylábujjad és felfelé a kis-lábujjad egyszerre (ez a pronáció, az új ívkülsö oldalon), ezzel elforgatod az egész bokádat. Ezt meg lehet csinálni gond nélkül és elegendő erővel, ha bizonyos feltételek meg vannak adva. Ezek a feltételek az alacsony, vagy nulla lécnyomás (lábhajlítás által a kikormányzás alatt), nyomás a bakancs nyelvén (bokahajlítással), ami erőkart ad a mozdulathoz, a helyes szeparáció, tehát az új ívkülsö lécnek meg kell előznie az új ívbelsöt és a testnek valamennyire az esésvonal irányába kell fordulnia.
Így a lendületvétel irányítani és követni fogja a bokák élezése. Tehát elsőként élezed a léceket bokából, majd csak ezután halad át a tested a lécek fölött.
Amit te leírsz az fordított. Ha térdből, vagy csípőből élezel, akkor a test halad át a lécek fölött elsőként és csak ezt követik a lécek élezései. Egy ilyen kanyarív nem lesz optimális, de azért lehet karcolásos.

A többi ellenvetésedre is tudnék válaszolni, de ez nagyon hosszúvá tenné az üzenetet.
Ha érdekel a téma, esetleg elolvashatnád a könyvemet.
Előzmény: (magnum56 210078)
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Nem egészen így van.
igen élére tudod állítani a régi lécet, de csak egy pillanatra tudsz a élen haladni.
Ez a léc egyenesen fog menni, nem fog bekanyarodni a tested alá, ha nem csavarod el.
Ez az elcsavarás a sodródás.
Előzmény: (Bélapó 210073)
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Képzeld el, hogy rézsút haladsz párhuzamos léceken és fordulni szeretnél.

Ha innen egyből élezni tudsz anélkül, hogy lábaiddal elrugaszkodnál a lécektől, akkor van esélyed egy optimális karcolásra. Egy ilyen élezés eléggé bonyolult. Bokáiddal kell élére állítani a léceket, ami nagyon szokatlan mozdulat. Ehhez tehermentesíteni kell a léceket először, lábhajlítással. Ez nehéz dolog, úgy érzi az ember, mintha elvesztené uralmát a lécei fölött. Vigyáznod kell az új ívbelső léceddel, nehogy túlterhelődjön, vagy előrerohanjon a tested elé. Bátornak is kell lenned, mert beindulnak a lécek a sípálya oldala felé, pont arra, amerre te nem szeretnél tovább haladni, neked pedig be kell dőlnöd az ívkülsö léc csőre felé, ami egy lezuhanás érzését szokta kelteni.

Egy jó optimális sodródásos kanyarnál elrugaszkodik az ember lábaival (lendületvétel), valamennyire az esésvonal irányába, majd teker egyet mindkét lécén. Innentől beindul a sodródásos kanyarív. Itt is van egy lezuhanásos érzése az embernek az elrugaszkodás közben. Ez a közepes nívó, ahogy én látom.

A kezdő nem rugaszkodik el, csak csavar egyet a vállaival, vagy a fenekével és így könnyen bajba keveredik, mert elveszti a bakancsai nyelvén a nyomást.
Előzmény: (magnum56 210072)
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Én úgy gondolom, hogy a sodródásos kanyaríveket sokkal könnyebb megtanulni és megcsinálni, mit a karcolásosakat.
Ennek meg vannak az okai, amiket itt most nem fogok felsorolni, mert nagyon hosszúvá tenné a válaszomat.
Azok akik haladók voltak a régi léceken, azok szerintem legtöbben karcolnak ma egy ilyen pályán amiről itt szó van.
Egy ilyen kivétel, 10 évesek, amit írsz, azoknak nem kell a hóekekanyar sem. Egyből karcolhatnak, csak ez nagyon nagyon ritka dolog a gyakorlatban.
Szerintem, akik a mai modern síléceken biztonságosabbnak érzik a sodródást pont az itt leírt pályákon, azok nem lehetnek haladó síelők még. De persze haladókká fejlődhetnek...
Előzmény: (magnum56 210068)
JaniJuli Hozzászólások: 63
Regisztrált: 2018.01.09.
13 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Aki egy ilyen pályán, amit itt leírsz sodródással síel, az nem lehet haladó síző, csak maximum közepes, vagy kezdő nívójú.
Az sem lehet kétséges, hogy a karcolásos kanyarívek, ha eléggé optimálisan csinálja az ember, sokkal biztonságosabbak, nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak, gyorsabbak, könnyebben irányíthatók, kellemesebbek mint a sodródásosak. De ehhez haladófokú síelő kell, aki tudja, hogy mikor mit kell tennie és miért!
Előzmény: (magnum56 210049)
következőutolsó
laponként:
összesen 63
, rendezés:
h i r d e t é s
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
További sítáborok
FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE »