Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Előzmény és válaszok a Oktatóval vagy anélkül - lássuk, mit mutat a gyakorlat... topikból

ÜZENETEK (13)Időben csökkenő Időben csökkenő
ozsi
2143 élménybeszámolót írt
2143
14 éve tag
2013.08.27. 13:30
A feleségem ajánlkozott, de kérdés, hogy mikor jut hozzá. Én biztosan nem, nagyon beindult a szezon, meg írnom is kellene.

Én nem vagyok a gyakorlatok ellen, de szerintem a cikkíró sem. Az alapkérdés, hogy meg kell érteni a síelő mozgását, a tanulás lehetőségeit, és utána jöhetnek a megoldási ötletek. Ami akár egy gyakorlat is lehet - bár tény, hogy szerintem is vannak jobb módszerek, amelyek valós síelés közben dolgoznak, nem igényelnek ilyen művi helyzeteket.

De ehhez meg a gyakorlatot is ismerni és érteni kell. Ez az ablakos-botos gyakorlat pl. olyan, amelyik szinte soha nem hasznos. De ilyenből haszontalan vagy kifejezetten káros gyakorlatból van száz másik, az állóhelyben végzett tartásbeállításoktól a kifacsart kiterheléseken át a kilométer hosszú rézsútsiklában végzett lábemelgetésekig.

Jópofa volt az egyik háromcsillagos módszertani táborban hozta az egyik kolléga az egyik kedvenc gyakorlatát, mert az annyira be szokott jönni. Elővette, mentünk húsz métert, majd azt mondta: "Ezt a gyaksit soha nem fogom többet csináltatni, teljesen rossz, hülység." Ugyanis az előzőleg elvégzett elemzések módszerével és megértésével már másként értékelte, mint a napi rutin során. A gyakorlatok hatásmechanizmusának felismerése nem egy könnyű dolog, külön meg kell tanulni, akár speciális tréningeken.

Ezért volt furcsa nekem az említett vita, ahol a hozzászólásokból kiderült, hogy az ott megszólaló síoktatók egy része sincs birtokában ennek a tudásnak.
Előzmény: (Lackó 160190)
ozsi
2143 élménybeszámolót írt
2143
14 éve tag
2013.08.27. 13:16
Nem ciki feladni... :)
Előzmény: (HPali 160189)
Kanyarsíklub Replaci
1224 élménybeszámolót írt
1224
19 éve tag
2013.08.27. 12:03
Köszi, hogy foglalkozol ezzel, úgy vélem ez fontos valamennyiünk számára.

Pinyivel évek óta figyeljük, hogy a kollégák által alkalmazott "különleges tornagyakorlatok" közül vajon melyiknek is lehet olyan konkrét haszna, mely ténylegesen megéri a ráfordított időt.

Amúgy úgy vélem, hogy a tudásszintet jelentősen meghaladó gyakorlatnak több a kára, mint a haszna. Egy egyszerűen megérthető, könnyen kivitelezhető, addig már működő mozgás sorhoz hozzá tévő, és a beidegezést segítő gyakorlatnak azonban nagyon is lehet értelme. Nálam legalább is jól működik.
Előzmény: (ozsi 160180)
Lackó
3281 élménybeszámolót írt
3281
19 éve tag
2013.08.27. 11:53
" legalábbis szórakoztató volt"

Na, én főleg épp erre szoktam használni pár gyakorlatot, főleg a gyerekeknél. De csak akkor, ha semmi kárt nem okoz!


Amúgy nálam már jópár éve kialakult, hogy inkább sokat síelünk együtt, a gyakorlatokat mellőzzük.
Korábban én is erőltettem őket, de már beláttam, hogy sokkal több időt rabolt el, mint amennyi hasznot hozott. (Főleg rövidebb síeléseknél nagy kincs az idő.)

Kezdőknél szinte teljesen feleslegesek, középhaladóknál főleg csak az időt rabolja, ahelyett, hogy végre hosszakat tudnának síelni, haladóknál meg még fontosabb az együtt síelés, és a mozgás egészének megértése és menet közbeni összegyúrása, amit sokszor csak összezavarnak a nyakatekert gyakorlatok.

Viszont sajnos soha nem fogunk tudni megszabadulni a felesleges, sőt sokszor kártékony gyakorlatoktól, mert a "klasszikus" síoktatás látványához ez tartozik hozzá, a síiskolák nagy része sajnos ezeket erőlteti, mert ezek látványa nyugtatja meg a szülőket -és sokszor a tanulókat is-, hogy bizony ott komoly szakmai munka folyik.

Másik: erőltetett, fix gyakorlatsor. Aki viszonylag sokat oktat, hamar megtapasztalja, hogy a gyakorlatoknál van akinek egyik megy jól, van akinek másik. Így nagyon nehéz még egy kis csoporttal is eredményesen haladni, hiszen valakinek valakire mindig várni kell, hogy neki is valahogy sikerüljön. (Ami sokszor amúgy is csak látszat, valójában nem is úgy csinálja, ahogy kellene, csak valahogy megoldja látszatra.)


Ettől függetlenül persze léteznek jó gyakorlatok, csak nagyon oda kell figyelni, nehogy a valódi fejlődést lassítsák, vagy esetleg valami káros mellékhatásuk legyen, ahogy írod is.

---

Cikket tényleg jó lenne lefordítania valakinek. (Én sajnos nem tudok annyira angolul.)
Előzmény: (HPali 160189)
HPali
124 élménybeszámolót írt
124
20 éve tag
2013.08.27. 10:20
Szerintem érdemes lenne lefordítani, hátha úgy többen elolvassák és kialakul valamilyen vita. :-) Különben egyetértettem vele, végülis legalább két éve ebbe az irányba haladunk.

Emlékeim szerint pont az ablakos gyakorlat nagyon nem jött be tavaly: haladó gyerekcsoporttal rövidlendületeztünk, gondoltam, felsőtest stabilizálásra kipróbálom. Lementem előre, az első kislány leért, ő is végignézte a többieket, a végén megjegyezte, hogy "ez nem sikerült valami jól". Mondtam, hogy nem, nem is erőltettem utána. :-) Még egy "rendes" gyakorlatom volt azon a napon, botozás ritmusára (bottűzés után hónalj alá), az akkor látszólag jól sikerült - legalábbis szórakoztató volt -, de belegondolva elég problémás, az ívbelső oldalon sok izmot felesleges befeszít és az élváltás előtt csak nagyon későn engedi el ezeket a síelő.
Előzmény: (ozsi 160168)
Lackó
3281 élménybeszámolót írt
3281
19 éve tag
Offtopic: Az üzenet nem tartozik szorosan a témához
2013.08.26. 23:50
Vajon miért nem vagyok meglepődve?
;-)
Előzmény: (ozsi 160179)
ozsi
2143 élménybeszámolót írt
2143
14 éve tag
2013.08.26. 21:57
A cikkben sokkal inkább azt a szemléletmódot kritizálja, hogy a készletben lévő gyakorlatokat csodaszerként használjuk. Jönnek-mennek a csoportok, és szinte ugyanazokat a gyakorlatokat látjuk elvégeztetni - jó esetben az oktató még jól megcsinálja, aztán a csoportban már alig-alig. Akinek van ideje, sokszor azt látja, hogy az oktató kiadja a gyaksit, a tanítványok próbálkoznak vele, majd jön némi hibajavítás, és újabb gyakorlások. Miközben a gyakorlatok a levegőben lógva semmit sem fognak megtanítani (ezt már én teszem hozzá: inkább rontani fognak).

A topik témájához kapcsolódva: a síoktatást akkor éri meg igénybe venni, ha annak haszna van és sikert hoz.

A gyakorlatok nagy részét fel kellene építeni és meg kellene tanítani stb.

Mert így csak kínos és hülyén kinéző gyaksikat kényszerítenek a tanulókra, miközben a jól sem érzi magát, de ami még fontosabb: a sikerélmény is elmarad.


Ő erre hozta ezt az ablakon átnéző (gyertyát tartó) gyakorlatot példaként, ez ugyanis valóban nem tanít meg semmit.
(Nem kollégák kedvéért: rövidlendületben magunk előtt párhuzamosan tarjuk égnek álló hótányérral függőlegesen a botokat. A botoknak kb. ebben a helyzetben kell maradniuk, és köztük mint egy ablakon át nézünk a völgybe.)
A gyakorlat ideológiája azt mondja, hogy a nyugodtan, függőlegesen tartott botok kikényszerítik a nyugodt felsőtestet, ami alatt fognak járni a lábak a kanyarban.
A valóságban százféle ok lehet, amelyek többségét nem fogja megoldani a gyakorlat. Ugyanis a tanítvány nem azért lengedezik, mint a győzelmi zászló, mert reggel úgy kelt fel, hogy ma így akar síelni. A hiba oka valahol a lábaknál lesz, amit a vállöv megmerevítése csak látszatilag fog kezelni, a valós hibán inkább csak ront. Ráadásul egy csomó hibás módon le lehet síelni úgy, hogy a gyakorlat kritériumai rendben lesznek.

A facebookon a vitában hasonlóan felmerül a charleston is párhuzamos lendületben, ahol ugyanezt lehet látni: a síelők megpróbálják valahogy völgylábbal megcsinálni az élváltást, majd visszabillenve leteszik az ívkülső lábukat a hóra. Ha sikerül, mindenki boldog, mert összejött ez a piszoknehéz gyakorlat. Holott ennek csak akkor van értelme, ha valójában rendben van a kikormányzás vége, határozott az átbillenés (őt itt kiemeli a völgyláb lábfejének szupináló mozgását, mint kulcselemet, és amit külön - esetleg sícipő nélküli magyarázat esetén senki nem fog tudni a csoportból). És megint én teszem csak hozzá, hogy így az ívkülső láb talajfogásának törzsizmokkal megoldott mozdulata is hiányozni fog, ami szintén életbevágó fontosságú.

Ő tehát azt mondja, hogy
- találd meg a hibát (hiányosságot),
- adj tanácsot a javításra,
- ellenőrizd le, hogy megértette,
- majd segíts neki fokozatosan felépíteni, javítani a mozgást.

Szerinte erre az instant levesporként használt gyakorlatok nem alkalmasak. Ezek csak arra jók, hogy leteszteljék, hogy a tanuló tud-e valami olyasmit.
ozsi
2143 élménybeszámolót írt
2143
14 éve tag
2013.08.26. 21:21
Majd elolvasom alaposabban, és keresek benne egy pontot, hogy összevitatkozhassunk. :D
Előzmény: (Lackó 160176)
Lackó
3281 élménybeszámolót írt
3281
19 éve tag
2013.08.26. 18:42
Akkor kb jól értettem, megkönnyebbültem. :-)

És így még jobban tetszik a cikk.
Előzmény: (ozsi 160168)
Kanyarsíklub Replaci
1224 élménybeszámolót írt
1224
19 éve tag
2013.08.26. 07:26
Halihó sziasztok!

Mint mindenhol, úgy itt is több oldala van az érmének, és mindegyik tetten érhető a sípályákon:

1. Az oktatónak az a koncepciója, hogy síelünk, és közben javítunk.

2. A síoktató a rendelkezésére álló gyakorlatokat használja. Itt ugye az (is) a probléma, hogy olyan gyakorlatokat (is) alkalmaz, melyeket úgy lesett el másoktól, hogy közben nem volt tisztában azzal, hogy a kolléga milyen cél elérése érdekében alkalmazta éppen azt a gyakorlatot.

3. Megszabott, (rendelkezésre álló) idő alatt, pontosan meghatározott célt akarok elérni. Ha ehhez nincsenek jól megválasztott gyakorlataim, a cél elérésének kevés az esélye.

Szerintem mindhárom módszer többet ér, mint amikor az amatőr síelő saját kútfőből próbálkozik.

Jómagam a 3. pont szerint gondolkodom és dolgozom.

Szép napot az olvasónak, üdv.:
Replaci
Előzmény: (ozsi 160168)
ozsi
2143 élménybeszámolót írt
2143
14 éve tag
2013.08.25. 19:12
Őszintén szólva én sokkal vérmesebb reakciókban reménykedtem (nagyon nem lepődtem meg persze a csenden). Nekem sincs benne semmi új, bár jól esik azt olvasni, hogy a nagy nemzetközi színtéren mások is gondolkoznak az emberhez hasonlóan. Szakmai cikként kicsit lehetett volna jobban alátámasztani a véleményt, de végeredményben szerintem nagyon rugalmas és modern szemlélet van benne. Elképzelhető, hogy lefordítjuk, érdemes lenne.

A cikket a facebookon láttam meg, a világ síoktató című, nagyméretű csoportban. Ott kialakult egy vita, ahol többen megpróbálták megvédeni a gyakorlatközpontú felfogást. Ebből gondoltam, hogy nálunk is kialakulhat valami vita, mert jelentős részben arról szól, amiről ez a topik is: miért szkeptikusak az emberek a síoktatással szemben. És az általunk gyakran látott síoktatókat is sokszor látni ugyanabban a helyzetben, amit ő leír a cikkben.

Elég sarkalatos vélemény: vagy vitatkozom, vagy elfogadom, de az nehezen képzelhető el, hogy gyertyaként felfelé tartott bottal síeltetem azt a tanítványomat, aki ezt olvasta, és nincs alapos érvem arra, hogy miért kell neki ezt csinálnia.

De ezek szerint megint csak néhányan gondolkodtunk el a témán...
Előzmény: (Lackó 160166)
Lackó
3281 élménybeszámolót írt
3281
19 éve tag
2013.08.25. 17:46
Ha jól értem, akkor nekem szimpatikus szemlélet, aminek lényege, hogy óvatosan a gyakorlatokkal, mert nem biztos, hogy azt érjük el velük, amit akartunk, inkább síeljünk többet, ha lehet, összeállni a dolgok úgyis csak ott tudnak.

Vagy nem értettem a szöveget, és az egészet csak kitaláltam... :-)
Előzmény: (ozsi 160103)
ozsi
2143 élménybeszámolót írt
2143
14 éve tag
2013.08.21. 08:21
Azt gondoltam, hogy ez ide illene esetleg. Komoly téma, óriási viták húzódnak meg a hátterében, mert két síelési/síoktatási világot választ el:

http://www.turnshape.com/2013/08/ski-drills-dont-teach-skier-they-test.html?spref=fb
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.