Szia! Ne dőlj be mindennek, ez nem a tapasztalat, ez csak a PR! ;-)
Kanyar bekezdése. Nem csak girlandnál, hanem a síelésnél is a kanyar bekezdése a teljes átbillenést jelenti az előző kanyarból indítva. Ez -a modern sízésben- nem különálló mozdulatokból, szakaszokból áll, hanem az előző kanyar megfelelő pillanatában elindul az átbillenés a lécek fölött, amiből folyamatosan felépül a következő ív élhelyzete, majd abba érkezik meg a terhelés, és növekvő terhelés mellett húzzuk meg a következő ívet.
Maga az átbillenés, amelynek része az új élhelyzet kialakulása egy folyamatos mozdulat, nem igazán lehet szakaszokra bontani. Elvileg persze vannak szakaszai a súlypont helyzete, az esésvonalhoz való helyzet és az élhelyzet szempontjából, de a valóságban ez folytonos mozgás.
Ha valakinél esetleg mégsem az, akkor van a baj, mert nem fog működni, ahogy kellene. Képzeld el, hogy egy golfozó úgy gyakorol, hogy lendít egy nagyot, de a labda előtt le kell fékeznie az ütőt, megállítani, nem ütheti meg a labdát. Majd külön gyakorolja azt, hogy a labdától fellendíti az ütőt. Ezek mind az ütés részei, de így, darabokra szedve értelmetlen. A fellendülő ütő az ütés folytatása kellene, hogy legyen.
Hasonlóan síben egy élváltáshoz, nekünk át kell billennünk a sí fölött egyik kanyarból a másikba. Ha közben megszakítom az átbillenést, akkor annyi történik, hogy a kanyar végén meglévő lendületet kinyírom, lefékezem, kiállok talpra, majd onnan visszaerőltetem magam. Golfos hasonlattal a labda előtt erőből megállítom az ütőt.
Pont az átbillenő súlypontot fogom vissza, pont azt, amit sok síelőnek olyan nehéz megtanítani. Főleg a sokat síelt, rossz berögzültségekkel síelőknél. (A kezdők, a friss húsok mások, őket lehet eleve jó irányba tanítani, nekik természetes lesz a jó mozgás.)
Régen más volt a síelés, akkor még volt értelme a girlandnak, de a modern sízés nagyon más. Régen, a klasszikus iskola szerint a kanyart 3 részre osztottuk, tehermentesítés, lapközeli helyzetben beforgatás és kikormányzás. Akkor még kimondottan elnyújtottuk a lapközeli, beforgatós szakaszt.
A modern sízésben ilyen "tehermentesített, lapközeli" szakasz nincsen, arra törekszünk, hogy az egyik élhelyzetből minél hamarabb, lapközeli helyzet nélkül kerüljünk át a következő élhelyzetbe.
Régen a kanyar felépítésének sorrendje ez volt: forgat-terhel-élez. Tehát alig terhelt, lapközeli sít beforgatjuk, azt növekvő erővel terheljük, és ahhoz adagoljuk a megfelelő élezést.
Modern sízésnél a kanyar így épül fel: élez-terhel-forgat. Tehát megtörténik az átbillenés, az új élhelyzet kialakulása, a sí elkezdi a kanyart, megjelennek, majd elkezdenek növekedni a "kanyarerők", és ehhez adagolunk valamennyi forgatást "ízlés szerint". (Vagy mondjuk egy kényelmesen karcolt ívhez nem adagolunk.)
Tehát a girland egy korábbi időkből itt ragadt gyakorlat, amit el kellene engednünk, szép emlék, de most már csak annyi.
"Szerintem azert nagyon jo, mert a kikormanyzas reszt (vagy amit epp kene vele) az ember többször egymas utan tudja ugymond gyakorloni, azonos iranyban, es igy a visszajelzes sokkal direktebb, sürübb, sokkal jobban oda lehet figyelni, mintha beiktatna az ember egy masik oldali kanyart (bar mondom a rutinnal nehez vitatkozonom:D)."
A golfos hasonlattal élve te az ütés utáni ütőlendülést akarod gyakorolni, de előtt nem ütöttél. Az ütéshez lendíteni kell és ütni, hogy az ütő tovább tudjon lendülni. A modern sízésben a kikormányzás nem valami beforgatás után külön mozdulatként létezik, hanem összenőtt az élváltással, tulajdonképpen a kikormányzás már magában az élváltásban, az átbillenésben elkezdődik. Ezért lehetetlen valahol a közepén elkezdeni.
Éppen ezért nem a "kikormányzás" a mai síelés kritikus, nagyon megtanulandó része, hanem éppen az élváltás, az ívkezdet. Ha ez rendben van, akkor a kikormányzás is korrekt lesz.
"Persze lehet, ha a bekormanyzasnal mar rendberakna az ember akkor fel sem merülne a hoke,..."
Így van, erről van szó! Ezért nem a hokét kell gyógyítgatni, borogatni, kenegetni, hanem azt kell rendbetenni, ami miatt a nagy hoké megjelenik.
Remélem érthető, amiket összeírtam. :-)