Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Előzmény és válaszok a Freeride topikból

ÜZENETEK (11)Időben csökkenő Időben csökkenő
Falcon888
48 élménybeszámolót írt
48
14 éve tag
2019.01.15. 23:28
ezek a megállapítások nagyon általánosak és semmi közük a valósághoz. Inkább csak riogatásra jó.

Mit jelent például az hogy 4es jelzés? Jelenleg Salzburg tartományban kb 1600m felett van 4 lavina jelzés alatta 3as. A lavina jelzés függ attól hogy melyik hegyről beszélünk annak melyik oldaláról és milyen magasságról. Jellemzően a csúcsokra vezető liftek északon zárva vannak így 2000m fölé nem is nagyon lehet fölmenni, kivéve ha feltúrázol, de nyilván senki nem kockáztatja a magas hegységben való túrázást.

Általában ha esik 30cm hó az már 3as jelzést von maga után főleg a magasabb régióban, széllel. Viszont 2es jelzéskor már jellemzően nem beszélhetünk porhavas freeridról.

Mit jelent az hogy letérni? Nagyon nem mindegy hogy a ratrakolt pálya mellett megy valaki v a Dachstein déli oldalát csúsza. Én pl az előbbit is nagyon tudom élvezni és akkor már az életem kockáztatom mert 3as v 4es jelzés van? na

Mit jelent az h egy mezei síelő lemegy 4es be? Nem csak ő van ám a hegyen. Mire a mezei síelő kiér a felvonóhoz rég össze van járva az összes freeride rész. Már nincs mit keresgélnie, új részeket meg magától nem fog találni.

Az én véleményem:
Legfontosabb a helyismeret. Egy ismeretlen hely jelentheti a legnagyobb veszélyt.
2000m alatt illeve erdőhatár alatt jelentősen kisebb a veszély
magasabb jelzés esetén 30 fokos lejtő fölött jelentősen nagyobb a veszély

Mindenki maga dönti el hogy hol szeretne csúszni de ha valaki elhagyja a pályákat (márpedig most már lassan a pályán vannak kevesebben hóeséskor) nemárt ha alapszinten tisztában van a lavinák kialakulásának okaival, hogyan lehet csökkenteni a veszélyt. Van nála felszerelés és van aki tud neki segíteni ha baj van.

Csak mellesleg jegyzem meg hogy azért olyan is előfordult ám már hogy valakit a pályán ért lavina baleset. És olyan is előfordult hogy egy helyi vezető által vezetett csoportot ért halálos baleset.

Akit egyébként érdekelnek a statisztikák itt: http://www.avalanches.org/eaws/en/main.php megtalálható az összes Európában regisztrált lavina baleset részletekkel együtt illetve az aktuális lavina jelzések részletesen. Lehet belőle tanulni.
golo
959 élménybeszámolót írt
959
14 éve tag
2019.01.15. 22:11
Definíció szerint... haha

Spontán lavina? Nézz körül, és ne menj olyan helyre ahol van rá esély!

Tudod, mi a defenzív magatartás?

1. El tudod-e dönteni magadtól, hogy ott ahol állsz, el szabad-e indulnod? Nem? Akkor maradj a pályán!

2. Akkor is elindulnál, ha nem lenne rajtad a légzsák? Nem? Akkor maradj a pályán!

3. El mernél úgy is indulni, ha láthatatlan lennél (nem lát senki, nem fog megmenteni senki)? Nem? Akkor maradj a pályán!

Ha minden kérdésre igennel feleltél, akkor elég defenzív vagy. De a baj mindig megtörténhet, ezért mindaz, ami ezután következik, úgymint a társak, az alapfelszerelés (szonda + ásó + jeladó), a légzsák, az a biztonságodat szolgálja, és igen, vidd magaddal. A franc se akart lebeszélni róla senkit!

Ebben a témában, itt ez volt az utolsó hozzászólásom.

Ezzel formáltam véleményt.
keskesonka
182 élménybeszámolót írt
182
17 éve tag
2019.01.15. 21:01
Egeszen kiveteles tapasztalat es felkeszultseg kell ahhoz, hogy 4esben aranylag biztonsagosan menj... Ez nem vitatema.
(amugy definicio szerint negyesben (de mar harmasban) sem zarhato ki spontan lavina ami betemethet, magyarul igenis van benne olyan riziko amit nem tudsz befolyasolni). Nem hülye emberek irjak a bulletint, ez a szakmajuk.

Akinek meg a fent emlitett tapasztalat megvan az ugyis tudja ezt, akinek meg nincs es itt a forumot olvassa, az a lentiekbol azt a hamis kovetkeztetest vonja le, hogy "kello tapasztalat" es tokosseg birtokaban mehet a 4esben is, harmasban meg boven oke.

Holott a negyes inkabb idozitett ongyilkossag, az meg szinten nem veletlen, hogy harmasban van a legtobb halaleset.

Sztem fontos ezt elmondani es a defenziv allaspontot kepviselni, plane manapsag, amikor a rockeres siknek es boardoknak hala barki ki tud menni melyhoba.
Előzmény: (golo 203617)
golo
959 élménybeszámolót írt
959
14 éve tag
2019.01.15. 20:41
Látszik, hogy nem tudod értelmezni azt, amit írtam.
Akkor még egyszer: Minden hegy más. Minden útvonal más. Minden nap más. A lavinafokozat meg egy szám az 1-5 skálán.
Ki beszélt becsmérlően a légzsákról? Sok idióta hiszi azt, hogy csak azért mert van légzsákja, elindulhat akárhol. Ahol meg nem kell, ott is cipelik magukkal.
keskesonka
182 élménybeszámolót írt
182
17 éve tag
2019.01.15. 20:13
Ennek a forumnak sok sielo szamara szemleletformalo ereje van.
Azert ezt erdemes lenne figyelembe venni, olyan velemeny megfogalmazasakor, hogy "3-as folott nem ternek le". Fel sem kellene merulnie annak, hogy egy nem tapasztalt valaki, harmas folott egyaltalan leterjen.

Altalanaosagban elmondhato (beszelj par hegyi vezetovel), hogy az a mezei sielo aki 4esben lemegy (plane pieps nelkul), az egy felelotlen kreten es nem lesz hosszu elete...
Atlagos sielonek, egy negyes fokozatu boven hazardjatek. (sot... mar a harmas is). Teszem hozza azt, hogy a harmas ertek a skalan, mar magasnak szamit.

A legzsakrol sem kene sztem ilyen becsmerloen beszelni, par lavina tulelo megkoszoni, h van.
Előzmény: (golo 203608)
golo
959 élménybeszámolót írt
959
14 éve tag
2019.01.15. 19:05
Mindenkinek más a toleranciaszintje a veszélyekkel szemben. Én hacsak lehet nem megyek pályán, mert félek, hogy elcsap egy síző hátulról. Az, hogy elvisz a lavina, és hogy mekkora, annak is van egy valószínűsége, ami soha nem nulla, és nagyon sok tényezőtől függ. A kiadott lavinafokozat ezt a valószínűséget próbálja kifejezni egy skálán, és segít olyanoknak, akiknek hiányzik a kellő tapasztalata annak eldöntésére, hogy elinduljanak-e pályán kívül. Például olyanoknak, akik egy ilyen erdőbe is csak légzsákkal mennének be... Ők tényleg jobban teszik, ha 3-as fokozat fölött nem térnek le.
A lavinajelentést is olvassuk értelmezve, mert segít annak eldöntésében, hogy mire figyeljünk oda, merre NE induljunk el aznap. A döntéshez ismerni kell a konkrét útvonalat, az időjárást (több napra visszamenőleg is), a hóréteg felépítését, a növényzetet, és a saját korlátainkat (nem mindegy, hogy hol fékezek be, és hol engedjem rá a lejtőre a sít/lapot esésvonalban). A hó viselkedésén is érezni lehet, hogy mennyire stabil és elég megbízható-e. Mindez tanulható és gyakorolható. Csak egy nagy probléma van vele: ahhoz csinálni kell.

Ez nem hazárdjáték. Nem orosz rulett. Csak van egy tét, ezek a valószínűségek, és ott van a várható nyeremény, az élmény. Kinek mi éri meg. Nem leselkedik minden fa mögül a halál.
Előzmény: (vau 203602)
vau
81 élménybeszámolót írt
81
13 éve tag
2019.01.15. 16:28
Hangsúlyozom, NEM vagyok lavinaszakértő. Olvass értelmezve. Ezért kérdeztem a fokozatot. 4-esben már a spontán lavinák indulása sem kizárt. Akár felülről, ahonnan nem várnád.
Láttam már olyan helyen lavinát, ahol elképzelni sem tudom, hogy indult el, lankás, kb. 10 centi hóval.
A lavina nem játék, kicsit orosz rulett jellegű. A józan ész alapján 3-as fölött eléggé hazárdjáték a freeride. Jópár nagyon jó síelő halt meg lavina alatt, nem annyira kellemes halál.
Persze mindenki úgy vállal be dolgokat, ahogy akar. Sőt, úgy osztja meg a felvételt, ahogy akarja. A külső véleményen felháborodni meg nem érdemes.
Előzmény: (golo 203596)
golo
959 élménybeszámolót írt
959
14 éve tag
2019.01.15. 15:32
Hol látsz ezen a videón lavinaveszélyes részt? Tanulni szeretnék tőled.
Előzmény: (vau 203548)
deckard
102 élménybeszámolót írt
102
18 éve tag
2019.01.15. 15:22
Azért az ilyen erdős terepen kevésbé valószínű, hogy rád esik a hegy...
Előzmény: (vau 203548)
vau
81 élménybeszámolót írt
81
13 éve tag
2019.01.15. 01:06
Hanyas lavinaveszély volt 12-én? 14-én 4-es. Biztos öreg vagyok már, és a csapatban volt lavinaszakértő, és mindenkinél airbag, szonda, lapát, jeladó, stb...
Igazi ajándék volt az élettől, hogy megmaradt?
Előzmény: (vanczi 203470)
vanczi
1039 élménybeszámolót írt
1039
15 éve tag
2019.01.13. 19:41
Kattints a képre a videó megtekintéséhez:


Igazi ajandek csúszás volt ez az élettől.
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.