Jön a hó!
http://www.meteociel.fr/observations-meteo/radar2.php?mode=1
Mondjuk, rá is fér, mert dec. 22-én esett utoljára.
Én vitatkoznék azzal a kijelentéseddel, hogy elavult a liftrendszer. 3 éve jártál itt, én 3 éve járok ide vissza, illetve az idei lesz a harmadik év március 9-16. között. Szerintem nagy különbség nincs az időpontok között.
A kiválasztás egyik szempontja pont az volt, hogy sokkal modernebb a liftpark, mint azon a 8 síterepen máshol Franciaországban, ahol eddig jártam. Persze, nyilván nem tökéletes, ilyen terep nincs sehol. De ahogyan lentebb írtam, (
https://sielok.hu/forum/viewtopic.php?t=4235&onemessageid=201746) az idei szezon előtt adták át a tizedik modern, gyorsíthatós ülősliftet (Cote Chevalier) a középső részen. Középső rész alatt én a Cucumelle és a Prorel csúcs közötti részt értem, azaz a Chantemerle és Villeneuve részeket. A két szélső részen (Briancon és Monetier) 15-20 évvel ezelőtt jártam csak, igazából nekem a 2 középső rész tökéletesen megfelel, szállást is mindig Chantemerle-ben foglalok. Tehát én erről a középső részről beszélek, a 2 szélsőn látom a sítérképen, hogy régebbi ülős liftek vannak, talán éppen ezért sem erőltettük ezeket eddig sem és a jövőben is csak max. kíváncsiságból fogok átnézni. És lehet, hogy ezért érzed te is elavultnak.
Az általam említett középső részen (kb. 150km-nyi sípálya) egyébként 3 helyen van húzós lift (a tanulólifteket leszámítva): az általad említett Méa részen, kicsit feljebb, fekete pályák mellett az Eychauda, és a Chantemerle-i felső részen, piros pályák mellett a Bois des Coqs. Ez szerintem kb. 150km-en elviselhető. Ráadásul a Méa részen is pár év múlva ülős lesz, legalábbis tervbe van véve (már pár éve:-))
Kabinos liftek: ezeket én nem kedvelem annyira, mint az ülőslifteket, én is idősödő síző vagyok sajnos:-), és a kényelem egyre fontosabb nálam is. Ezekhez le kell venni a lécet, általában fel kell caplatni egy lépcsőn, kiszálláskor ugyanez. Ha el tudom kerülni és nincs hóvihar, nem preferálom őket. A középső részen 5db van belőlük, a chantemerle-i 40főssel és a 8-10fős Ratier-vel szerintem semmi probléma, a Villeneuve-ből induló 3db kabinos tényleg nem mai darab, utánanéztem, a 20fős Pontillas 1984-es, a 4-es Aravet 1975-ös, a 4-es Frejus pedig 1968-as gyártású:-). A Pontillas és a Frejus 2019-2020-ban le lesz cserélve 2db 10-10fős (gondolom-remélem) új kabinosra. És akkor már csak az Aravet marad régi kabinos.
Nyilván ezek a fejlesztések a te ottjártadkor még sehol sem voltak, sőt még 1-2 (esetleg 2-3) év, mire megvalósulnak, de én látom a szándékot, és nagyra értékelem. Szóval nem tökéletes a liftpark (mert ilyen nincs), de a tulajok látják a gyenge pontokat, és tervben van, hogy még közelebb legyen a tökéleteshez.
Az én személyes kívánságom pedig az lenne, hogy az egyetlen régi lassú ülőst lecseréljék, mert amellett 2 piszok jó piros pálya van és még félreeső is, ezért nagyon kevesen szoktak itt síelni. Ez az 1988-as Aiguilette lift, de sajnos ez egyelőre még a tervekben sem szerepel:-(.
Amit még ki kell emeljek a középső részt dícsérendő, és tulajdonképpen ezért is járunk vissza ide, az a síterep (felvonók-pályák) földrajzi adottsága, kialakítása, elrendezése. Azaz, hogy nagyon rövid idő (15-20 perc) alatt simán át lehet érni a chantemerle-i és a villeneuve-i rész szinte bármely 2 pontja között. Megbeszélünk egy találkozót egy hütténél, vagy egy kezdő síelőt megnézünk a tanulópályán, vagy este hazacsúszunk a szálláshoz, ez általában 1-2 lifttel megoldható, és ezért még csak nem is kell a csúcsra vivő felvonót használni. A Casse du Boef, a Foret, az Orée du Bois, a Combes, a Serre Chevalier és most idéntől már a Cote Chevalier liftek hegyállomásáról lift használata nélkül lehet Villeneuve vagy Chantemerle aljáig csúszni. De aki a 2 szélső településre szeretne hazajutni, annak is csak egy plusz liftet kell beiktatni, a Prorel és a Vallons tetejéről lift nélkül lehet hazacsúszni Brianconba és Monetier-be.
Szóval lehet, hogy van olyan síterep a franciáknál (Val d'Isere-Tignes, Les2Alpes, Alpe d'Huez, stb. menőbb helyek), ahol jobb a liftpark és a gyors hazajutási-bárhovajutási lehetőségek, de én ilyen helyen még nem jártam. Viszont ha van, szerintem mélyebben kell a pénztárcánkba nyúlni, és Brianconhoz viszonyítva +100km-t autózni egyre beljebb Franciaországban (oda-vissza +200km), vagy 60€ Frejus alagútdíjat még pluszban fizetni.
Számomra a síelés az adott ár/érték arányban a lehető legtöbb sítalpon töltött időt a lehető legkevesebb síliften töltött idővel kombinálva jelenti 6 napon keresztül. És amíg ezt 7éj szállás/6nap síbérlet viszonylatban 210-250 € csomagáron meg tudom kapni január végén, vagy március 10-től, addig nem nagyon fogok más síterepben gondolkodni.
És nagyon remélem, hogy más nem ennyire elégedett ezzel a középső résszel, mint én, mert akkor mindenki ide jönne, és hosszú sorok lennének a lifteknél.:-)