Félreértés ne essék, nem szeretném "klaco" sporttársunktat megbántani, de egy kezdőnek szerintem nem javasolt, hogy Tátralomnicon felmenjen a "Start" állomáshoz és onnan tegye meg az első csúszásait. Még segítséggel sem. Idézem: "Kezdőkkel menjünk fel a 4-es kabinossal a Starthoz, mire leérnek a legbaloldalibb pályán, megtanulnak."
Nos, nem fognak.
Nem csak önállóan, de még segítséggel is nehezen fog lejönni. Egy szenvedés lesz számára, ami elveheti a kedvét a sporttól. Azt fogja gondolni, hogy ez mindenkinek megy, csak neki nem. Pedig nem ő a hibás, hanem az aki felvitte. Hogy miért?
Ahogy kiszállunk a 6 üléses buborékos vagy 4 személyes kabinos liftből a Start állomáson ("F" és "A" felvonók), egy rövid "letörés", vár bennünket ami - tapasztalataim szerint - viszonylag hamar felbuckásodik, pontosan azért mert erősebb lejtésű. Ez egyáltalán nem kedvez egy kezdőnek, de még annak se, aki már hóekével biztonsággal közlekedik kék pályán. Lomnicon minden kék pálya tartalmaz hosszabb-rövidebb erős lejtésű szakaszokat vagyis letöréseket. (Kezdőknek írom, hogy egy kék jelzésű, vagyis könnyű pályát ne úgy tessenek elképzelni, hogy az végig viszonylag kiegyenlített lejtésű. Akadhatnak rajta nem hosszú, de erősebb lejtésű szakaszok, amiken bizony néha nem könnyű túljutni. Ha ez a szakasz már nem rövid, akkor az már piros pályaként lesz jelölve a térképen. Ez természetesen érvényes a piros pályákra is, ott előfordulnak fekete letörések. Erre tessék felkészülni Tátralomnicon is.)
Ha full kezdők vagyunk és már meg van a síbérletünk is, akkor inkább guruljunk át Ótátrafüredre (Stary Smokovec). Ugyanazzal a jeggyel használhatjuk az ottani lifteket is.
Nagy zárójelbe:
Úgy tudom, hogy Tátralomnicon privát alapon - tehát hivatalos oktató nélkül - kiemelt időszakban nem használhatóak a Maxiland tanuló pályái. (térképen rózsaszínnel jelölve, "G" és "H" felvonók területe). Ha erre az övezetre nem engednek bennünket, akkor a 8-as pálya "N" felvonó melletti szakasza jöhetne számításba. Széles, nagyon enyhe lejtésű pályaszakasz, pont jó lenne tanulni. De két baj van vele: feljutni oda és lejutni onnan. (Egyébként az "I" felvonó, szinte a 8-as pálya tanuló szakaszának lábához visz, amit - információim szerint - ezen a télen ismét üzembe helyeznek. Aki még nem síelt vagy bordozott, ne használjon beülős liftet.)
Ha mégis úgy alakult, hogy feljutottunk, túl vagyunk sok csúszáson és le szeretnénk jönni (plusz van természetes hó 🙂), akkor csússzunk át az "I" lift alatt és forduljunk jobbra a keskeny kocsiútra. Ez 1-es, mustársárga színű, szaggatott jelzéssel van jelölve a térképen. Ezzel elkerülünk egy letörést, de visszavisz bennünket arra a pályára amiről letértünk. Ezután már csak egy komolyabb rész lesz amit túl kell élnünk.]
Még néhány tanács :
- Soha ne szégyeljünk hóekét használni! Oktatók és profik is napi szinten használják.
- Annál a sebességnél, amivel még úgy érezzük, hogy biztonsággal tudnánk haladni, mindig válasszunk alacsonyabb sebességet!
- Amikor a liftben ülünk, érdemes figyelni sporttársaink technikáját, kar-, láb-, testtartását. Lehet látni jót, rosszat. Utóbbival - többek között - az a baj, hogy nehéz belőle továbbfejlődni.
Sok havat, jó időt és jó csuszásokat kívánok mindenkinek!
Üdv, Levente