Mennyit kell fizetni, ha gyorshajtáson kapják Ausztriában az autóst? Kiküldik-e a büntetést Magyarországra? Fórumokon, útitársak között, vagy az esti sör mellett legendák tömege kering a külföldi gyorshajtással kapcsolatban. Összegyűjtöttünk néhány tényt a témában és személyes tapasztalatunkat is megosztjuk.
h i r d e t é s
Magyarországon szokás a túlzott sebességkorlátozás, mindenki tud sorolni számtalan példát: a falu első háza előtt már 200 méterrel kint a lakott terület tábla, az országúton jól belátható kereszteződés elé 60-as táblát helyeznek ki, ha egy kanyar 70-nel kényelmes bevehető, jó lesz oda a 40-as tábla, a tavalyi útépítésnél még mindig ott a 30-as tábla.
Nem is csoda, hogy a közlekedők nem veszik túlságosan komolyan a korlátozásokat. Ám az országhatárt átlépve érdemes ezeket a beidegződéseket otthon hagyni! Ha Ausztriában egy kanyar előtt ott az 50-es tábla, akkor az tényleg éles, ha egy iskola zebrájához 30-as táblát tesznek, akkor alatta a kiegészítés: iskolai időben 7-15 óráig… Ennek megfelelően nem szokás a korlátozások figyelmen kívül hagyása, hiszen azok ésszerűek, a közlekedés biztonságát szolgálják.
Természetesen ideális körülmények között Ausztriában is jellemző a megengedettnél néhány km/órával gyorsabb közlekedés. Hogy számokat is említsünk,
kb. 10% az, ami általában belefér. Ha nincs veszélyhelyzet, ennyiért még nem állít meg a rendőr, bár
elméletileg 1 km/órás gyorshajtásért is büntethet.
Nagyon fontos tudni tehát, hogy
differenciáltan kezelik a gyorshajtást, nem szigorúan táblázatok és tarifák szerint! Egészen más elbírálás alá esik, ha valaki az üres négysávos országúton hajt 20-szal gyorsabban, mintha egy játszótér mellett 60-nal! A gyalogosokat veszélyeztető gyorshajtás mellett az osztrákok különösen szigorúan veszik az alagutakban való száguldozást, ott a legtöbben centire pontosan betartják a sebességkorlátozásokat!
A szubjektív értékelés miatt nincsenek pontosan meghatározott büntetési tételek, csak hozzávetőleges értékek.
Ausztriában a büntetési összeg 30 eurónál kezdődik, amit már kb. 20 km/h sebességtúllépéssel kiérdemelhetünk.
50 km/h feletti túllépés esetén pedig akár 5000 eurós büntetést is kaphatunk. A kezdő összeg alapvetően jóval barátibb a magyarországi minimumnál, nálunk 39.000 Ft-nál kezdődik a büntetés összege gyorshajtás esetén.
A büntetések tehát kevésbé brutálisak a magyar táblázat összegeihez képest, viszont sokkal tágabb határok között függnek a hatóság mérlegelésétől. Ezért egyáltalán
nem javasolt a rendőrrel való "okoskodás", például ne kérjük el a mérőeszköz hitelesítési igazolását, lefizetéssel próbálkozni pedig véletlenül se jusson eszünkbe!!! És ne próbáljuk be a "nincs már nálunk annyi pénz" mesét se, a rendőrnek joga van biztosítékként értéktárgyakat lefoglalni! Ha mindenképpen "alkudni" akarunk, akkor helyesebb taktika belátni hibánkat, próbáljunk valami értelmes magyarázatot adni (de ne, mint a viccben: épp telefonáltam, alig látok a piától, és amúgy is elvették már a jogsimat).
Amit még fontos tudnunk, hogy
2014 májusa óta Magyarország is csatlakozott az EUCARIS (European car and driving license information system) elnevezésű rendszerhez, melynek lényege, hogy a megállapodásban részt vevő országok egy elektronikus rendszeren keresztül adatokat szolgáltatnak állampolgáraikról, ha azok idegen országban követnek el szabálysértést. Ez lehet
gyorshajtás, ittas vezetés, piros lámpán történő áthajtás, a biztonsági öv vagy a bukósisak használatának elmulasztása, tiltott sávban közlekedés illetve vezetés közben kézben tartott mobiltelefon használata is. Az adatszolgáltatás a parkolással és az útdíjfizetéssel kapcsolatos eljárásokra nem vonatkozik.
Az adatszolgáltatás korábban is lehetséges volt, de a megállapodás óta egyszerűbbé és gyorsabbá vált, így hamarabb megkapjuk a csekket és a saját nyelvünkön írt kísérőlevelet. A szabálysértő autósokkal szemben az adott ország jogszabályai érvényesek, azaz ha Ausztriában szabálytalankodunk, akkor az osztrák jog szerint fognak eljárni. Lényeges különbség például hogy, ha a magyar autós nem reagál néhány héten belül az osztrák rendőrség első levelére, azt automatikusan fellebbezésnek tekintik, míg a magyar gyakorlatban ez éppen fordítva van: ha nincs időben benyújtott fellebbezés, akkor az első fokú határozat válik jogerőssé.
Összefoglalásként még egyszer a lényeg:
ne a büntetés elkerülésére koncentráljunk, hanem a szabályoknak és az útviszonyoknak, körülményeknek megfelelő biztonságos sebesség megválasztására!
Szerkesztőségünk saját tapasztalata is igazolta, hogy kis összegű büntetést is kiküldenek, munkatársunkat Hermagor-Pressegger See közelében mérték be egy 70 km/h sebességkorlátozású útszakaszon. A túllépés mértéke a mérési tolerancia levonása után 11 km/h volt, amiért 35 euró összegű büntetés járt. Az összeget banki átutalással az irat kiállításától számított 4 héten belül kellett rendezni. Az eset 2016. január 7-én történt, az iratot február 11-én állították ki és február 15-én érkezett meg a német és magyar nyelvű értesítés.
FRISSÍTÉS 2021.01.09.
Megemelték a gyorshajtás büntetését Ausztriában
2019-ben Ausztriában 7200 jogosítványt vontak be gyorshajtás miatt. Ehhez az kellett, hogy lakóhelyen legalább 40-nel (50-es sebességhatár), lakóhelyen kívül pedig legalább 50 km/órával lépjék túl a határt. Első lépésben ezt a "türelmi sávot" csökkentették, vagyis ezentúl lakott területen már 30 km/órás túllépés esetén is bevonják a jogosítványt. Lakott területen kívül is 10 km/órával szigorítanak, vagyis autópályán pl. a 130-as táblánál már 170-nél elveszik a jogosítványt. Ezzel egyidőben a gyorshajtásért kiszabható maximális pénzbüntetés összegét brutálisan megemelték 2180 euróról 5000 euróra (kb. 1,8 millió forintra) közölte az osztrák autóklub.
További infó
FRISSÍTÉS 2023.01.19.
Alagutakban átlagsebesség mérése alapján büntetnek
Alább kommentelőnk hívta fel a figyelmet, hogy Ausztriában az alagutaknál egyre gyakoribb az átlagsebesség mérése amit a behajtás és a kihajtás között mérnek. Küldik a csekket szabálysértés esetén Magyarországra is.