Ismét közeleg a tél, a reggeli és éjszakai hőmérsékletek már szinte minden nap +7° C alá csökkennek, így – még ha közhelyesen is hangzik – érdemes újra felszerelni a téli gumiabroncsokat. Akkor is, ha mindezt a gumigyárak lobbyjának tudják be!
h i r d e t é s
Ilyenkor tél elején nagyon sokszor lehet látni, hallani a fenti felhívást, ami sok autósban – sajnálatos módon – ellenérzéseket kelt. Ők azok, akik csak azért használják a biztonsági övet, mert kötelező, azért kapcsolnak világítást nappal – szigorúan a lakott terület határánál – mert az is kötelező. Pedig valójában ez a két dolog az, amit én például a törvényi tiltás ellenére is megtennék, a saját és mások biztonsága érdekében. A téli gumi is hasonló kategória, használata ugyan nem kötelező, de aki egy kicsit is felelősségteljesen gondolkodik, annak magától értetődik a használata.
Azt szoktam mondani, hogy az autózás, a közlekedés sokban hasonlít a matematikához, de egy nagy különbség mégis van! Mindkettőt sokat kell gyakorolni ahhoz, hogy „csípőből” menjen – a másodfokú egyenlet vagy a hirtelen felbukkanó akadály, kiguruló labdát „üldöző” gyermek kikerülése. A különbséget a hibázási lehetőség jelenti. Rossz esetben a matekból egy bukás, UV a büntetés, a közlekedésben viszont életek veszhetnek oda.
Ezért kell sokkal felelősségteljesebben viselkedni már az elindulás előtt is. A „lassan megyek, abból nem lehet baj” hozzáállás sajnos nem elfogadható! Igenis meg kell tenni azokat az előkészületeket, amiket a biztonság megkövetel! Ezek közé tartozik a
téli gumigarnitúra felszerelése is! A pénz sem lehet kifogás, ugyanis aki autózásra adja a fejét, annak kutya kötelessége erre is áldoznia. Pláne, hogy valódi többletterhet nem jelent!
Aki esetleg még kételkedik a téli, pontosabban az adott évszaknak megfelelő gumi használatának szükségességéről, menjen el egy autóversenyre – legjobb a rally – ahol a szervizparkban megfigyelheti, hogy az adott időjárási – amibe nem csak a csapadék, hanem a hőmérséklet is beletartozik! – körülmények figyelembevételével milyen gumikat szereltetnek fel a versenyzők! A mellett, hogy remek hétvégi kikapcsolódás, szórakozási lehetőség egy ilyen program, gyakorlati haszna is lehet mindenki számára.
Annak ellenére, hogy az idén ősszel a vénasszonyok nyarának elmaradása rávehette volna a vezetőket arra, hogy kellő időben előre felkészítsék járműveiket a télre, úgy tűnik, sok vezető hagyományosan az első havat tekinti jelzésnek a gumiabroncsok cseréjére. Ettől függetlenül Magyarországon az időjárás már megfelel azoknak a feltételeknek, amelyek közepette használhatók a téli abroncsok. „
Az abroncsok szempontjából nem a hó a meghatározó tényező, hanem a hőmérséklet. 7° C alatt ugyanis a téli gumiabroncsok sokkal jobb teljesítményi paramétereket mutatnak, mint a nyáriak. Ennek oka, hogy a téli abroncsok lágy futókeveréke alacsonyabb hőmérséklet mellett is megőrzi tapadását,” magyarázta Boris Tománek, a Goodyear Dunlop Tires társaság PR menedzsere.
A megfelelő abroncsok használata a téli időszakban jelentős hatással van a biztonságra. Száraz időben 0°C hőmérséklet körül a nyári és a téli abroncs között a féktáv különbsége már 3 m, de -10°C-nál ez az eltérés már 7 m, -20°C-nál pedig akár 12 méter is lehet. Havas vagy jeges úton a különbség tovább növekszik.
Még napjainkban is sok az olyan gépjárművezető, aki négy évszakos gumiabroncsot használ. A legfőbb érvük az, hogy a városban közlekednek, ahol véleményük szerint nincs szükség téli gumikra.
„Eltekintve a nyári gumiabroncsok alacsonyabb hőmérsékleteken nyújtott jóval alacsonyabb teljesítményétől, ami nem bír jelentőséggel ezen autósok számára, remélhetően a döntésüket pozitív módon befolyásolják majd a tavalyi tél tapasztalatai, amikor valódi telek uralkodtak Magyarország legnagyobb városaiban”, tette hozzá Boris Tománek. A 2009 novemberétől 2010 januárjáig terjedő időszakban például Budapesten 37 napig, Miskolcon 45 napig, Pécsett pedig 34 napig havazott. A hótakaró maximális vastagsága Budapesten elérte a tiszteletre méltó 25 cm-t, Miskolcon a 30 cm-t, Pécsett pedig a 26 cm-t.
A téli gumiabroncsoknál a vezetőnek fokozott figyelmet kell szentelnie a barázdák profilmélységére:
4 mm profilmélység ajánlott. Ennek oka egyfelől az, hogy a „Téli felszerelés kötelező” táblákkal jelzett szakaszokon ez a minimálisan engedélyezett profilmélység. A másik, ennél sokkal fontosabb szempont pedig a biztonság. „A 6 mm-es profilmélységű téli gumiabroncs az új abronccsal összevetve 20%-kal hosszabb fékúttal rendelkezik. A 4 mm-es profilmélységű gumiabroncs fékútja akár 50%-kal is hosszabb lehet“ - figyelmeztet Boris Tománek.