Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Készülj fel a síelésre sí-szimulátorral!

2012.11.12. 2014.01.29. Ozsváth Miklós | frissítve: 2014.01.29.

Újdonságként jelent meg Magyarországon a PRO SKI Simulator-on végzett PRO SKI Training csoportos fitness edzés, mely egy régóta tátongó űrt tölt be a téli sportok és a fitness kedvelői körében. Beviszi a síelést mint mozgást a fitness termekbe, kiváló lehetőséget nyújtva a síelésre való előzetes felkészülésre.
Maga a program egy változatos fitness óra, csoportban pörgős zenére, segédeszközökkel, bemelegítéssel, erősítő- és nyújtóblokkal, profi gyakorlatvezetéssel, elsődleges eszközként a PRO SKI szimulátort használva. Aki tehát ilyen szempontok alapján keres karbantartó programot, annak bátran ajánlható.
A szimulátor egy íves sínpár pályából áll, amelyen egy kocsin közlekedünk két oldalra. A kocsi futását gumiszalagok szabályozzák, így a két szélső helyzet felé visszafogják a kocsi gurulását, míg a szélső pontról visszaindulva gyorsítják azt. A gépen 6 gumiszalag van, ha kevesebbet akasztunk be, könnyebb a futása, de labilisabb a középhelyzet, míg több szalaggal nagyobb erő kell a szélső helyzet eléréséhez és sokkal dinamikusabban repít visszafelé.

Szimulátorhatás:

A szimulátorok transzferhatásokkal operálnak. Bár hiányzik az előre-hátra tengely, illetve a körpályán ébredő erők repítő érzete, a mozgáskoordináció fejlesztésén keresztül néhány mozgáselem megtanulásában segítségül lehet.
Mivel nem oktató, hanem elsősorban kondícionáló eszközről van szó, ilyen szempontból hatékonysága minden kétséget kizár.

Mozgáskoordináció fejlesztése:

A szimulátoron való folyamatos gyakorlás - különösen a korlát elengedésével - egyértelműen pozitív hatású, mégpedig szerencsére a dinamikus egyensúlyt veszi igénybe, ezen belül is a nagy sebességű oldalirányú mozgásokkal kapcsolatban. Ezek a hatások akkor jelentkeznek elsősorban, mikor a gumi gyorsítása hatására visszaindul az oldal kint lévő láb. Ezen belül is különösen fontos a lábak közötti terhelések finom és folyamatos szabályozása, és ebből a szempontból különösen erős a fejlesztő hatás. Mozgáskoordinációs szempontból fontos a ránk ható erők érzékelése és az azokhoz való igazodás. Ezt egyszerűen futásokkal és ugrásokkal nem lehet fejleszteni, szükség van egy külső erőhatásra is, amely lehetőleg legyen oldalirányú. Ezt szerepet a kocsit szabályozó gumik meglehetősen jól betöltik.

Állóképesség:

Az 50-60 perces folyamatos ciklikus mozgás egyértelműen előnyös az állóképesség és a keringési rendszer szempontjából, ezt nem kell különösebben magyarázni. Nagyobb ellenállást alkalmazva a fejlesztés elmozdul az erő állóképesség irányába.

Erőfejlesztés:

Különösen több gumit használva a végpontok környékén van jelentősebb erőfejlesztő hatás. Kifelé haladva erőteljesen meg kell terhelni a kocsit, ehhez erős feszítő munkára van szükség a lábban, amihez a belső (közép felé néző) oldalon a hasizmok és a csípőhorpasz rögzítő munkája párosul. Visszafelé a felhúzott gumi nagy sebességgel gyorsítja a kocsit, amit erőteljesen fékezni kell az egyensúly megőrzése érdekében (különösen, ha nem fogjuk a korlátot). Ilyenkor beengedő-fékező izommunkát kell végezni. Ezek az izomműködések rendkívül fontosak a sí mozgások szempontjából.

Rehabilitáció, sérülések megelőzése:

Az ízületek védelme szempontjából nagyon fontosak a stabilizáló-védő reflexek. Ezeket elsősorban bizonytalan alátámasztáson végzett közepes vagy nagyobb intenzitású erőkifejtésekkel lehet fejleszteni. A szimulátoron az oldalirányban gumival fékezett és gyorsított kocsi labilis és nehezen kiszámítható alátámasztást képez, amelyen a végpontok környékén erős feszítő és beengedő izommunkát kell végezni, és ráadásul a két láb különböző működéseket végez. A térden jelentése szerint szinte folyamatosan finom korrekciókra van szükség, miközben néha egyszerűen statikus térdszöget kell rögzíteni, néha intenzíven kell nyújtani máskor meg - és talán ez a legnehezebb és a legfontosabb - kontrollálva kell a külső erő ellenében beengedő-fékező munkát végezni.
Készülj fel a síelésre! Ilyen a Pro Ski-simulator edzés, nézd meg a videót!

Összefoglalva:

A gépen megszerzett képességek egészen biztosan megtérülnek a sípályán:
gyorsabban tanulhatunk meg mozgásokat és a technikánk is jobb lehet (és persze így az élvezeti faktor is nőhet). Aki még nem érezte át a két végletet, nem tudja elképzelni, hogy a rossz kondíció mennyi élvezettől foszt meg minket! A szimulátorra tehát úgy kell tekinteni, mint egy nagyon hatékony eszközre a síelésben gyakran használt képességek fejlesztésére, a rajta végzett munka jó alapot képez a síeléshez és a snowboardhoz, de nem pótolja azt. A szimulátor nem adja vissza a havas lejtő élményét, s a lécet felcsatolva azokat az érzéseket keressük, amelyeket a szimulátoron megtapasztaltunk. A havas sípálya más dimenziókat kínál mint egy fitness teremben felállított gép - mindegyik kellemes a maga módján.

Legalább ennyire fontos szempont a sérülések megelőzése, amihez speciális felkészülésre van szükség. Ilyen gyakorlatokat szinte kizárólag csak azok végeznek, akik egy sérülés után gyógytornára járnak - többnyire az előírt kötelező időtartamban. És mi van utána? Jó esetben következik a megszokott hétköznapi sportolás vagy a teljes punnyadás. És mi van azokkal, akik "szerencsétlenségükre" soha nem sérültek meg? Az ő ízületeik lényegében soha nem részesülnek speciális védelemben. A szimulátor ezt az űrt hatékonyan tudja betölteni, nagyon ajánlható bármelyik réteg számára.
KOMMENTEK
vincent | 2014.01.30. 11:39
Hasznos eszköznek tartom, azok az izom csoportok megdolgoztatására amik a síeléshez fontosak. Többször megnéztem milyen feladatokat csinál a társaság, de amikor a botot a nyak mögé teszik akkor szerintem pont ellenkező törzs mozgást végeznek mint amit kellene...

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIA
KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.