A világ legnagyobb hóágyúkat gyártó cége tartott ma technikai bemutatót a Normafa Parkban. Az olaszországi központból, Bolzanoból hozták el a legkorszerűbb hókészítő eszközöket és egy prezentációban mutatták be a céget és annak piacvezető termékeit.
Az előadás után egy helyszíni bejáráson nézhettük meg a Normafán tavaly telepített hóágyúkat és az azokat kiszolgáló létesítményeket. Ez a rendszer az elmúlt szezonban már bizonyította létjogosultságát. A rekord enyhe tél ellenére a behavazott sífutópálya 75, a szánkópálya közel 60 napon keresztül működött a főváros fölötti hegyen. Ez idő alatt több tízezer látogató, valamint közel 100 óvodai és iskolai csoport használta a pályákat.
Magyarországon már nem létezhetne síélet hóágyúk nélkül. Alig esett természetes hó az elmúlt években, a mesterséges behavazásnak köszönhetően azonban kis fehér szigetek jöttek létre, melyeken aktív síélet zajlott. A mai TechnoAlpin bemutatóra eljöttek a hazai síterepek képviselői is, akik hasznos infókat gyűjtöttek a korszerű hókészítési technikákról, a gépek használatáról, szakszerű karbantartásáról.
A hókészítéshez két alapanyag szükséges: víz és levegő, de nagyon nem mindegy hogy ezek az összetevők milyen hőfokúak és hogy az üzemeltetők milyen páratartalom illetve időjárási viszonyok között kapcsolják be a gépeket. Jó időzítéssel rengeteg pénz spórolható meg, és az optimálisan működtetett hóágyú akár ötször annyi havat is termelhet. Az üzemeltetők el nem fogyó kérdései miatt a rendezvény a délutánba nyúlt.
Amint megtudtuk, az olasz cég évente kb. 5000 hóágyút gyárt és végzi ezek telepítését és karbantartását a sícentrumokban valamint a téli sport versenyeken. Ezzel a világ "snow business" piacának több mint 60%-át fedik le. 2400 ügyfelük van 55 országban és ezek között már ott van Magyarország is. A TechnoAlpin biztosította a mesterséges hó 100%-át a legutóbbi alpesi sí világbajnokságon Courchevelben és a 2022-es pekingi téli olimpián. Jelenlegi legnagyobb projektjük a grúziai Bakuriani síterep hóágyúrendszerének kiépítése, de jelentős fejlesztések zajlanak a következő téli olimpia helyszínén, Cortinán, valamint Németországban, Ausztriában, Svájban és a Balkán síterepein is.
A snow business lényege, hogy 1 eurónyi eladott síbérlet 8 euró bevételt hoz egy turisztikai régiónak a szállás, gasztronómia és egyéb szolgáltatások kapcsán - hangoztatta Nemenja Dogo, a TechnoAlpin cég képviselője.
A 700 munkatársat foglalkoztató TechnoAlpin számára is állandó kihívás, hogy leküzdje a közvélemény, a média és környezetvédők hóágyúkkal kapcsolatos félelmeit. A gyakorlat azt mutatja, hogy ahol télen hóágyúznak ott nyáron zöldebb a fű és többféle növény jelenik meg - ezt a jelenséget most a Normafán is megfigyelhettük. A hóágyúzás és a természeti környezet kapcsolatáról a közelmúltban több tanulmány is készült, ezek megállapításaival külön cikkben foglalkozunk majd.