Többéves kálvária után úgy tűnik, hogy a karintiai síterep fellélegezhet. Egy időre vége a bizonytalanságnak, horvát befektetők és a helyi önkormányzat mentőövet dobott Ankogelnek, ahol 5-7 millió eurós fejlesztések indulnak a következő években.
2019-ben többen is felkapták a fejüket, amikor Chopok és a magas-tátrai síterepeket is üzemeltető szlovák cég, a TMR, megvásárolta Mölltal és Ankogel (Mallnitz) síterepeit. A szlovákok sem csináltak belőle nagy titkot, hogy számukra a gleccser volt érdekes, Mölltal jól illeszkedik a Gopass bérletrendszerbe, ide a szokásos téli szezon előtt és után is lehet bérleteket árulni.
A szlovákok nagy tervekkel érkeztek, amelyekből túl sokat nem láttunk megvalósulni az elmúlt években. Mölltal nagyobb figyelmet kapott, ennek árnyékában Ankogelre egyre kevesebb pénz jutott. Nemcsak a fejlesztések maradtak el, hanem az üzemelést sem tartották nyereségesnek. 2023 őszén hetekkel a szezonkezdet előtt jelentették be a szlovákok, hogy nem nyitják meg a síterepet. A helyi turisztikai hivatal, az idegenforgalomból élő vállalkozások és az önkormányzatok dobták össze a pénzt, amelyből az előző két szezonban üzemeltek a felvonók.
A helyiek természetesen hosszú távú megoldást kerestek az üzemeltetésre és így találták meg a horvátországi Adria Commodities vállalkozást, akik leginkább a horvát idegenforgalomban dolgoztak eddig, de nyitottak voltak egy síterep üzemeltetésére. Már megtörtént az átadás, így hivatalos, hogy június 1-től egy új cég veszi át Ankogel üzemeltetését, amelyben a horvátok 75%, míg a helyi önkormányzat 25% tulajdonrésszel bír.
A horvátok az első három évben 5-7 millió eurót költenek a síterepre, ebben nem szerepel új liftek építése. A műszaki tanúsítvány szerint a kissé elöregedett, de évente kétszer felülvizsgált felvonók meglepően jó állapotban vannak. Legkésőbb 2033-ig, egy nagyobb felújításig, a jelenlegi ellenőrzések mellett üzemelhetnek. Így első körben négy területen tervezik elkölteni az említett összeget. Fontos a jelenlegi víztározó kapacitásának bővítése és ezzel együtt hóágyúzás feltételeinek javítása. A másik két feladat a nyári turizmusra fókuszál, egy Bike Park építését és kerékpárutak kiépítését tervezik.
Az ikonikus felvonó 2033-ig biztosan üzemelhet
A horvátok feltétele az volt, hogy a környéken növekedjen a szálláshelyek száma. A helyi polgármester szerint ez egybevág céljaikkal, a következő időszakban 350 vendégággyal bővül a kínálat.
Fontos, hogy a befektetők és a helyi önkormányzat hosszú távra terveznek. Tisztában vannak azzal, hogy az első években nem lesznek nyereségesek. Az is biztató, hogy a környék összefogott és mindenki a fejlesztések mögött áll, különösen az érintett földtulajdonosok. Ankogel adottságai nem rosszak és sítörténelme is jelentős. Pl. itt alapították az első karintiai síiskolát kb. 100 évvel ezelőtt.