Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Csak lassan! Külön pálya a lassabb síelőknek

2014.10.28. Bata Attila

Újabb síterep döntött úgy, hogy külön pályát jelöl ki, ahol csak lassan szabad síelni vagy hódeszkázni. A múltban már volt rá példa, hogy egy svájci síterep „sebességkorlátozást” vezetett be egy pályán a kezdők miatt, vagy egy olasz síterep a szép kilátás minél tökéletesebb élvezete érdekében.
h i r d e t é s
Bardonecchia közvetlenül az olasz-francia határ olasz oldalán fekszik, közel a Frejus-alagúthoz. A terep igazán közkedvelt a snowboardosok körében, így nem volt véletlen, hogy a 2006-os torinói téli olimpia hódeszkás versenyeit is itt rendezték. A síterep komoly változások előtt áll a következő két évben, új liftek épülnek majd 2016-ra, de az idei szezon is tartogat egy érdekességet.

A síterep Pian del Solde nevű részén egy új pálya épül, kimondottan a lassabb síelőknek. Az üzemeltetők ezt a pályát a gyerekeknek és a kezdőknek szánják. A pályán táblák jelzik majd, hogy ez egy „slow ski” terület, vagyis tessék lassan haladni. A gyerekekre is gondolva, számos információs táblát az ő szemmagasságukban fognak kihelyezni.

Bardonecchia Ski / Facebook
Bardonecchia Ski / Facebook
A „slow ski” pályákkal már találkozhatunk az Alpok néhány síterepén. Lassan tíz évvel ezelőtt a svájci Grindelwald síterepén vezették be a „Max 30” pályát, ahol a síelőktől elvárták, hogy ne haladjanak 30 km/óránál nagyobb sebességgel. Az olasz Cervinia néhány évvel ezelőtt egy olyan pályán korlátozta le a sebességet, ahonnan páratlan kilátás nyílik a környező hegyekre, itt is tilos gyorsan haladni.

A lassú pályák ötlete a külföldi fórumokban is megosztja a síelőket, kíváncsian várjuk a kommenteket ezzel kapcsolatban. 
KOMMENTEK
TZoli | 2014.10.28. 10:42
Nagyon lájk!
Gyermekemet már ütötte el hátulról olyan síelő, aki sűrű bocsánat kérések közepette azt magyarázta, hogy kénytelen volt kikerülni egy előtte haladó sízőt, ezért kaszálta el véletlenül a gyereket. Mondanom sem kell, hogy egy darabig a gyerek többet nézett hátra mint előre.
Azóta igyekszem a biztonságosabb pályákat keresni és ugyan nem Eplényben történt ez az eset, de oda pl a keskeny pályák miatt csak olyan időben mentünk, mikor kevesebben voltak. Ezért volt nagyszerű, mikor itt megcsinálták a 7-es pályát. Széles, lankás, igazi gyerek kedvenc és ez mellett még én is élvezem.
skioutlet | 2014.10.28. 10:53
Minden tekintetben támogatandó!

1. Biztonságosabb a kezdőknek, gyermeknek.

2. Slow life, slow ski életérzés

3. Jogos piaci igény, tehát van jövője

Szerintem az ilyen pályák iránti igény folyamatosan növekedni fog.
Chopoker | 2014.10.28. 11:05
Fékezni meglehetősen fárasztó dolog, ezért szerintem sokan nem is szeretik a féket használni, csak ha muszáj. A bátrak és/vagy felelőtlenek ezerrel zúgnak lefelé, nehéz rájuk figyelni a lassabbaknak és a gyerekeknek.

Én azt gondolom, hogy a pálya kialakítása és megfelelően enyhe vonalvezetése lehet a jó és valódi megoldás és semmiképpen sem a sebesség korlátozás.

Az, hogy valaki/valakik elvárják, hogy ne haladjanak x sebességnél gyorsabban, az nem fog tökéletesen működni sosem. De én személy szerint nem is értem, hogy miként lehet sípályára sebesség korlátozást definiálni. Én pl. sosem tudom, hogy "mennyivel" csúszok, de nem is ez érdekel. Eléggé frusztrálna, ha csúszás közben ezen kellene gondolkoznom. Persze tudom, majd egy okostelefon alkalmazás szállítja a tökéletes megoldást. Király!:-)
skioutlet | 2014.10.28. 11:56
Chopker észrevétele jogos de már na ahol meg is valósult. Már nem tudom pontosan, hogy hol olvastam de Olaszországban már vannak olyan pályák, melyeket szándékosan alakítottak ki, úgyhogy legyenek kisebb emelkedők azok számára akik nem csak az éppen előttük és mellettük rongyolókat kívánják koncentráltan figyelni, hanem a táj szépségeben - kis testmozgás mellett - kívánnak gyönyörködni.
A piaci igény állandóan változik, ehhez igazodni nem felesleges hanem szükséges.
Kanyarsíklub Replaci | 2014.10.28. 12:20
Igazándiból az a főprobléma, hogy a síelők nagyobbik hányada nem ismeri azokat a technikákat, (kontrolltechnikák), melyekkel a síelés sebességét szabályozni lehet. Pedig ez nem csak a mások, hanem a síelő saját jól felfogott érdeke is. Ha a síelőnek van valamennyi egyensúlyozási tapasztalata, gyorsan menni nem nagy kunszt, elintézi a gravitáció. Lassan menni akár fekete pályán is, vagy egyforma sebességet menni egy hosszú pálya eltérő meredekségű szakaszain, na, az már valami.
Chopoker | 2014.10.28. 13:16
De miért is ismernék? A síelők zöme sosem vett részt oktatáson, még ha mára már jobbak az arányok, mint régen voltak. Gondoljunk bele, az autós balesetek jelentős hányada is a relatív gyorshajtásból és a helyes vezetési technikák hiányos tudásából származik, noha mindenki oktatótól tanult.
Ezért írtam, hogy csak egy "igazi" megoldást látok.
Talán még jó szankció lehetne az eltiltás és pénzbüntetés helyett, ha a renitensek sílécére megfelelő tapadóvaxot tennének fel, vagy minden lesiklópálya alá építhetnének sífutópályát és oda küldeni a sebességhajhászokat büntető körözni, vagy feltúrasíeltetni őket a csúcsra és fókával irány lefelé!:-)
TZoli | 2014.10.28. 13:42
Vannak módszerek. Batusnak van e témában régebbről pár cikke, mint
http://sielok.hu/rovat/hirek/cikk/2...0070204radar/ (azért emlékszem, mert az érintett Plose az egyik kedvenc síterepünk, de mi nem találkoztunk ilyennel, csak csendőrrel)
Igaz, ez csak a veszélyesen gyorshajtók kiszűréséről szól. Az ott hivatkozott másik cikk
http://sielok.hu/rovat/hirek/cikk/r...adar-francia/ talán érdekesebb. Ráhatásként, figyelmeztetésként olyan berendezés van a pályán, ami megmutatja a síelőknek a féktávolságukat, illetve azt, hogy tudják-e kontrollálni a sebességüket.
Bata Attila | 2014.10.28. 14:07
Jéé, ezekre már nem is emlékeztem :)

Egyébként az osztrákok is kísérleteztek.

http://sielok.hu/rovat/hirek/cikk/r...adar-a-keresztezodesben/

Nagyon szimpatikus ez a svájci "roadshow", amely minden évben van. Kampány a biztonságos síelésért, minden síterepen lehet tesztelni, milyen sebességgel milyen gyorsan tudsz megállni.

http://sielok.hu/rovat/hirek/cikk/m...egallni-ha-otvennel-siels...
minerel | 2014.10.28. 15:04
Volt egyszer egy autós"verseny" A lényege, hogy 20-al kellett menni és az nyert akinek ez sikerül vagy legjobban megközelítette azt. Nagyon keveseknek sikerült pedig az idulóknak napi rutinja volt autóvezetésből. Síelésből senkinek sincs napi rutinja a profikon kívül ráadásul a havon siklás sebeségérzete eléggé csalóka hasonlóan a vizen közlekedésnél. Akkor, hogy lehetne elvárni bárkitől ezt a 30km/h-ás sebességbetartást? Kinek pattan ki ilyen agyament ötlet a fejéből, hogy számszerűsítsük a síelés maximális sebességét, bárhol is legye az. Telepítsenek radarokat és világító slow feliratos táblákat és jóccakát.
Kanyarsíklub Replaci | 2014.10.29. 06:00
Szia Minerel! A baj ott van, hogy az emberek: 1. nem is gondolnak ilyesmire, amikor síelnek. 2. Csak magukra figyelnek, így nincsen esély a "defenzív vezetésre". Ha a síelő gondolkodása eljut oda, hogy (valamilyen okból) fontossá lett számára a biztonság, akkor először a sebességszabályozás technikáinak alkalmazásszintű elsajátítására van szüksége. Csak ez után lesz lehetséges, hogy elkezdjen figyelni a saját magán kívüli történésekre. Innen indulhat aztán a rutin megszerzése.
Seffer | 2014.10.29. 10:27
Eddig egyetlen helyen találkoztam a pályákon az utak mellől jól ismert sebességjelző táblával. Ezeket kellene első lépésben sűrűbben telepíteni. Fogalmunk sincs arról valójában mennyivel is megyünk. Ezt saját tapasztalatból mondom, mert 30-as jelzésnél úgy éreztem, hogy állok, pedig nem vagyok az a nagyon döngetős fajta. Csak utána értené meg a többség, hogy milyen veszélyekkel is jár egy ütközés.
A "sí-jogsi" bevezetése sem lenne hülyeség. Kellene hozzá egy ingyenes alap oktatás és egy gyakorlati vizsga.
Chopoker | 2014.10.29. 11:53
Érdekeseket írtok, csak kérdés, hogy komolyan gondoljátok-e?

Kontrolltechnikák szükségességének felismeréséig eljut majd a nagy tömeg? Ha igen, akkor elfog majd menni továbbképző oktatásra?

Legtöbb ember évente 1! alkalommal síel csak, ehhez majd biztosan fog akarni oktatásra járni, vizsgázni, tovább menve: orvosi vizsgálatra menni?

Ki (melyik hatóság)fogja kiadni és nyilvántartani az okmányokat, hamisíthatóságuk miként csökkenthető majd minimálisra és egyéb jogi körülmény miként tartható majd kordában?

Ráadásként ingyenes oktatás? A többi fizetős, vagy az is ingyenes legyen?

Ha sebességmérők kerülnek a pályákra, akkor majd betartják az emberek a korlátozásokat?

De kinek a sebességét méri majd a műszer, amikor egyszerre 20-30 vagy még több ember síel el az 50-100m széles pályán?
Bélapó | 2014.10.29. 17:35
Úgy érzem, kicsit túl van lihegve a téma! Nem tartom valószínűnek, hogy a "slow" jelzést kemény piros, vagy fekete pályára raknák ki. Gondolom inkább kékre vagy enyhe pirosra. És úgy gondolom, csak az a kérés, hogy ne egyenesen "golyóban" száguldj végig rajta. Valószínűnek tartom, hogy egy terepen egy vagy két pályát jelölnek ki erre a célra, ami töredéke a teljes pályarendszernek! Most is van bébi és gyerekpálya mindenhol arra sem akarnak rámenni azok akik száguldozni akarnak. Hát majd ezeket is kikerülik. A konkrét sebességkorlátozást én is kivihetetlennek tartom, de ugyanúgy, ahogy a kerékpárosoknál az alkoholfogyasztást itt is a relatív "gyorshajtást" ki lehet szűrni. Én annak-idején üdvözöltem, hogy eltörölték a bringások alkohol-tilalmát, mert egy kerékpártúra nem arról szól, hogy ne ihassak közben egy-két sört. Ott is viták voltak, hogy lehet megállapítani mennyi a sok. Meg lehet állapítani szemre is! Ez is ilyen dolog. Ha valaki slalomozik a sielők között, azt kiszűrik. Teljesen egyetértek azzal, hogy egy 50-60km vagy nagyobb síparadicsomban kijelöljenek 2-3-5 km lassú pályát a családosoknak, kezdőknek
Chopoker | 2014.10.29. 21:27
Akkor se szlalom se golyó, de mi legyen a retorzió?
Kanyarsíklub Replaci | 2014.10.30. 05:55
"A konkrét sebességkorlátozást én is kivihetetlennek tartom,". Ezt magam is így vélem! A sebességszabályozási technikák alkalmazásszintre gyakorlásának azonban nagyon is megvan a létjogosultsága.
Chopoker | 2014.10.30. 10:47
Persze, hogy megvan a létjogosultsága, ebben egyet is értünk!
De a felismerés, az igény és tovább megyek, a szándék, az is megvan?
Készítettél ennek felmérésére már konkrét statisztikát? Például egy Hóshow-n, egy sítáborban, akár a weblapodon, vagy email adatbázisra kérdőív kiküldésével, tehát olyan fórumokon, ahol a célcsoport koncentrált, hogy terveznek-e ilyesmit az emberek?

Én nem vagyok szakmabeli, így nem állnak rendelkezésemre "mélyebb információk", így csak érzésemre tudok hagyatkozni, de félek, hogy a szándék tart a 0-hoz. És most nagyon örülnék, ha meg tudnál győzni ennek ellenkezőjéről, de legalább arról, hogy nem ennyire vészes a helyzet, mint amennyire én gondolom.

Egy hétköznapi példa: legközelebbi ismeretségemre alapozva mondom, hogy többek elismerik, hogy nem vezetnek jól, van olyan ismerősöm, aki tudja magáról, hogy nem tud járdaszegély mellé 2 autó közé beállni, így kerüli azt, van aki nem jön fel Budára a "hegyekbe", és még mindig van olyan vidéki rokonom, aki lerakja a P+R-be az autót a Bp. táblánál. Persze mondhatjuk azt is, hogy ők legalább felismerik a korlátaikat, és ez tők jó. Tehát a létjogosultsága az utánképzésnek egyértelműen adott, el is ismerik, de még egy ismerősöm sem szánta el magát arra, hogy felszámolja a hiányosságait. Pedig nem csak 5-10nap/év a használati gyakoriság, mégsem lépnek az emberek. Ezért félek, hogy a síelőknél is ez a szomorú statisztika.

Persze most bizonytalan vagyok, hogy Te ezen technikák begyakorlását egyáltalán oktatás keretén belül képzeled el vagy önállóan javaslod a sporttársaknak a begyakorlását?
Kanyarsíklub Replaci | 2014.10.30. 18:13
Szia! Nincsen semmi az írásodban, amibe bele tudnék, vagy akarnék kötni.
- „De a felismerés, az igény és tovább megyek, a szándék, az is megvan?” Azt mondanám, hogy az ÁLTALAM ELÉRHETŐ síelők vonatkozásában mindhárom tényező „a bimbózó virág állapotában” van.
- Bizonyára ismered azt az alapvető tényt, hogy amikor egy termék már piacon van, (értem sok cég kínálatában szerepel), már csak a többi cégtől való megkülönböztetés kerül pénzbe. Mondjuk ez sem elhanyagolható összeg. Viszont amikor a piacon kell elhelyezni valami újdonságot, nos annak költségei olyan volumenűek, hogy annak felvállalása egy kicsiny cégtől az öngyilkossággal lenne egyenlő. Maradnak tehát azok a technikák, melyeknek nincsen, vagy ha van, csak igen piciny a költsége.
- „Persze most bizonytalan vagyok, hogy Te ezen technikák begyakorlását egyáltalán oktatás keretén belül képzeled el vagy önállóan javaslod a sporttársaknak a begyakorlását?” Nálam ez a technológia komplett. Ami nem jelenti, hogy nincsen most is fejlesztés alatt. Úgy vélem, hogy (a technológiát ismerő) síoktató segítségével ez a technológia egyszerűen megérthető, és nem túl sok idő alatt begyakorolható. Jelenlegi formájában azonban annyira mégsem egyszerű, hogy instrukciók nélkül is begyakorolható lenne. Idáig jutottam, nem kevés munkával. De, 67 éves már elmúltam, a munkabírásom sem a régi. Mindazonáltal tervezek további olyan egyszerűsítéseket, változtatásokat, és ezek valamilyen formában történő közreadását, melyek olyan pontos menetrendet adnak, az önálló begyakorlásra is. Teszem ami a dolgom, remélem, hogy összejön. Nálam MÉG félig van a pohár. Köszi a hozzászólást.
Bélapó | 2014.10.31. 09:38
Tisztelt moderátorok! Nem kéne átrakni az egészet egy fórum-topikba????
admin3 | 2014.10.31. 12:28
Kedves Bélapó! Az egyes hozzászólásokat nem tudjuk áthelyezni, de a téma természetesen folytatható a fórumban is: bárki tetszés szerint létrehozhat egy új topikot, a cikkre utalva!
kisvargacz | 2014.11.01. 19:30
Tavalyi szezonban Mayrhofenben egy két gyermekes anyuka halt meg a KÉK pályán egy száguldozó miatt.
Idén tanítgatnám a barátnőmet deszkázni,és komoly gondban vagyok,hová merjem elvinni :/

h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE