Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Grúziai liftbaleset: a személyzet hibázott

2018.03.23. Bata Attila

Többnapos vizsgálódás után elkészült a jelentés az egy héttel ezelőtt bekövetkezett grúziai liftbaleset ügyében. A vizsgálat arra a megállapításra jutott, hogy feszültségcsökkenés után a lift leállt, majd a személyzet hibája vezetett a balesethez, amelyben 11-en sérültek meg.
h i r d e t é s
Ahogy írtuk, március 16-án drámai sílift baleset történt a grúziai Gudauri síterepén. Nem túlzás azt állítani, hogy a balesetről történt hírek bejárták a világsajtót. Szinte minden ismert tévétársaság vagy híroldal összeállításába bekerültek a rémes baleset képei.

A lift egyszer csak nagy sebességgel elindult hátrafelé, a völgyállomásnál található fordítónál (a kanyarban) szinte kirepültek a síelők a székből. Az esetben 11-en sérültek meg, akiket a kórházba szállítottak, legsúlyosabban egy terhes svéd hölgy, akit két napja engedtek ki a kórházból.

Már a baleset napján Grúziába hívták a vorarlbergi Doppelmayr cég szakembereit, akik a liftet gyártották. A liftet 2007-ben adták át, de ahogy ez természetes a világ legtöbb síterepein, innentől az üzemeltetés nem a gyártó, hanem a síterep feladata volt.

A liftet legutóbb tavaly decemberben vizsgálták felül, és kapta meg újra a működési engedélyt.

A Doppelmayr szakértői túl sokat nem tudtak hozzátenni a vizsgálathoz. Az elején nem is engedték őket a lift közelébe, a megbeszélésekbe sem vonták be őket. Később már külsősként, un. megfigyelői státuszban részt vehettek a vizsgálatokban. A vizsgálatokat három nap alatt befejezték, de a vorarlbergieknek és másoknak is tilos volt a vizsgálat eredményeiről tájékoztatást adni.

Egy magyar szemtanú videója, ahogy átélték a balesetet
A jelentést a francia székhelyű Bureau Veritas cég készítette. A grúz kormány őket hívta meg az első pillanatban a baleset kivizsgálására. A francia cég évek óta foglalkozik ilyen típusú balesetek kivizsgálásával, nemzetközileg elismert cég, függetlenségük is szakmai hozzáértésük nemzetközi hírű. A vizsgálatot elvégezték, egy rövidített, előzetes jelentést elkészítettek, amelyet átadtak a megbízónak, a grúz minisztériumnak. Ez már a hét közepén megtörtént, innentől kezdve csak az volt a kérdés, hogy a minisztérium mit kezd a jelentéssel, mikor hozza nyilvánosságra. A helyi viszonyokat ismerők későbbre várták a jelentés nyilvánosságra hozatalát.

A ma reggeli sajtótájékoztatón a gazdasági miniszter röviden ismertette a baleset okát. Az előzetes vizsgálati dokumentum szűkszavú megállapítása szerint feszültségcsökkenés következett be, amelynek következtében a lift leállt. Miután a lift leállt, a kezelőnek át kellett volna kapcsolnia a dízelmotoros meghajtásra és visszahozni az utasokat az állomásra. A helyi szervek által folytatott vizsgálat folytatódik, de a liftkezelőt már elbocsátották állásából.

Grúziában az utóbbi években jelentősen megnőtt a külföldi síelők száma. Sokan azt gondolják, hogy az egész világon megjelent rémes videók ártottak a helyi idegenforgalomnak. Ez valószínűleg nem lesz így, hiszen eddig is leginkább saját szervezésben érkeztek a síelők, nem pedig utazási irodákon keresztül.

Grúzia is mindent megtesz, hogy mérsékelje a "károkat". A baleset összes sérültjének minden kezelését fizették. Ezen felül az összes sérültet, családdal együtt, jövőre visszahívták Grúziába síelni, természetesen minden költséget fizetnek.
KOMMENTEK
magnum56 | 2018.03.23. 18:39
"Ezen felül az összes sérültet, családdal együtt, jövőre visszahívták Grúziába síelni..."

Biztos, hogy vissza akarnak menni a szép élmények után?
Konrád Leo | 2018.03.24. 06:05
Kb. 10 éves lift az még korszerűnek mondható, gondolom ilyen esetben lefékez az automatikus védelmi rendszer- nem hiszem, hogy ezután emberi beavatkozás nélkül elindulhat magától visszafelé. Gondolom hibás emberi reakció esetén sem szabadulhat el.
Tervező | 2018.03.24. 07:12
Kedves Leo, de igen.
Ha nincs áram, a dízel csak mechanikusan hajt egy hidraulika szivattyú-hidromotoron keresztül ennél a liftnél. A féket ebben az esetben a kezelő egy kézi hidraulika szivattyúval nyitja, és fojtószeleppel zárja ha kell. Ha a féket nyitva hagyja, és a hidromotor alapállásban van (tehát egyik irányban sincs szállítás) a lift begyorsulhat. Egyértelműen csak kioktatott, gyakorlott kezelő tudja ezt a műveletet rendesen végrehajtani. Biztos pánikba esett, mert ha a fékből az olajat elengedi (rugóval előfeszítettek) az azonnal befog, még a hidromotor sem tudja elforgatni (mert ott meg lefúj a túlnyomás biztosítás)
(4 hazai liftünk is így működik, de üljetek fel nyugodtan rájuk, itthon kevesebb a vodka és konyak, meg drágább is.... )
Olasz Gergő | 2018.03.24. 11:56
Azt nem értem miért nincs "hülyegyerek biztosítás" ezeken a lifteken hisz nagyon veszélyes üzem. A mai túlelektronizált világban könnyen lehet mérni a drótkötél sebességét és ha az átlép egy értéket a fék automatikusan működésbe lép majd megáll a rendszer, függetlenül a vodka mennyiségétől.
Tervező | 2018.03.24. 17:22
Természetesen van sebesség figyelés , már a 40-50 évvel ezelőtt gyártottakon is volt. De ha az elektronika taccsra megy, az ember nem helyettesíthető. Egyébként nem kell ördöngösségre gondolni, ennek a kezelésnek a megértése, megtanulása egy értelmes embernek kb 5 perc. Hogy finoman csinálja, ahhoz valóban kell gyakorlat, persze nem utasokkal, hanem az évente egyszer kötelező súlyterheléses üzemben lehet gyakorolni. Viszont vészhelyzetben, hogy kinyissa a fékek olajcsapját, ahhoz tényleg semmi gyakorlat nem kell, csak tudni kell, hogy hol van, és hogy el kell fordítani. Na ezért bátorkodtam a vodkát említeni....

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE