Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM
Menü ≡

Horror jelenetek a meghibásodott dél-koreai síliften

2022.01.27. | Szerző: Bata Attila
Aki a lenti videót megnézi, és erős figyelemmel követi mostanában, hogy mi zajlik a síelés világában, vagyis olvas minket rendszeresen, azoknak valahonnan ismerősek lehetnek a videó képei.
h i r d e t é s
Rémisztő meghibásodás történt január 22-én délután a dél-koreai Bears Town síterepén. Az egyik négyüléses lift, szemtanúk szerint először megállt, majd rövid idő után, ahogy a videóban is látható, egyre nagyobb sebességgel megindult, de visszafelé!

A videóban is látható, ahogy hátramenetben érkeznek a székek, és az utasaik az utolsó pillanatban próbálnak leugrani, mielőtt még beleütköznének a korábban leérkezett és már üres székekbe. Az is látszik az internet képein, hogy a síterep munkatársai erőnek erejével tartják meg az egymásra halmozódó üres székeket, így megakadályozva a nagyobb tragédiát.
A balesetben egy hétéves gyerek sérült meg olyan mértékben, hogy kórházba kellett szállítani. Sokan kisebb sérüléseket szenvedtek, amikor hátramenetben, léccel a lábukon kellett leugrani a síliftről. A helyi mentők 45 utast láttak el kisebb sérülésekkel, horzsolásokkal.

Szerencsére a lift ámokfutását percekkel később sikerült leállítani, de természetesen a személyzet már nem merte megkockáztatni, hogy biztonsági üzemmódban újraindítják, így a székekben ragadt 100 síelő egy része magát szabadította ki a himbálózásból, de a többséget a helyi tűzoltóknak kellett lehozniuk kötelek segítségével.
A liftet, de az egész síterepet lezárták a baleset után, megkezdődött a vizsgálat. A síterep vezetősége minden lehetséges kommunikációs felületén kért elnézést minden vendégétől, különösen azoktól, akik valamilyen sérülést szenvedtek a balesetben. Részükre megfelelő kárpótlást ígértek.

Azt lehet mondani, hogy az 1985-ben átadott, Szöulhoz közeli síterepre rájár a rúd, hiszen korábban már két szerencsétlen esettel kerültek be a hírekbe. 2006 decemberében szintén megállt a lift és 10 perccel később két szék zuhant le kb. hétméteres magasságból rajtuk hét utassal. Előtte 2005 februárjában szintén leállt a lift egy órára, akkor szabályos pánik tört ki miután 50 utas ragadt a felvonón.
A grúz eset 2018 márciusában
A mostani képek hasonlítanak a kb. négy évvel ezelőtti georgiai (grúziai) lift balesetéhez. Akkor is hasonló képeket láttunk, de az alkalmazottak nem fogták fel a székeket, így azok visszafelé, a völgyállomáson is bevették a kanyart, hatalmas sebességgel, és sokan akkor zuhantak ki a liftből.

Az akkori vizsgálat a síterep felelősségét állapította meg, az alkalmazottak rosszul reagáltak a kezdeti meghibásodásra. Az eset után az ország összes síterepének összes liftkezelőjét kötelező továbbképzésre küldték.
2022.01.27. 10:14:06 tuto558
Lehet naiv vagyok, de nem kéne lennie egy nagy piros gombnak a kezelő fülkében, ami azonnal leállítja a felvonót pl megszakítja az áramellátást?
2022.01.27. 10:24:49 HofEE
Én sem vagyok hozzáértö, de szerintem itt már az áram le van kapcsolva, az ülések egyszerüen azért csúsznak vissza utasostul a völgybe mert a gravitáció visszahúzza öket és lecsúsznak.
2022.01.27. 11:29:19 bouquetk
Igen, kellene egy nagy piros gomb, ami kikapcsolja a gravitációt!
2022.01.27. 12:52:15 tuto558
Azért volt ez az első gondolatom, mert mindegyik ilyen esetben forog a meghajtó kerék és nekem úgy tűnt, mintha a hajtómű forgatná. Ellenkező esetben, ha le van állítva, a beépített fékeknek kellene blokkolni a meghajtó kereket... Persze lehet hogy minden ilyen esetben a fékek (is) rosszak voltak.
2022.01.27. 13:19:41 TZoli
Ha jól emlékszem, az előző ugyanilyen esetnél kiderült, hogy kiiktatták a féket, mert problémák voltak vele.
2022.01.27. 20:05:17 Tervező
"kellene egy nagy piros gomb, ami kikapcsolja a gravitációt!",

Láthatóan ez a lift a mátraszentistváni ikertestvére, csak más alapozással, viszont a himbák kialakítása miatt nincs kizárva, hogy "ügyes" másolata (Kínában is gyártanak liftet, mégis európait vesznek)

Minden liften a biztonsági fék közvetlenül a korongra hat, rugó terhelésű. Vész esetére egy "mezei" golyóscsap (piros színű, igen) van felszerelve a hajtás első oszlopára (MSZI-n a beton konzolra) Azt ha a kezelő lehúzza, az olaj közvetlenül kimegy a fékből, és a rugóerő zárja. Semmi elektronika. Mindig két külön fékegység van egyébként , tehát ha az egyik nem engedne el, a másik azért biztosan fog (meg ugye illene napi fékpróbával indulni...) De ugyanez meg van Eplényben, Sástón, Lillafüreden tessék megnézni. (Megnyitni ne, mert azért a kezelők és utasok idegesek lesznek...)
Kimentés esetére a korongot szét lehet kapcsolni a hajtóműtől, és akkor csak ezzel a fékkel lehet szabályozni a sebességet, nem a fent említett vészcsappal, hanem külön kézi hidraulikus pumpával és leeresztő szeleppel. Ehhez gyakorlat, és ügyesség kell. Nem véletlenül van előírva az éves mentési gyakorlat, valamint hogy kioktatott és vizsgázott kezelők legyenek. De ennél a szerkentyűnél is egy mozdulat, és a fék bezár.
Szokásos baleset, megint több nem-megfelelőség együttállása
2022.01.28. 07:53:52 Banek
Ez vagy kezelői hiba, vagy olyan műszaki hiba ami igazából csak akkor fordulhat elő, ha nem tartják be az időszakos ellenőrzéseket. Alapból van egy üzemi fék, és egy un vész fék a rendszereken és ez az utóbbi nem feltétlenül igényel áramforrást. Ezeket időszakosan ellenőrizni kell! Ha ezt csak papíron tették, akkor kb megtörténhet ez az eset. A másik, hogy a kezelő előző nap még cipészként dolgozott, és szóltak neki, hogy holnap be kellene ugrani liftesnek.
Szólj hozzá Te is!
Kapcsolódó címkék:
Kapcsolódó síterepek:
Kapcsolódó cikkek:
Kapcsolódó országok:
h i r d e t é s
h i r d e t é s
h i r d e t é s
FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE »