Szlovéniában kevés fejlesztésről tudtunk beszámolni az utóbbi években. Azonban most úgy tűnik, hogy megváltozik valami, jelentős építkezések indulnak be a közeljövőben.
Vitranc 1, négyüléses lift, hasonló lift érkezik Vitranc 2 néven
h i r d e t é s
A lenti videóban látható ikonikusnak számító egyszemélyes felvonót még 1981-ben adták át Kranjska Gora síterepén. A közel egy kilométer hosszú lift bizony túl sok utast nem szállított, az óránkénti 420 fős kapacitás gazdasági szempontból nem a legjobb megoldás, azonban így a környezetvédelem igényeit is kielégítették, vagyis kevés turistát engedtek fel a hegyre.
Egy kis történelem
A lift üzemeltetése néhány év után eléggé veszteségesnek bizonyult. A helyiek már akkor keresték a lehetőségét egy modernebb megoldásnak. Egy új lift megtervezése, a szükséges pénzeszközök összegyűjtése és az engedélyek beszerzése elég hosszú folyamat manapság. A szlovénoknak 2010-re sikerült elintézni, hogy megkapják az engedélyeket az új lift építésére, amit meg is kezdtek 2021-ben. Akkor kérdezhetjük, mi tartott idáig?
Ha a térképre nézünk és megnézzük az új lift nyomvonalát, akkor egy jobb megoldást is lehetne alkalmazni, főleg 2010 tájékán. A szlovénok is a módosítás mellett döntöttek. Az Alpokban sorra épülnek a télen-nyáron stabilan közlekedő 10 fős kabinos liftek. A völgyben található Podkoren részről indulva egy ilyen kabinos sok problémát megoldana a síterepen, és az üzemeltetők a kabinos mellett tettél le a voksukat.
A négyszemélyes lift a térképen
Ideális megoldásnak tűnt a közvetlen kapcsolat a völgyből a hegyre. Mivel a régi egyszemélyest időközben már rég elbontották, így a síterep 1295 magasságban "végződött", míg az új kabinos a Vitranc tetejére, kb. 1600 méterre közlekedett volna.
Újabb lázas előkészítő munka kezdődött, 2019 januárjára már minden összeállt a kabinoshoz, csak a környezetvédelmi hatóságok engedélye hiányzott. A hatóságok pedig azt mondták, hogy ennyi embert egyszerre nem szabad felengedni a hegyre, ahol védett állat- és növényfajokat találni. A kabinos tervei így mentek a kukába.
A síterep nem tehetett mást elővette a fiókban porosodó négyüléses terveit, amelyre már korábban megkapták az engedélyeket és ősszel nekiálltak megépíteni. Ezzel egyidőben az új lift (Vitranc 2) völgyállomásig a völgyből közlekedő Vitranc 1 ülőlift székeinek tárolót építenek és a lenti részen hóágyúkat építettek ki.
A lift átadására nincs konkrét időpont. A síterep tájékoztatása szerint, amennyiben az építkezés a tervek szerint folytatódik, akkor az idei nyári szezon elejére várható.
Jó hír, hogy a szlovén kormány úgy döntött, hogy 50 millió eurós pályázatot ír ki a síterepek fejlesztésére, amelyből szintén épülhetnek jó dolgok. Ezekről a fejlesztésekről külön cikkben számoltunk be.
A Vitranc 2 felvonó volt Szlovénia legidősebb felvonója, 1958-ban építették. Eredetileg két sípálya is jött le a hegy tetejéről, az egyik ezek közül volt Szlovénia legmeredekebb sípályája. 1981-ben zárták le a pályákat mert nem tudták a meredekség miatt a havat tömöríteni és emiatt is rendkívül balesetveszélyes volt. Most újra kialakítják ezeket a pályákat is, bár ezzel még bőven bíbelődnek. Egyelőre a Leitner négyüléses készül el nyárra a turázók számára.
További elképzelés a jövőt illetően (ez még csak ötlet), hogy kötélpályákkal összekötnék Kranska Gorát Planicával és Macesnoveccel.
További elképzelés a jövőt illetően (ez még csak ötlet), hogy kötélpályákkal összekötnék Kranska Gorát Planicával és Macesnoveccel.