Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Mátraszentistván: 40 millió forintnyi fejlesztés az idén

A sízők biztonsága és a víztárolók bővítése az első

2018.12.29. Sípark.hu

A tavalyi esztendő a fejlesztések szempontjából a Sípark történetének legizgalmasabb időszakát hozta. Rekordgyorsasággal felépítették hazánk legmodernebb négyszemélyes ülőliftjét, látványos földmunkákkal víztározókat alakítottak ki és sípályát hosszabbítottak. Vegyük sorba az idei szezon jelentős fejlesztéseit!
Aszfaltozás a Síparkban
Aszfaltozás a Síparkban
A tavaly elkészült tározókat idén automatavezérlésű szivattyúaknákkal egészítették ki. A megoldással értékes időt nyernek a hóágyúvíz utánpótlásban. Ez egyben azt is jelenti, hogy a patakból a csapadékban bővelkedő időszakokban előre el tudják raktározni a hóágyúzáshoz szükséges vízmennyiséget.
Az elmúlt szezon tapasztalatait figyelembe véve tökéletesítették a Panorámaliftet. A ki- és beszálló helyeken zúzott köves felületeket hoztak létre, hogy a sáros részeket felszámolják. A kiszállóban elkészült egy vörösfenyőből épült esztétikus dobogó és acélrács járda, amely télen-nyáron megkönnyíti az üzemelést. A kiszálló helyeket szélesítették, a lift alatti veszélyes sziklás részeket kőmentesítették. A hangosbemondót és az esti világítást is fejlesztették, valamint biztonsági kamerarendszer épült.
Jelentős összegeket fordítottak a pályabiztonság növelésére. A Panorámalift előtti utolsó nagy kanyarban több száz méteres hosszúságban karámkerítést és függesztett hálórendszert építettek ki valamint a pálya alját kiszélesítették. A legnagyobb biztonságtechnikai cégtől (sí világkupák beszállítója) biztonsági szivacsokat és hálókat vásároltak.

A Panorámalift előtti 250 méteres sípályaszakasz jelentős csapadékvíz-elvezető rendszert kapott. Ide folyókákat, összefolyó aknákat telepítettek. Ezzel elkerülhető lesz, hogy olvadás során a hó átsarasodjon.
Újabb területtel növelték a zúzottköves felületű parkolókat, amely további 30 autó parkolására alkalmas. 200 m hosszúságban a meglévő bekötőutat és a szervízutat új aszfalttal burkolták, amely téli körülmények között könnyebb közlekedést tesz lehetővé, így a Hütte mögött a Hófesztivál alpesi színpadánál is kellemesebb lesz a fesztiválozás.
Az osztrák Meingast által sok új eszközt helyeztek ki a SíoktatóParkban, amelyek segítik a síoktatók és a tanulók közös munkáját.
A síkölcsönzők készletét jelentősen növelték, mindemellett új szaniter konténert telepítettek ide, amelyben helyet foglal egy 15 m2-es női és férfi wc blokk.

A fejlesztések részeként a pálya alsó szakaszán bővítették a fényforrások kapacitását a kellemesebb esti síelés érdekében, ezáltal biztonságosabbá téve az árnyékos részeken húzott íveket.

Egyedi tervezésű kézzel készült fatáblákkal és újonnan telepített táblákkal segítik a könnyebb tájékozódást és biztonságosabb közlekedést a parkolókban.

KOMMENTEK
matyofoldi | 2018.12.29. 10:02
Örülök neki, köszönjük. 😃
magnum56 | 2018.12.29. 18:34
A fejlesztéseknek természetesen mindenki örül. De a pálya alsó részét sokkal jobban is meg lehetett volna oldani. A víztározó kellett, ezzel nincs baj. Azonban a patakon a tavat nem a pályával szemben kellett volna kialakítani, hanem feljebb vagy lejjebb a patakon. A pályával szemben pedig be kellett volna fedni a patakot, így lett volna a pálya végén egy vízszintes kifutó, sőt egy kis ellenlejtő is. Nem kellene a domb oldalában hirtelen fékezni, hogy beforduljanak a felvonóhoz a síelők. Kényelmesebb is lett volna és biztonságosabb is.
lorylaci | 2018.12.29. 19:57
Nagyon készülünk, hogy az idei szezonra is kilátogassunk többször. Mivel nem helyből jövünk, így külön öröm, hogy feleségemnek nem kell lesétálnia mosdóba érkezés után, mert lesz fenn is mosdó.
syorg58 | 2018.12.30. 10:23
Magnumnak teljesen igaza van. Nem is a fékezéssel magával van a baj, hanem, hogy ennek következtében a pálya jegesedik, vályúsodik, buckásodik és az utolsó jó 100 m már nem a síelésről szól, hanem hogy valahogy benavigáljuk magunkat a lifthez. (Ha sokan vannak, ez még balesetveszélyes is.)
magnum56 | 2018.12.30. 11:11
Kb. 50 éve síeltem itt először, és azóta is figyelem a pálya sorsát. Sok jó fejlesztés történt az elmúlt évtizedekben, ezért köszönet jár az üzemeltetőknek. De sajnálattal látom, hogy a pálya végét mennyire elcseszték. Annál is inkább, mert a terep szinte kínálja a jó megoldást, a kifutó és az ellenlejtő kialakítását. Ez nagyon vonzó lenne azoknak a kezdőknek, akik már rámerészkednek a nagyobb pályára, de még nem rendelkeznek akkora gyakorlattal, hogy bárhol biztonságosan meg tudjanak állni, akkor is ha a pálya alja már ki van kopva, vagy el van jegesedve. A széles és lapos kifutó egy csapásra megoldaná ezt a kellemetlen problémát, mert nem kényszerítené a síelőket, hogy mindenki ugyanott forduljon be a libegőhöz, így ki sem kopna és nem is jegesedne ki a pálya vége.
SíoktatóPark | 2018.12.30. 13:39
Kedves magnum56, nem tudom hogy egyre gondolunk-e, de a Panorámalift beszálló előtt a lehetőségekhez képest széles és "lapos" szakasz van kialakítva az 1-es, 3-as, 4-es pályán érkezőknek, ami idén ősszel tovább lett szélesítve. Az említett bal kanyarban pedig bőven van hely kikerülni a napközben kisíelt belső ívet. Ez pont azért van, hogy a nagy sebességgel leérkezők ne a tó kerítésének csapódjanak, vagy a laposban síelőknek ütközzenek. Biztonsági okból készült a védőhálós lassító szakasz. Egy másik párhuzamos univerzumban talán lehetséges volna minden.. Ki ne szeretne ettől szélesebb pályákat még nagyobb kifutóval? "Bárcsak" lehetne oda víztározót építeni ahova mi síelők szeretnénk! Ezek szerint az Alpok is tele van "elcseszett"(idézve) pályákkal, ahol nem bírnak a hatóságokkal, szakadékokkal, patakok lefedésével (engedélyek), tavak megszüntetésével (engedélyek) megbírkózni? Sőt, minden kanyargós, szerpentines pálya kuka ezek szerint! Jelen esetben tehát a terület védettsége, a tulajdonviszonyok, a korábban kialakított alsó tó és mellette a jelentősebb szintkülönbség nem tesznek lehetővé más megoldást. A régi alsó vízgyüjtő adott volt (épült 2001-ben), az új tó pedig csak itt volt kialakítható a belterületen, mert külterületen vagy nem adnak engedélyt, vagy 7-8 évig is elhúzodhat az engedélyeztetés (Natura2000), ahogy a középső tónál is történt. A Panorámalift csak azután jöhetett létre, hogy a pálya meghosszabbításhoz, lejutáshoz meg lett vásárolva a parkoló alatti belterületi építési telek. (Talán többeknek emlékezetes lehet, amikor éveken keresztül egy alapítvány tulajdonába került ez az ingatlan, és kerítéssel volt elzárva a síelők elől. Ezt a Sípark visszavásárolta nemrég.) A sípálya nyomvonalának kialakítása is a fenti okok miatt körbehatárolt, de így is sikerült a "falig elmenni" a nyomvonallal. Tavaly a régi tározó mentén kb. 50 méter hosszban 2-3 méterrel ki lett szélesítve a víz felé a pálya, ettől többet nem lehetett már. Sziklatámfal lett építetve kb. 10-15 teherautónyi sziklás görgetet anyag behordásával ide a rézsübe is. A tavalyi évhez képest tovább fejlődött ez a szakasz. Több mint 40 méter függesztett védőháló épült, karámkerítések (palánk), melynek egy része szivacsborítást is kapott. Elkészült két lámpaoszlop is nagy teljesítményű minőségi Thorn fényvetőkkel ami a nagy kanyart világítja meg. A régi Poma ház, ami még az előző szezonban leszűkítette a pályát, el lett bontva és át lett telepítve. Egy tavaly készült hidráns is odébb lett téve, a nagy Poma liftoszlopa pedig le lett bontva, mert az is útban volt. Rengeteg kábelt, vezetéket kellett toldani, újrakötni. Ezen a részen a pálya felszín is ki lett egyenlítve, feltöltöltve, vízelvezetés megoldva. Amennyiben a hóhelyzet lehetővé teszi, akkor tovább lesz szélesítve a szakasz, és egy újabb lejáró is ki lesz próbálva a csákányos beszálló alatt.
magnum56 | 2018.12.31. 09:58
"Ez pont azért van, hogy a nagy sebességgel leérkezők ne a tó kerítésének csapódjanak, vagy a laposban síelőknek ütközzenek."

Ez a probléma fel sem merülne ha a tó helyén kifutó lenne. Én csak segíteni akartam.

Hogy a pálya végének kialakítása nem ideális, azt már sokan észrevették. Lásd pl. syorg58 hozzászólását. Nyilván az üzemeltetők jobban tudják, hogy mire volt lehetőség. Elfogadom, hogy a szakhatóságok sem túl segítőkészek. Azonban nem tudom, hogy a pálya végének általam leírt ésszerűbb kialakításával próbálkoztak-e az üzemeltetők, és ha igen, akkor ezt a megoldást miért nem engedélyezték a hatóságok.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
h i r d e t é s
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE