Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Mesterséges intelligencia segíti már az ülőlifteket is

2024.02.14. Bata Attila

Az idei szezonban először két alpesi országban, Svájcban és Ausztriában, kezdték meg a mesterséges intelligencia segítségével üzemeltett ülőliftek tesztelését a nagyközönség körében is.
Ezt a mozdzulatot már kamerák és szenzorok figyelik
Ezt a mozdzulatot már kamerák és szenzorok figyelik
Természetesen csak idő kérdése, hogy a mesterséges intelligencia (MI) milyen szerepet kap az életükben és azon belül a síelésben. Svájcban már 2020-ban üzembe állították az első kabinos felvonót, ahol bizonyos fázisoknál már nincs szükség személyzetre. Az idei szezonban ezt először próbálják ki élesben ülőlifteknél.
Nyelvlecke: Svájcban így működik
A svájci Mantis cég előrehaladott kutatásokat végez az MI gyakorlati felhasználásban, különösen a sífelvonók területén. Kísérleteikben partnerre leltek a vorarlbergi Doppelmayr céggel, amely a világ egyik legismertebb felvonógyártója. A svájciak megkapták az engedélyt Svájc, illetve Ausztria területére, ezentúl az MI-re alapuló rendszereikkel egészíthetik ki a sífelvonók működését. Az idei szezonban két ilyen ülőliften utazhatunk az Alpokban. Ausztriában, Silvretta-Montafon síterepén egy nyolcszemélyes, míg a svájci Wildhausban egy hatszemélyes közlekedik az újítással.
Így működik Ausztriában
A rendszer lényege, hogy a hegyállomásokon az érkezési területet telepakolták a kamerákkal, a legérzékenyebb szenzorokkal, különböző érzékelőkkel, amelyek állandóan küldik az adatokat a rendszernek, amely ezeket villámgyorsan feldolgozza. Bármilyen baleset, vagy balesetveszélyes helyzet esetén az MI leállítja a felvonót.
Kamerák az érkezési részen
Kamerák az érkezési részen
Honnan tudja az MI, hogy miből lehet baleset? A fejlesztők elmondása szerint az előző három év tesztelési ideje alatt kb. 1 millió esetet tápláltak a rendszerbe, amely ezek kiértékelésből most már nagy biztonsággal meg tudja állapítani, hogy mikor kell leállítani a berendezést.
A személyzet nélküli hegyállomás
A személyzet nélküli hegyállomás
A síelők ebből nem sokat vesznek észre. Leginkább csak annyit, hogy a hegyállomáson nincs emberi munkaerő, mindent az MI felügyel. Annyit azért kiírnak, hogy automatizált állomás, az MI szerepét nem részletezik. Jelenleg még ott tart a fejlődés, hogy ez a módszer csak hegyállomásokon működik, a völgyállomásokon, főleg a biztonságos beszállítás miatt, az emberi munkaerő még nélkülözhetetlen.
A központban, a völgyállomáson, azért látnak mindent
A központban, a völgyállomáson, azért látnak mindent
Bár a lenti bemutatófilm 35%-os költségcsökkenést ígért a személyzeti költségekben, a két érintett síterep szerint az MI miatt nem küldtek el alkalmazottat. A fejlesztők azzal is érvélnek, hogy a rendszer mindig éles, itt nem fordulhat elő, hogy a kezelő figyelmét elvonja valami és nem figyel oda a balesetveszélyes helyzetre.
Hogyan működik?
A jövő tehát elkezdődött. A rendszer még sötétben nem lát, de a fejlesztők szerint ez is csak idő kérdése, és már a beszállítás megoldására is ötletelgetnek. A „végcél”, hogy valahol a központban egy ember bámulja az összes kamerát, és intézkedjen, ha szükséges. Az adatvédelmi kérdés megoldása sem szabályozott. Jelenleg a svájci színhelyen három nap után törölnek minden felvételt, ha nem történt baleset.
KOMMENTEK

Szállástipp
Montafon Suites Schruns
Új luxus apartmanok wellness részleggel Silvretta Montafon síterep Hochjoch I. felvonója mellett, abszolút pályaszállás, ahol a kutyusokat is szívesen látják.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Havazás Előrejelzés
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
KIEMELT SÍTÁBOROK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE