Az idei nyáron elkészült Montenegró új turisztikai látványossága, az UNESCO világörökséghez tartozó Kotor mellől induló kabinos felvonó. A beruházás mintegy 24,2 millió eurót kóstált.
Modern kabinossal juthatunk fel az 1316 méteren fekvő Lovcen hegyre - Fotó: vijesti.me
A helyiek már régóta álmodoztak a lovceni felvonóról, aminek költségét 2019-ben 20 millió euróra saccolták. 2021-ben írta alá montenegrói kormány a Leitner céggel a szerződést. A tényleges munkálatok tavaly elkezdődtek. Az enyhe klimatikus körülményeknek köszönhetően jól haladtak az építéssel és július közepére elkészültek a beruházással; a nagyközönség részére várhatóan az elkövetkezendő 2-4 hétben adják át.
A kabinos völgyállomása a Budva felé tartó főúttól csak 200 méterre fekszik, a tivati reptértől 5 km a távolság - Fotó: jadranboka
A 3,9 km hosszúságú utat nem egészen 11 perc alatt teszi meg a 48 darab kabinból álló kötélpálya, ami óránként 1200 vendéget is a hegyre képes szállítani. A szintkülönbség 1316 méter, a turisztika hivatal az idei szezonban 400 000 látogatóval számol.
Páratlan látványban lehet részünk, a menettérti jegyek várhatóan 25 eurót kóstálhatnak - Fotó: jadranboka
A csodás Kotori-öböl felett emelkedő Lovcen-hegy mindig is kedvelt desztináció volt a turisták körében, a buszok és autók egy keskeny, viseltes úton juthattak fel. Ezt az utat teljesen lezárják a nagyközönség elől, azaz az idei nyártól csak gondolával lehet feljutni a Lovcen természetvédelmi területen magasodó panorámahegyre.
Tízfős kabinos felvonó a festői Kotori-öböl felett
Érdekessége a hosszú nyitvatartása, reggel kilenctől este fél tizenkettőig nyitva lesz, az utolsó völgymenetet éjfélre tervezik.
A hegyállomáson egy 1200 nm-es panorámaétterem is helyet kapott, fantasztikus kilátással a Kotori-öbölre.
A jelenlegi tervek szerint október végéig üzemel a felvonó, a téli időszakban várhatóan zárva lesz.
Érdekességképpen ennek a felvonónak volt egy elődje ugyanezen a nyomvonalon. (Bár az egy kicsit hosszabb volt és egészen Cetinjéig elért.) És ezt az elődöt az Osztrák-Magyar Monarchia építette 1916-ban. Az évszámból is látható, hogy az elődnek még nem turisztikai, hanem hadászati szerepe volt.
Kotorból Cetinjébe továbbra is a jól megszokott P1-es úton lehet eljutni. Ebben semmi változás nincs!
Erről az útról ágazik le Krstac-nál az út a Lovćen Nemzeti Park, illetve a Njegoš mauzóleum felé. Én nem találtam semmiféle olyan hírt, hogy ezt az utat lezárnák a turisták elöl. Azért is meglepő lenne ennek az útnak a lezárása, mert pont most szélesítették ki és újították fel pöpec minőségűvé. Az lehet, hogy a Kotorba érkező hatalmas óceánjáró hajók utasait ezentúl nem busszal viszik fel ezen az úton, hanem "ráterelik" őket a felvonóra és így tehermentesítik az utat.
Szóval, én semmiféle olyan hírrel nem találkoztam, hogy bárminemű utat lezárnának. De egy biztos, ha van is valamiféle korlátozás, az biztos nem érinti a Kotor-Cetinje útszakaszt.
Köszönöm a hírt a felvonó elődjéről. Hihetetlen teljesítmény volt, hogy az osztrák-magyar hadsereg katonái 1915-ben a tengerpartól fölfelé harcolva elérték a Lovcent. A flotta hajóit 30 fokkal megdöntve a hajóágyúk segítették a hadműveletet. Majd 1916-ban hetek alatt megépültek a kötélpályák!
Horvátról Google fordítással angolul olvasható ez a fantasztikus történet.
Akkor még tudtak elődeink kötélpályákat építeni. Az olasz fronton döntő szerepük volt.
A régi felvonóról képek és részletes leírás (délszláv nyelven) az alábbi linken található:
https://bokanews.me/austrougarska-j...e-prije-99-godina-izgradi...