December végén átadták az észak-koreai diktátor síterepét a Masik-hágónál. Az átadásról az észak-koreai propaganda sajtó filmen és képekben is beszámolt, a nagyvilág pedig átvette ezeket a felvételeket. Aztán pedig bámult, hogyan kerülhettek ezek a tiltólistán szereplő berendezések a diktátorhoz?
Kanadai motoros szánkó, olasz és német ratrakok, valamint svéd hóágyúk láthatók azokon a képeken, amelyek a megnyitóról készültek. A réginek tekinthető kétszemélyes lift kivételével, csupa olyan berendezés, amelyet az Alpok síterepein is szívesen elfogadnának.
Az állami tévé tudósítása
Elvileg érvényben van az ENSZ tiltása a luxusáruk bevitelére (a síterep berendezései ebbe a kategóriába esnek), gyakorlatilag ezt sikerült kijátszaniuk az észak-koreaiaknak. Az észak-koreai hírekkel foglalkozó NK News portál összegyűjtötte azokat a képeket, amelyeket olyan tiltott eszközök szerepelnek, amelyeknek nem lett volna szabad bekerülniük az országba.
Svéd hóágyúk (Kép: http://www.nknews.org / KCNA)
A Dagens Nyheter, svéd újság szerint még az Areco cég vezetőit is meglepte, amikor legalább hét hóágyúikat látták viszont a képeken. Állításuk szerint, ők sosem adtak el ilyet az észak-koreaiaknak, sőt a kínai képviselőjük sem adott el hóágyúkat. Ez utóbbi azért fontos, mert az észak-koreaiak a tiltott árukat (is) leginkább Kínán keresztül szerzik be. Azt elismerték, hogy ezek az ő termékeik, és megpróbálják kideríteni, hogyan kerültek oda. Jelenleg azt tartják valószínűnek, hogy valamelyik síterep adta tovább ezeket a használt hóágyúkat. A cég szerint ezek a hóágyúk másfél évesnél fiatalabbak lehetnek, áruk 23-37 ezer dollár (kb. 5-8 millió forint) között mozog darabonként.
Olasz ratrak (Kép: http://www.nknews.org / KCNA)
A hóágyúkon kívül a ratrakok is a nyugati színvonalat képviselik. A képeken látunk a német Pisten Bully, a kanadai Bombardier (Ski-doo) és az olasz Prinoth termékeiből is. Ezek a cégek is kénytelenek lesznek magyarázkodni, hogyan kerülhetnek termékeik a 2006 óta érvényes tiltás ellenére Kim Dzsongun diktatúrájába.
Régi lift (Kép: http://www.nknews.org / KCNA)
Az egyetlen berendezés, amely már kissé elavultnak számít az a sílift. Nyáron a svájci parlament közbelépett a már gyártásra kész svájci telemix lift exportjának ügyében. Így az észak-koreaiak modern lift nélkül maradtak. A képen és a videóban látható kétszemélyeshez hasonló liftek már csak kevés helyen közlekednek, az Alpokban vagy a Tátrában folyamatosan cserélik le őket. Ettől függetlenül nem lehet kizárni, hogy ez a lift "legálisan" épült, hiszen Észak-Korea a 2006-os tilalom előtt már számos liftet vásárolt, és ezekből is "összelegózhatta" ezt a liftet.
Mi itt a kérdés? Alapítanak egy kereskedőcéget Kínában, az összevásárolja innen-onnan a használt cuccokat síterepektől, magánszemélyektől, vagy agrárgép kereskedőktől és már megy is ki Koreába, gyakorlatilag legálisan. Erre vizsgálatot indítani is pénzkidobás.
Annak idején a műegyetemen csupa Cocom-listás cuccunk volt.
Ifjabbak kedvéért: A COCOM-lista egy csúcs-technológiai termékeket tartalmazó feketelista volt. A listán szereplõ termékeket tilos volt az embargó alatt álló országokba (KGST, Kína) exportálni. ...A COCOM-lista kijátszása és megkerülése az embargó alatti országok számára stratégiai fontosságú kérdés volt...
Részlet e netről http://hu.wikipedia.org/wiki/COCOM-...lista
Amióta kitalálták a pénzt, sok minden megoldható. Abban biztos vagyok, hogy nem nagyon lesz leterhelve a pálya illetve a berendezései. Gyanítom annyian használhatják mint az autópályájukat.