A Stubai-gleccseren az idei szezonban lecserélték a legendás Eisgrat liftet. A kiszolgált régi lift még annak idején a gleccser első felvonójaként épült. Utódjára nem lehet panasz. Legmodernebb műszaki megoldások és elegáns kivitel jellemzik a közel öt kilométer hosszan közlekedő új nagykabinos liftet.
Idén április 2-án a gleccser történelmének egy fontos részétől búcsúzhattak azok a síelők, akik még egyet utaztak az Eisgrat lifttel. 1972-ben ez volt az akkor megnyílt gleccserterep első ülőliftje. Azóta, az eltelt 44 év alatt 125 400 üzemórát teljesített, ami alatt 61 ezer tonna árut és 45,81 millió utast szállított. Ezek a számok is mutatják, hogy eljött az ideje, hogy a lift megérdemelten menjen nyugdíjba.
Az új lift
Az utód pedig minden várakozást felülmúl. Először is a legmodernebb 3S technológiával készül, ahol három kábelen futnak a kabinok. Ezek a kabinok jobban ellenállnak az erős szélnek. Amíg az elődjét 60 km/órás szélnél már le kellett állítani, addig az utód 100 km/órás szélnek is ellenáll. Sőt, vészhelyzetben akár 120-130 km/órás szélben is üzemelhet.
A kabinok tervezését sem bízták akárkire. Az olasz Pininfarina Studio tervezte meg a kabinok külsejét. Ők korábban olyan külsőket terveztek többek között, mint a híres autómárkák (Ferrari, Maserati és Alfa Romeo) kinézetei. A kabinokban is jelentős a különbség. A korábbi hatszemélyeseket most 32 fős (24 ülő- és 8 állóhely) kabinok váltják fel. Ez szinte pontosan megduplázza a kapacitást. A korábbi 1500 helyett mostantól 3000 utast szállíthat a lift óránként.
Ha a külsőségeken lehet is vitatkozni, az biztos, hogy ez lesz az Alpok leghosszabb 3S típusú liftje. A középállomással összekötött két rész összesen 4,7 kilométer hosszan viszi az utasokat. Ezt a közel öt kilométernyi szakaszt összesen hét liftoszlop támasztja meg. (A korábbi lifthez 11 oszlop kellett)
32 fős (24 ülő- és 8 állóhely) kabinok követik egymást
Az említett nagykabinokból az alsó részen 25, a felső részen 24 közlekedik. A közel 1200 méteres szintkülönbséget (1697-2885 méter) és a már említett majdnem ötkilométeres távot 11 perc alatt "száguldja" végig.
A liftek állomásait is teljesen fel kellett újítani, és ezenfelül az egyik állomás mellé egy újabb épületet is fel kellett húzni. A terepviszonyok miatt ez nem volt egyszerű, az új épületet 50 betonoszlop tartja. További biztonsági megoldásokat kellett beépíteni. Például lavinaomlás ellen két védőfal épült, amelyből a nagyobb 60 méter hosszú és 10 méter magas.
Egyértelmű, hogy a modern lift, az állomások átépítése az új épülettel és biztonsági megoldások megépítése nagyon sokba került. A végösszeg 60 millió euró (kb. 18,5 milliárd forint) körül alakul. Ez az összeg még Ausztriában is rekordnak mondható. Soha eddig osztrák síterep nem költött ennyit egy sílift megépítésére.
A lift építését 2015 nyarán kezdték meg kétéves engedélyeztetési folyamat után. A liftet október 22-én használhatta először a nagyközönség.
Csak csendben megkérdezem: Az ennél többe kerülő futtball stadionban 44 év alatt lesz-e 46 millió látogató?? Egyszerűbben kérdezve: évente kb 1 millió???
Természetesen lehet ennyi látogató. Nem kell más csak hogy minden évben itt koncertezzen a Rolling Stones , Pink Floyd, Madonna....stb (elnézést ha kihagytam valakit. Üdv
Mai szöveges matekpélda: Egy átlagos manapság épült stadion árából hány km-es hóágyús, kabinos, ülőliftes varázsszőnyeges ratrakos síkomplexum húzható fel a Mátrában/Börzsönyben/Bakonyban?
Alig több, mint egy teljesen felesleges népszavazás. Persze alapvető különbség, hogy ez a felvonó azért jelentős pénzt is hoz majd a konyhára, még ha nem is holnap fog megtérülni...
Melyik franciaországi világkupafutamra utazik ki 30 ezer magyar drukker?
Hülyeséget bárki tud kérdezni.
Egyébként épp most van/volt tervben a Normafán párszáz méter sípályíafejlesztés. Akkor a mindenellen ajvékolók éppen a sípálya ellen tüntettek, hisz a hóágyúzás árt a faunának.
Erről ennyit.
Akkora marhaságokat írnak Uraim, már csak a Kovács elvtárs 30 ezer románja hiányzik, ja és majd elfelejtettem a korházi széfeket, a kaszinókról nem is beszélve. Sportemberek ezek?
A kedves "Sporttársak" akár azt is kiszámolhatnák hogy hány lélegeztető gép (álá Lendvai) jöhetne ki egy stadion vagy síkoplexum árából... Vagy akár azt is ki lehetne számolni hogy mi az olcsóbb egy "felesleges népszavazás" vagy egy rakat migráncs kötelező befogadása,eltartása? Az egyéb járulékos hatás ( halomra erőszakolt nők,terrorista akciók,bűnözés stb. csak hab a tortán.....