Hétvégén adták át a Zermatt (Cervinia), a svájci-olasz sírégió legújabb liftjét, amely több rekordot is bezsebelt azonnal, valamint műszaki és dizájn megoldások tekintetében is a legmodernebb felvonók közé tartozik. De hogyan is készült az 52 millió svájci frankba (kb. 14,8 milliárd forint) került csodalift?
A hétvégén két nagyon komoly építkezés fejeződött be az Alpok síterepein. A Tignes feletti gleccseren átadott tetőteraszos nagykabinosról egy másik cikkben írtunk.
A Klein Matterhorn csúcsa (3883 méter) melletti gleccserhez 1979 decemberében adták át a 100 fős kabinokkal közlekedő liftet. Idővel az óránként 600 utas kapacitású lift már szűknek bizonyult a megnövekedett utasforgalomhoz. Zermatt és az olasz rész kapcsolatával valamit kezdeni kellett, hiszen az órás vagy másfél órás sorok nem méltóak egy ilyen síterephez.
Itt épült
Több variáció mérlegelése után 2011-ben született meg a döntés, hogy a meglévő nagykabinost meghagyják és mellette építenek egy újabb liftet. A döntés egyik előnye, hogy az építkezés alatt a régi lift sokat segített a szállításban.
Az építkezés 2016-ban kezdődött. Építkezni közel 4000 méteres magasságban nem egyszerű. Előzetes számítások szerint ilyen magasságban, a ritkább oxigén miatt, a szokásos munkatempó 60-80%-ával lehetett számolni. Egy olyan helyen, ahol gyakori a mínusz 30 fok és a 240 km/órás széllökés, még a betonozás sem egyszerű.
Az építkezés
A betont a hegy alatti tó mellett keverték, majd forró vízzel melegítették és úgy szállították fel a régi lifttel, fokozatosan ügyelve arra, hogy a beton hőmérséklete ne csökkenjen 8 fok alá.
A felső állomást a sziklába vájták. Öt tonna robbanóanyaggal szedtek ki 10 ezer köbméter követ a hegyből 90 nap alatt. Majd mehetett a helyére a 31 x 8,5 méteres betonalap. A csúcson 3000 négyzetmétert vizsgáltak át, és tisztították meg a területet az esetlegesen leváló szikláktól. Végül 10 tonna acélból készült háló védi a hegyállomást a legördülő kövektől és a lavináktól.
A 154 főből álló csapat kb. 600 napon keresztül dolgozott, sokszor napi 16 órát. A helikopterek kb. 3800 alkalommal szálltak fel, hogy valamit az építkezésre szállítsanak, gyakran változó időjárási körülmények között.
Az új lift Európa legmagasabban közlekedő liftjének számít, valamint a világ legmagasabb 3S rendszerű felvonója. A 3S azt jelenti, hogy a kabinok biztonságosabban, három kötélen futnak. A két szélső a fixen rögzített teherhordó kötelek, ezek csak tartják a kabint. A középső, végtelenített kötél mozgatja a kabinokat. Ez a megoldás stabilabb üzemeltetést eredményez, pl. a kabin nagyobb szélben, akár 200 km/órás széllökések között is közlekedhet. 1991-ben építették az első ilyen liftet, azóta számos épült belőle az egész világon.
A két teherhordókötél egyenként 3940 méter hosszú, a sodrony átmérője 56 milliméter. Optikai kábellel is ellátták a sodrony, így néhány fontos adatot azonnal megkapnak a kábel állapotáról. A mozgatókábel 6 x 36 kötélből áll, a hat sodronyát egyenként 36 kábelből sodorták össze. A síterep szerint a mozgatókábelt csak 20 év múlva, a tartókábeleket pedig csak 30 év múlva kell cserélni.
Műszaki adatok
A régi lift 600 fő/órás kapacitásával szemben az új lift már 2000 utast szállíthat mindkét irányba. Ehhez 25 darab 28 személyes kabin kell. Természetesen ezek sem szokásos kabinok. Fűtött bőrülések a biztosítják a kényelmet fenéknek és automatikusan működő szellőztető rendszer gondoskodik a friss levegőről. A kabinokat az olasz Pininfarina tervezte, akik korábban a Ferrari és a Maserati autóin is dolgoztak.
Négy kabin (külön megnevezéssel: Crystal Ride) még ennél is különlegesebbre került. Swarovski kristályokkal rakták ki az alsó részüket, a belső tér pedig alul-felül pazar. Felül egy LED-es megvilágítás kelti a csillagos égbolt érzetét, míg a padló önálló életet él. Indulás után három perccel (a teljes út kilenc perc), 170 méterrel a föld felett, az elektronika bekapcsol. A tejfehér üvegpadló hirtelen átlátszóvá válik, és lábunk alatt terül el az alpesi panoráma.
A kabin belülről
Ez a négy kabin többe is kerül a többinél. A turisták ezekben a kabinokban 110 svájci frankért, míg a többiben 100 frankért válthatnak retúrjegyet a gleccserre.
Az új lift várhatóan csökkenti majd a zsúfoltságot Olaszország irányába, és szelesebb időben is közlekedhet majd. Teljesül végre a zermatti turisztikai álom, hogy a régi lifttel együtt a gleccser egész évben látogatható legyen, akkor is, ha az egyik liften karbantartók dolgoznak.
Ez egy kényelmes modern lift, amiben le lehet ülni, és legalább felfelé menet lehet pihenni.
A francia liftek nagy részében állni kell, és reggel, amikor nagy a tömeg, kényelmesen még állni sem lehet. Fárasztóbb felfelé, mint lefelé. De lehet, hogy fiatal korban ez még nem szempont. Nekem már ez is számít.
A francia liftek nagy részében állni kell, és reggel, amikor nagy a tömeg, kényelmesen még állni sem lehet. Fárasztóbb felfelé, mint lefelé. De lehet, hogy fiatal korban ez még nem szempont. Nekem már ez is számít.