Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Zermatt: gigaépítkezés után elkészült a kabinos lift

2018.10.01. Bata Attila

Hétvégén adták át a Zermatt (Cervinia), a svájci-olasz sírégió legújabb liftjét, amely több rekordot is bezsebelt azonnal, valamint műszaki és dizájn megoldások tekintetében is a legmodernebb felvonók közé tartozik. De hogyan is készült az 52 millió svájci frankba (kb. 14,8 milliárd forint) került csodalift?
A hétvégén két nagyon komoly építkezés fejeződött be az Alpok síterepein. A Tignes feletti gleccseren átadott tetőteraszos nagykabinosról egy másik cikkben írtunk.

A Klein Matterhorn csúcsa (3883 méter) melletti gleccserhez 1979 decemberében adták át a 100 fős kabinokkal közlekedő liftet. Idővel az óránként 600 utas kapacitású lift már szűknek bizonyult a megnövekedett utasforgalomhoz. Zermatt és az olasz rész kapcsolatával valamit kezdeni kellett, hiszen az órás vagy másfél órás sorok nem méltóak egy ilyen síterephez.

Itt épült
Itt épült
Több variáció mérlegelése után 2011-ben született meg a döntés, hogy a meglévő nagykabinost meghagyják és mellette építenek egy újabb liftet. A döntés egyik előnye, hogy az építkezés alatt a régi lift sokat segített a szállításban.

Az építkezés 2016-ban kezdődött. Építkezni közel 4000 méteres magasságban nem egyszerű. Előzetes számítások szerint ilyen magasságban, a ritkább oxigén miatt, a szokásos munkatempó 60-80%-ával lehetett számolni. Egy olyan helyen, ahol gyakori a mínusz 30 fok és a 240 km/órás széllökés, még a betonozás sem egyszerű.

Az építkezés
A betont a hegy alatti tó mellett keverték, majd forró vízzel melegítették és úgy szállították fel a régi lifttel, fokozatosan ügyelve arra, hogy a beton hőmérséklete ne csökkenjen 8 fok alá.

A felső állomást a sziklába vájták. Öt tonna robbanóanyaggal szedtek ki 10 ezer köbméter követ a hegyből 90 nap alatt. Majd mehetett a helyére a 31 x 8,5 méteres betonalap. A csúcson 3000 négyzetmétert vizsgáltak át, és tisztították meg a területet az esetlegesen leváló szikláktól. Végül 10 tonna acélból készült háló védi a hegyállomást a legördülő kövektől és a lavináktól.

A 154 főből álló csapat kb. 600 napon keresztül dolgozott, sokszor napi 16 órát. A helikopterek kb. 3800 alkalommal szálltak fel, hogy valamit az építkezésre szállítsanak, gyakran változó időjárási körülmények között.

Az új lift Európa legmagasabban közlekedő liftjének számít, valamint a világ legmagasabb 3S rendszerű felvonója. A 3S azt jelenti, hogy a kabinok biztonságosabban, három kötélen futnak. A két szélső a fixen rögzített teherhordó kötelek, ezek csak tartják a kabint. A középső, végtelenített kötél mozgatja a kabinokat. Ez a megoldás stabilabb üzemeltetést eredményez, pl. a kabin nagyobb szélben, akár 200 km/órás széllökések között is közlekedhet. 1991-ben építették az első ilyen liftet, azóta számos épült belőle az egész világon.

A két teherhordókötél egyenként 3940 méter hosszú, a sodrony átmérője 56 milliméter. Optikai kábellel is ellátták a sodrony, így néhány fontos adatot azonnal megkapnak a kábel állapotáról. A mozgatókábel 6 x 36 kötélből áll, a hat sodronyát egyenként 36 kábelből sodorták össze. A síterep szerint a mozgatókábelt csak 20 év múlva, a tartókábeleket pedig csak 30 év múlva kell cserélni.

Műszaki adatok
Műszaki adatok
A régi lift 600 fő/órás kapacitásával szemben az új lift már 2000 utast szállíthat mindkét irányba. Ehhez 25 darab 28 személyes kabin kell. Természetesen ezek sem szokásos kabinok. Fűtött bőrülések a biztosítják a kényelmet fenéknek és automatikusan működő szellőztető rendszer gondoskodik a friss levegőről. A kabinokat az olasz Pininfarina tervezte, akik korábban a Ferrari és a Maserati autóin is dolgoztak.

Négy kabin (külön megnevezéssel: Crystal Ride) még ennél is különlegesebbre került. Swarovski kristályokkal rakták ki az alsó részüket, a belső tér pedig alul-felül pazar. Felül egy LED-es megvilágítás kelti a csillagos égbolt érzetét, míg a padló önálló életet él. Indulás után három perccel (a teljes út kilenc perc), 170 méterrel a föld felett, az elektronika bekapcsol. A tejfehér üvegpadló hirtelen átlátszóvá válik, és lábunk alatt terül el az alpesi panoráma.

A kabin belülről
A kabin belülről
Ez a négy kabin többe is kerül a többinél. A turisták ezekben a kabinokban 110 svájci frankért, míg a többiben 100 frankért válthatnak retúrjegyet a gleccserre.

Az új lift várhatóan csökkenti majd a zsúfoltságot Olaszország irányába, és szelesebb időben is közlekedhet majd. Teljesül végre a zermatti turisztikai álom, hogy a régi lifttel együtt a gleccser egész évben látogatható legyen, akkor is, ha az egyik liften karbantartók dolgoznak.

KOMMENTEK
magnum56 | 2018.10.01. 10:21
Ez egy kényelmes modern lift, amiben le lehet ülni, és legalább felfelé menet lehet pihenni.

A francia liftek nagy részében állni kell, és reggel, amikor nagy a tömeg, kényelmesen még állni sem lehet. Fárasztóbb felfelé, mint lefelé. De lehet, hogy fiatal korban ez még nem szempont. Nekem már ez is számít.

KAPCSOLÓDÓ CIKK
h i r d e t é s
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.