A szaküzletek széles kínálatából egy laikus maximum ránézésre, esetleg a pénztárcájának függvényében tud választani magának sílécet. Egyik szempont sem biztos, hogy élvezetes, síelésre alkalmas eszköz kiválasztásához vezet.
h i r d e t é s
Ezért most segítséget nyújtunk, hogyan érdemes új sílécet vásárolni, szakmai szemmel nézve a palettát, fontos szempontokat figyelembe véve.
Az alábbi kérdésekkel találkozhatunk, ha sílécet szeretnénk vásárolni:
- Milyen sítudáshoz szeretnél sílécet?
- Hány kilót nyomsz kb?
- Milyen magasak vagy?
- Hol használod a sílécet? (pálya, szűzhó, erdő, is-is)
Ezekre a kérdésekre általában mindenki egyszerűen tud válaszolni. És a válaszokban ott rejlenek azok a szempontok, ami alapján le tudjuk szűkíteni a kört néhány márka egy-két modelljére. És ezek közül már valóban lehet szimpátia vagy pénztárca alapján választani.
A síléc keménységének, kategóriájának kiválasztása
A síléc kategóriája, annak terhelhetőségétől függ. Minél jobban terhelhető egy síléc, annál komolyabb a felépítése, ezáltal annál merevebb, és annál jobb sítudáshoz ajánlott.
A sízés során a
terhelés két dologból tevődik össze: a
sítudásból és a
testsúlyból. A sítudást az egyszerűség kedvéért érdemes négy szintben megállapítani, miszerint megkülönböztetünk
kezdő, középhaladó, haladó és
versenyzői szintet. Ehhez még figyelembe kell venni a testsúlyt a kategória kiválasztásához.
Jó tanács: Ezt a két szempontot mindig együtt kell megvizsgálnunk!
Gondoljuk csak bele: egy 15 éves sítudással rendelkező, 50 kg-os haladó síző valószínűleg komoly terhelést mér a lécre egy gyors lesiklás során, főleg a kanyarokban, ugyanakkor egy 98 kg-os kezdő, csupán a súlyából adódóan ugyanazt a terhelést képes adni a lécnek, vagyis kettőjüknek akár ugyanaz a kategória is megfelelhet.
A sílécgyártók gondolnak a kis súlyú kezdőktől az átlagos testsúlyú középhaladókon keresztül a nagy súlyú haladó sízőkre is, sőt ezek minden variációjára, ezért minden márkán belül meg lehet találni az ideális keménységű sílécet. A négy tudásszinthez kb. 8-9 féle kategóriát biztosítanak a gyártók a pályasík palettáján. A választáshoz kérjük nyugodtan szaküzletben dolgozó eladó segítségét.
Jó tanács: Amennyiben megtehetjük és pénztárcánk is engedi, érdemes egy kategóriával erősebb sílécet vásárolni, mint amit jelenlegi sítudásunk igényelne, hiszen a komolyabb síléc képes a tudásban ösztönözni minket, sőt egy erősebb síléc valószínűleg egy-két szezonnal tovább is használható!
A síléc hosszának a kiválasztása
A carving sílécek megjelenésével a szükséges méretek is megváltoztak. Leegyszerűsítve a hossz témát, mondhatjuk, hogy állig érő, vagy orrig érő sílécet érdemes vásárolni. Azonban jó, ha tisztában vagyunk a különbségekkel.
- Válasszon állig érőt egy kezdő, és a középhaladó, haladó sízők közül az, aki nyugodt tempóban, pálya szélétől pálya széléig szeret síelni.
- Válasszon orrig érőt az a középhaladó, haladó síelő, aki sízés közben a nagy tempót élvezi, és hosszú íveket húz síelés közben.
- Ideális hossz a szájig érő méret, hiszen ez alkalmas egy családi sívakáció során a gyerekekkel csúszkálni, de megállja a helyét a barátokkal töltött intenzív hosszú hétvége során is.
Jó tanács: Ettől az ajánlástól eltérni csak indokolt esetben érdemes, hiszen egy túl rövid, vagy túl hosszú léc pont úgy elronthatja az élményt, mint egy túl puha síléc, vagy éppen egy túl kemény. (indokolt esetek: érdemes picit rövidebbet, áll alá érő lécet választani, ha valakinek kímélni kell a térdét, és az választhat kicsit orrmagasság fölé érő lécet, aki kifejezetten nagy tempóval síel, és ehhez óriás műlesikló lécet vásárol.)
A síléc stílusának kiválasztása:
A gyártók - köszönhetően ez egyre divatosabb stílusirányzatoknak – több féle síterepre készítik a léceiket. Léteznek pályasík, kezdőtől versenyzői szintig, és a középhaladó és haladó kategóriákban cross, allround, freestyle és freeride lécek.
A
kezdők esetében egyszerű a kérdés, hiszen örülhetnek, ha a kezelt pályán már önállóan megy a hóeke és az utána következő gyakorlatok. Így számukra mindenképpen
pályasí ajánlott.
Ez érvényben marad mindaddig, amíg egy
középhaladónak alkalma nyílik arra, hogy kicsússzon egy kicsit a pálya mellé, majd egyre messzebb a kezelt pályától, mígnem egyszer csak egy szűzhavas érintetlen hómezőn siklik, és elvarázsolja a nyomában fröcskölő hó varázsa… Ezután érdemes kicsit szélesebb, úgynevezett
allround kategóriás sílécet vásárolni. Hiszen a megnövelt talpfelület jobban fenntartja a puha porhó tetején a síelőt, ezáltal az élmény fokozható.
Aki nem nyitott erre az irányzatra, nyugodtan maradjon a kezelt pálya nyújtotta stabil kanyaroknál és a saját tempójánál és vásároljon az általa nyújtott terhelésnek megfelelő pályára tervezett sílécet!
A
freestyle és
freeride sílécek
középhaladó, haladó sízőknek szánt, speciális szeletei a síléc kínálatnak, amelyek választásához szakmai segítségnyújtást nehéz adni, de itt olvasható hozzájuk egy-egy jó tanács:
- Ha valaki szeret félcsőben csúszni, ugratni, ugrálni, vagy felmerészkedik korlátra, esetleg rámpára, válasszon freestyle lécet, ami megerősített talpanyagával, vastagabb kantnijával erre lett kitalálva, de a sípályán ne várjon tőle olyat, amit csak egy pályasí adhat.
- Ha valaki nyitott és képes arra, hogy a hátára vegye a sílécét, megmásszon egy hatalmas hegyet, és a csúcsról az érintetlen hómezőkön csússzon vissza oda, ahol a kezelt pályák kezdődnek, vásároljon nyugodtan az erre a célra gyártott freeride lécet!
A
race kategóriájú sílécek haladó sízők számára készülnek, felépítésüknek és szerkezetüknek köszönhetően nagy tempónál is stabilak maradnak. Ezt valóban csak gyakorlott sízőknek ajánlott! Azonban mégsem kell megijedni a verseny léc kifejezés hallatán, hiszen a kereskedelemben kapható race besorolású lécek nem összetévesztendők a valóban síversenyzőknek szánt gyári versenysíkkel!
Jó tanács: Nagy súlyú síelők nyugodtan választhatnak allround kategóriájú sílécet, még akkor is ha csak kezelt pályán síznek, hiszen a megnövelt talpfelületen jobban eloszlik a testsúly és nagyobb stabilitást biztosít.
Mikor érett meg a sílécem a cserére?
- Amikor a keménysége már nem elég stabil nagyobb tempónál, így az menet közben beszitál.
- Amikor a léc kantnija már elvékonyodott annyira, hogy több élezést már nem bír el.
- Esetleg túl idős, így a rajta lévő kötés sem a legbiztonságosabb már.