h i r d e t é s
Általánosságban elmondható, hogy a hagyományos síléc/carving síléc meghatározás szükségessége teljesen elévült már a használt felszerelések piacát is figyelembe véve. Hagyományos léccel immár csak a legkonzervatívabb sízők rendelkeznek, ezen kívül csak ócskapiacokon, a síbörzék rejtett sarkaiban, lomisoknál illetve alternatív felhasználási területeken találkozhatunk (kerítésléc, szánkótalp, stb.)
Már szinte csak a freestyle és egyes freeride léceknél találkozhatunk teljesen hagyományos kötésrögzítéssel, amely a léc fúrását és a kötés felcsavarozását jelenti.
A sílécek általában már rendelkeznek olyan beépített rendszerrel, amely mindenféle utólagos szerelés nélkül biztosítja egy adott síkötés egyszerű, gyors és megbízható rögzítését.
A másik elterjedt rögzítési módszer, amikor a síléceket integrált osztott kötésemelővel gyártják, amely előre elkészített furatokkal rendelkezik és ezekbe a furatokba rögzítik a szintén adott típusú síkötést.
Az ilyen típusú kötésrögzítési eljárások kifejlesztését leginkább a carving lécek kilencvenes évek közepén induló térhódítása tette szükségessé. A radikálisan lerövidített fordulási ívnek köszönhetően a rövidebb léceknek sokkal nagyobb hajlékonyságot kellett biztosítani a léc teljes hosszán, azonban a hagyományos kötések a hagyományos rögzítéssel a síléc közepét a rögzítése után erősen kimerevítették így a síléc hajlása nem volt egyenletes a teljes hosszon.
További problémát jelentett, hogy a nagyobb mértékű bedőlés az ívek közben, azt eredményezte, hogy a síléc síkjához meglehetősen közel pozicionált síbakancs oldala leért a hóra és ez által tehermentesítve a síléc élét, a léc kicsúszását eredményezte.
A beépített kötésrögzítési rendszerek mindkét hibát eredményesen orvosolták, a síkötések első és hátsó fele egymáshoz képest rugalmasan el tud mozdulni a síléc meghajlása közben, miközben állandó erővel rögzíti a bakancsot. A bakancs hosszirányban történő állandó erejű szorítása azt is biztosítja, hogy a kötés a síléc hajlásától függetlenül ugyanakkora erőhatásra oldjon le szükség esetén.
Ez a változás azon kívül, hogy a kötéseket és a rögzítési módszereket hozzáigazította a carving lécekhez és a megnövekedett kanyarsebesség és a felszerelések fokozottabb igénybevétele mellett is biztonságosabbá tette a síelést, hatalmas üzleti lehetőségeket is magában hordozott.
Míg a kilencvenes évek elején a síléc és a síkötésgyártók leggyakrabban egymástól függetlenül működtek, mára az összes sílécgyártó rendelkezik stratégiai és kizárólagos síkötésgyártó partnerrel. Ez alatt azt kell érteni, hogy a sílécgyártók a léceikbe integrált síkötés rögzítő rendszert egy adott síkötés gyártóval közösen fejlesztették ki, így egy adott márka léceire csak egy adott síkötésmárka építhető.
Mivel üzleti szempontból előnyösnek bizonyult, jó pár sílécgyártó a stratégia partner síkötésgyártó síkötéseit saját márkanév alatt árulja. A sífelszereléseket sok esetben már nem külön, hanem síléc+kötés szettben lehet megvásárolni.
Az utóbbi időkben exponenciálisan megnőtt a sílécválaszték is, a gyártók egymást és a piaci trendet követve már zavarba ejtően sok lécet kínálnak, amely a kevésbé informált vásárlókat hamar elbizonytalanítja a lécválasztás terén, ezért erről is érdemes pár mondatot ejteni.
Míg a kilencvenes évek elején alpesi sílécek tekintetében a L/A/S "szentháromság" (L: tanuló léc, A: "allround" kategória, S: sportos sízőknek) és a léchossz volt csupán az irányadó paraméter, ma már gyakorlatilag bármilyen testalkathoz, tudásszinthez, igénybevételhez, ízléshez és persze pénztárcához igyekeznek a gyártók "személyre szabott" modelleket kínálni.
A síléc "szíve" a szerkezeti felépítése és az alakja, a síléc "lelke" pedig a design, ami gyakorlatilag "eladja" a lécet.
Szerkezeti felépítés terén korántsem annyira sokszínűek a lécek, egy-egy szerkezetmodellt több típusnál is alkalmaznak úgy, hogy csupán a dizájnt és a síléc alakját változtatják, általánosságban elmondható, hogy egy gyártó három-négy szerkezeti modell kisebb változtatásokkal történő alkalmazásával lefedi az olykor 20-30 típust kínáló teljes választékot.
Egyre fontosabb szerepet játszik egy új modell sikerességében az, hogy milyen új fejlesztéseket tartalmaz.
Ez a felépítést és a dizájnt is befolyásolja, hiszen az átlagos vevő számára meglehetősen semmitmondó az, ha tájékoztatják, hogy a síléce ilyen-olyan fejlesztéseket tartalmaz, ezért a szerkezeti fejlesztéseket, kiegészítőket úgy tervezik meg, hogy azok kívülről is jól látszódjanak, illetve a sílécen feliratokkal is jelzik ezeknek az újdonságoknak a meglétét, főleg amennyiben egyszerűen nem láthatóak (pl. Head intelligence rendszer)
Érdemes még megjegyezni, hogy egy-egy jól sikerült szerkezeti felépítést olykor éveken keresztül nem változtatnak meg, hiszen nem érdemes/kockázatos megváltoztatni azt, amiről a piac visszajelzései alapján bebizonyosodott, hogy a felhasználóknak tetszik.
Ugyanez érvényes a design elemekre is, hiszen a síléc kiválasztásakor ez játssza a legfőbb szerepet, amennyiben egy síléc "bestseller" lesz, akkor a design elemeket / típusnevet a következő szezonokban csak kisebb mértékben változtatják meg, ezáltal kihasználják a teljes design élettartamot (értem ez alatt, hogy egy adott márka adott típusú léce az egymást követő három-négy szezonban külsőleg szinte alig változik, csak az igazán avatott szem tudja eldönteni, hogy melyik évjáratból is való a síléc), majd amikor az eladások már nem érik el az elvárt szintet, akkor próbálnak meg újítani a tapasztalatok alapján.
Még egyszerűbb a helyzet a síkötéseknél, itt az alapelv évtizedek óta változatlan, a jelentős kötésgyártók ráadásul a stratégiai szövetségeseknek köszönhetően annyira nincsenek versenyre kényszerítve, és míg jelentős sílécgyártó hozzávetőleg 14db. van, addig jelentős síkötés gyártó mindössze 4 db (Atomic, Salomon, Marker, Tyrolia) ezek közül ráadásul az Atomic és a Salomon egyazon konszern tagjai.
Az alábbi felsorolás a sílécgyártók a stratégiai partner síkötésgyártók és az alkalmazott rögzítési szabadalmak felsorolását tartalmazza.
Sílécgyártó |
Síkötésgyártó |
Rögzítési eljárás |
Atomic |
Atomic |
Integrált platni |
Blizzard |
Marker |
IQ |
Elan |
Tyrolia (Elan néven) |
Fusion Race/Fusion/TMD |
Salomon |
Salomon |
Powertrak,Protrak |
Völkl |
Marker |
Motion |
Nordica |
Marker |
XBi/XBS |
K2 |
Marker |
Mod |
Kastle |
Marker |
Integrált platni |
Head |
Tyrolia |
Integrált platni |
Dynamic |
Atomic |
Integrált platni |
Fischer |
Tyrolia (Fischer néven) |
Railflex Vision/Railflex AC |
Rossignol |
Look (Rossignol néven) |
Integrált platni |
Dynastar |
Look (Dynastar néven) |
Integrált platni |
Stöckli |
Salomon |
Integrált platni |
Bizony felsorolni sem könnyű, mennyi léccsaládot kínálnak a gyártók jelenleg a vásárlóknak.
A csúcskategóriában a FIS (Nemzetközi Sí Szövetség) minősítésű versenylécek találhatóak, természetesen a világkupában nem ezeket a léceket használják, hiszen ott gyakorlatilag az adott versenyzőre szabják a léc felépítését, a lécek nem is a sorozatgyártásban készülnek, hanem a gyárak titkos és féltve őrzött versenyrészlegekben építik ezeket a léceket, amelyek legtöbb esetben annyira speciálisak, hogy egy gyakorlott hobbisíelőnek is kihívást jelentene egyáltalán lesiklani vele.
A FIS minősítésű lécek alatt a piacra szánt legkeményebb léceket értik, amelyek teljesítik a FIS versenylécekre érvényes előírásait. Ezen a csoporton belül két típus van, a lesikló (GS) és a szlalom (SL). Ezeknek a léceknek a célcsoportjába leginkább a hobbiversenyzők és a versenyzői álmokat dédelgető ambiciózus sízők, síoktatók sorolhatóak.
A következő csoportba azok a versenylécekkel megegyező dizájnú kemény sílécek találhatóak, amelyeket az erőteljes, agresszív stílusú sízőknek szánnak, ezen a csoporton belül is GS és SL lécek találhatóak, ebben a csoportban gyakran két-két GS és SL típus található.
A különbség a keménységben van, a kevésbé kemény léceket azoknak a sízőknek szánják, akik már túl vannak a haladó szinten, a haladó lécek már nem elégítik ki az igényeiket, de speciálisan rövid, vagy hosszú ívek mentén szeretnek síelni.
A kezdő, középhaladó, haladó sízők számára az "allround", vagy "all mountain" elnevezésű léccsaládokat kínálják a gyártók, ezek a lécek rendkívül sok keménységi fokozatban kaphatóak leginkább a kezelt pályákon való használatra lettek tervezve és a típusválasztéknak köszönhetően a kezdő lépésektől a haladó tudású sízőkig ölelik fel a célcsoportokat.
Az allround és a versenylécek közé a carving elterjedésével megjelent új sportág a síkrossz igényekre fejlesztett "cross" lécek kerültek. Ezek a lécek az allround jellemzőket kombinálják a versenylécek keménységével.
A síkrossz úttörőnek számító Salomon cég ennek köszönheti, hogy a "Crossmax" lécek gyakorlatilag kultuszcikké váltak már a megjelenés évében és a többi gyártó lóhalálában igyekezett a saját síkrossz léceit piacra dobni a sikert látva.
A kínálat szélesedésével annyira azonban ezeket a léceket gyakran már a versenylécek között tüntetik fel a gyártók.
A legújabb síléccsalád, amely a tavalyi évben jelent meg, a pályán kívüli sízés egyre erősödő népszerűségének köszönhetően.
A "multi condition" lécek ötvözik az allround és a freeride lécek főbb tulajdonságait, ezáltal alkalmasak a pályán és a kezeletlen terepen való sízésre is, a célcsoport az a gyakorlott síző réteg, amely már a pályán kívüli kalandok felé kacsingat, de még nem rendelkezik elég gyakorlattal, hogy kifejezetten pályán kívüli használatra tervezett lécet vegyen.
A kategória az Atomic Metron léccsaládjával került a köztudatba, amely a megjelenés évében már sikerléc lett sokak szerint a sokoldalú hobbisízők számára ezek voltak a világ legjobb lécei. Az Atomic újítása után szinte az összes gyártó bevezette ezt a kategóriát.
A következő kategóriába értelemszerűen a freeride lécek tartoznak, a legfontosabb tulajdonsága ezeknek a léceknek, hogy a talp felülete sokkal nagyobb, mint a kifejezetten pályára szánt lécek esetében, ezt a síléc szélességének arányos megnövelésével érik el, így a változatlan (jellemzően közepes) rádiusz mellett sokkal nagyobb a talpfelület, amely a súlyelosztásnak köszönhetően megkönnyíti a haladást a kezeletlen hóban.
A megnövelt szélesség nagyobb rugalmasságot is eredményez, amely szintén előnyös a mély hóban való sízéskor. Számos esetben a gyártó a kínálatában "free" gyűjtőnév alatt sorakoztatja fel a freeride és a freestyle léceket.
Az utóbbi években minden magára valamit is adó sípálya elkülönített "Park and pipe" (félcső, ugratók, boxok, korlátok) részt, amely kifejezetten a snowboardosoknak és a freestyle sízőket célozza meg, értelemszerűen a freestyle lécek piaci térhódítása is egyre nagyobb.
Ezek a lécek jellemzően közepes rádiusszal készülnek, legfőbb tulajdonságuk az, hogy a síléc mindkét vége fel van hajlítva, hiszen a lécek használói idejük legjavát a levegőben töltik és a leérkezés az ugrástól függően hátrafelé is történhet ilyenkor pedig fontos, hogy a léc eleje (ez esetben vége) ne akadjon el a hóban. Ennek a jellemzőnek is köszönhetik ezek a lécek közismert "twin tip" elnevezésüket, a piaci elterjedésben ez esetben is a Salomon játszotta a kulcsszerepet a legendás "1080 - teneighty" lécekkel, amelyet számos freestyle világsztár használt.
További jellemzői lehetnek ezeknek a léctípusoknak a megerősített, esetenként dupla vastagságú teherhordó résszel ellátott kantnik és kemény rendkívül strapabíró talpkiképzés, ezek elsősorban a fémkorlátokon való keresztbecsúszás során fellépő igénybevétel miatt lettek kifejlesztve.
A legszélesebb felhasználói réteget megcélozó léccsaládok (allround, multi condition) meglehetősen sok különböző keménységű, különböző erőnléthez, sízési stílushoz kínálnak léceket, tehát egy típus több verzióban is létezik, ezt általában a típus neve utáni számmal jelölik, minél nagyobb a szám, annál nagyobb a léc keménysége.
Síbakancsok esetében a típusnév mögötti szám, pedig egyértelműen a bakancs keménységét jelző "flex index" értéket jelöli, síkötéseknél pedig gyakran a típusszámból kiolvashatjuk a beállítható legmagasabb leoldási DIN "Z" értéket, pl. a Salomon Z14-es kötéstípusa 6-14 értékek között állítható.
Kötésválasztásnál érdemes előre kikérni szakértő véleményét, hogy a testsúlyunkhoz, sítudásunkhoz hozzávetőlegesen milyen kötésbeállítás szükséges, olyan kötést érdemes venni, ahol ez az érték a nagyjából a beállítási intervallum közepén található.
Szintén a carving lécekkel egyidős a kifejezetten nők számára készített lécek megjelenése, a piaci lehetőségeket kihasználva szinte az összes gyártónak van ma már női léccsaládja. A lécek legfőbb jellemzői, hogy általában az adott gyártó minden síléccsaládjából kínál egy-egy típust nőknek szánt stílusú dizájnnal és némileg könnyített szerkezettel a kevésbé megterhelő használhatóság érdekében.
Ugyanez a trend érvényes az ifjúsági és gyereklécek kínálatában is, itt azonban a szerkezet lényegesen ki van könnyítve és a lécekhez kínált síkötések is a célcsoport súlyához vannak méretezve.
A "minden léccsaládból egy modell" elv a kölcsönzők számára készült "rental" modellek esetében is megfigyelhető, ezek a lécek leginkább arról ismerhetőek meg, hogy a rájuk szerelt kötések első és hátsó része is szerszámok nélkül másodpercek alatt hozzáállítható egy adott síbakancs talpához, a beállítást általában a kötések tartósínjeinél feltüntetett méretezési jelölés is segíti.
Találhatóak még különleges lécek a kínálatokban, ilyenek például luxuscikknek számító teljesen rozsdamentes acélborítással rendelkező rendkívül feltűnő Volant lécek, amelyek az Atomic gyárában készülnek, a felső kategóriás Atomic lécek szerkezetére építve.
Érdemes megjegyezni, hogy a Kneissl legalábbis a cég honlapja szerint már három éve változatlan dizájnnal árulja a Swarowsky kristályokkal kirakott Luxury léceit. Különleges lécnek számít még az Elan kínálatában található 30m-es sugarú speciális verseny "aerial" sí (akrobatikus síugrás) illetve a hasonló sugárral rendelkező "mogul" versenysíléc is (buckasízéshez).
Miután a lényeges tudnivalókat letisztáztuk érdemes rátérni a gyártók legfrissebb kínálatának elemzésére, elöljáróban érdemes megjegyezni, hogy a 2007/2008-as szezonra a gyártók a 2006/2007-es katasztrofálisan hóhiányos (Európában) télnek "köszönhetően" kevés igazi újdonsággal rukkoltak elő az eladások drasztikus visszaesése miatt. Azonban a tavalyi szezon már jól alakult, ennek köszönhetően igazi "nagy durranás" is található a kínálatban.
Elöljáróban annyit az igazi újításokról, hogy az irányelv a síléc személyre szabhatósága, a rádiusz / keménység változtathatósága révén.
Ezt a különböző gyártók különböző módon próbálják megvalósítani, illetve egyes gyártók teljesen figyelmen kívül hagyva ezeket a fejlesztéseket, inkább a meglévő technológiák finomításával igyekeznek minél nagyobb szeletet kihasítani a piaci tortából.
Az Atomic forradalmi újdonsága: a D2
Az Atomic az elmúlt években némileg elszürkülni látszott a termékkínálat terén, amely természetesen nem értendő negatív értelemben, hiszen a jól bevált lécek (pl.: Beta Race, SX) továbbra is a piac egyik legnagyobb részesedését tudhatják magukénak, illetve a világkupa sorozatban is erősen szerepelnek.
A tavalyi jól bevált síbakancs újítás (Hawx) után az Atomic az idén a piac legelképesztőbb lécével állt a nagyközönség elé, ez pedig az Atomic D2 (Doubledeck) Varioflex és Variocut.
Ezekről a lécekről külön cikkben írunk.
A Kästle márka visszatérése
Másodikként az ezredforduló előtt a Benetton Sportsystem által felvásárolt és Nordica névvel továbbfejlesztett Kästle cég visszatérését van szerencsém bejelenteni.
Egy osztrák befektetői csoport ugyanis 2007-ben K-Sports néven megvette a Kastle jogait a Benettontól és idén nyáron sikerült világszerte levédetni a Kastle nevet, tehát majdnem 10 év kihagyás után a Kastle lécek újra megjelentek a piacon, az elhatározás komolyságát mi sem jelzi jobban, mint hogy a Marker kötésgyártót máris stratégiai szövetségesüknek tudhatják. Ezáltal szerencsére folytatódik a világ hajdani egyik legjobb sígyártó cégének története (1978-ban a világkupa legsikeresebb sílécgyártója).
A fiatalabb korosztály számára, akiknek nem cseng ismerősen a gyártó neve, érdemes kicsit visszatekinteni ennek a cégnek a történetére.
A Kästle már a 70es évektől rendkívül sikeres piaci és világkupa szerepléseivel párhuzamosan kulcsszerepet vállalt a kilencvenes évek második felében a carving lécek népszerűsítésében, az első carving lécek között találhattuk a Kastle B52 elnevezésű lécét.
Az 1997/1998-as szezonra elsőként jelentetett meg olyan termékpalettát a gyár, amely kizárólag carving lécekből állt, köztük az ultrakönnyű és nagyon szilárd fibretube technológiával készült Thesis léccsaláddal és a Kjetil Andre Aamodt Kastle Speedmachine versenylécekkel nyerte meg a kombinációs világkupát. (A szerző első igazán komoly léce is ez a típus volt 1997-ben).
A visszatérés teljesen új, letisztult struktúrával történik, a gyártó mindössze négy típust kínál. A gyors agresszív ívek kedvelőinek az RX-Performance léceket (Az RX elnevezést a Kastle egykori legsikeresebb versenylécei viselték). A felépítés klasszikus szendvics rétegrend a legjobb anyagokból válogatva, a dizájn pedig egyedülállóan egyszerű és megnyerően szép a jelenlegi színkavalkádban, persze hátrány lehet, hogy a lécet nehéz megtalálni a hóban:-)
Az új léceknél újra elővettek egy régi ötletet, miszerint a léc csőrének
könnyítésével csökkenteni lehet a nem kívánatos vibrációk mértékét. Ezt úgy
érték el, hogy a síléc csőr részénél a lécből kivágtak egy részt, ahol
csupán egy réteg üvegszál erősítést és a talp anyagot hagyták meg. Ennek a
megoldásnak a Hollowtech elnevezést adták, a név ismerõsen csenghet a
kerékpárosoknak, mivel az üreges, kikönnyített alkatrészeket itt is ezzel a
jelöléssel forgalmazzák.
A Marker céggel való együttmûködés gyümölcse pedig a KTI (Kastle Total
Integration) rendszerű kötésrögzítés.
A cég multifunkciós (pálya/freeride) léce az MX78, azoknak pedig akik csak a pályán kívül érzik elemükben magukat, az MX98 és MX88 léceket ajánlja a gyártó.
A cég weboldala:
www.kaestle-ski.com
Következő fejezetünkben a Salomon és az Elan cégek idei újdonságainak és kínálatának bemutatására kerül sor.