h i r d e t é s
A Head újdonságai
A Vorarlberg tartománybéli gyár az utóbbi években rendkívül nagy hangsúlyt fektetett a fejlesztésre, ennek az eredményeképpen mára az egyik legsikeresebb világkupa szereplő gyártó lett. Olyan nevek használják a Head léceket, mint Hermann Maier, Bode Miller, Anja Paerson, vagy éppen a freerider Jon Olson, csak, hogy az ismertebbeket említsük.
A cég legismertebb névjegye az "Intelligence" és az "Intelligence Chip" rendszer. A rendszer működési elve, hogy a síléc magja fölé keresztirányban olyan szálkötegeket építenek, amelyek elektromechanikus tulajdonságokkal rendelkeznek (Piezo jelenség, amikor az anyag deformáció hatására elektromos áramot termel, ugyanez az anyag elektromos áram hatására deformálódik).
Ezek a szálkötegek a síléc keresztirányú és hosszirányú deformációjára reagálva elektromos áramot fejlesztenek, egy egyszerű áramkör, pedig az így keletkezett áramot fordított polaritással visszavezeti ezekre a kötegekre, amelynek köszönhetően a kötegek a torzió irányával ellentétes irányba deformálódnak, ezáltal merevítik a lécet.
A "Chip" rendszer csupán annyiban tér el, hogy itt az áramot kondenzátorokban tárolják és összegzetten vezetik vissza a szálkötegekre akkor, amikor a keresztirányú csavarodás elér egy bizonyos mértéket, ezáltal a komolyabb csavaró erőt hatásosabban tudja ellensúlyozni a rendszer.
A másik fejlesztés az, hogy a síléc építésekor a más gyártóknál megszokott titánium helyett a liquidmetal anyagot alkalmazzák.
Erről az elnevezésről szinte mindenkinek valamiféle higanyszerű folyékony fém jut az eszébe és a reklámbrosúrák is meglehetősen homályosan fogalmaznak ezért is érdemes tisztázni a liquidmetal mibenlétét.
A liquidmetal gyakorlatilag az anyag, és az anyag előállításához használt technológia neve, maga az anyag, amelyet előállítanak, speciális molekulastruktúrájú acél cirkóniummal, vagy titániummal ötvözve.
Jómagam munkámból kifolyólag jártam egy olaszországi fröccsöntött műanyag alkatrészeket előállító üzemben, ahol meglepődve fedeztem fel az egyik elkerített üzemrész ajtaján a sílécről már jól ismert "Liquidmetal" logót. A technológiát nagyon szigorúan őrzik, de azért sikerült megtudnom pár részletet, illetve betekintést nyerhettem a gyártási folyamatba is.
A dolog lényege, hogy az ebből az anyagból készült tárgyakat, alkatrészeket speciális gépen tiszta technológiával, a műanyag fröccsöntésben használt szerszámokhoz hasonló berendezésekkel elő lehet állítani, ebben a folyamatban tehát kevés a felesleges anyagmaradék, nincsen szükség kohóra, a selejt alkatrészeket, pedig darálás után egyszerűen vissza lehet tölteni az előállító gépbe.
Ez lehetővé teszi, hogy precíz fém alkatrészek készüljenek olyan módon, hogy nem szükséges semmiféle utólagos megmunkálás.
Maga az anyag számos előnyös tulajdonsággal rendelkezik egyszerre, rendkívül rugalmas, nagy szakítószilárdságú, ellenáll a korróziónak, nagyon könnyű, kemény és kopásálló.
Részletekért érdemes megtekinteni a gyártó honlapját:
www.liquidmetal.com
A Head léceibe a felső réteghez kerül beépítésre a liquidmetal fémlap, amely növeli a síléc rugalmasságát, keresztirányú torziós szilárdságát.
A versenyléceknél a Worldcup iSL (szlalom) és a Worldcup iSpeed (lesikló) a két csúcskategóriás léc, természetesen ezek csak a "szelídített" változatai az igaz FIS versenyléceknek, amelyek RD (Racing Department) jelöléssel kerülnek a versenyzőkhöz.
A versenykategóriás felszerelések további képviselői az iSupershape lécek, amelyeknek sikere immár három szezon óta töretlen, az iSupershape Magnum, az iSupershape Speed és az iSupershape lécek különböző geometriával kínálnak választási lehetőséget a gyakorlott sízők számára.
A Chip lécek a Head exkluzív lécei, amelyek karakteres megjelenésükön kívül a Chip technológia segítségével a legsportosabb sízőknek készültek, a Chip Supershape a pálya ördögeinek, a Chip Monster pedig a pályán kívüli sízést kedvelőknek készül.
A kezdő és haladó sízők, akik leginkább a kezelt pályákat részesítik előnyben, a méltán sikeres XRC léccsalád, azoknak, akik a kezelt pálya mellett szívesen kipróbálják magukat a pályán kívül is, a Xenon léccsalád nyújt választási lehetőséget.
A gyártó pályán kívüli freeride léceit a Monster léccsalád fogja össze, azok, akik pedig a parkokban, félcsövekben, ugratókon szeretik próbálgatni magukat, a MOJO lécek jelentik a megoldást.
A Blizzard újdonságai
Az egyik legkisebb osztrák sílécgyártó idén már a Tecnica csoport tagja, meglehetősen kiterjedt sílécválasztékkal készült az idei szezonra. Léceik klasszikus szendvicstechnológiával épülnek magnézium erősítéssel, kötésrögzítési rendszerük az IQ amelyet a Marker kötésgyártó céggel közösen dolgoztak ki.
A cég versenylécei komoly hagyományokkal rendelkeznek főleg a női világkupa sorozatban. Szlalom FIS versenylécük az SL Magnesium, lesikló szakágban, pedig a GS Magnesium, profi sízőknek a két kevésbé kemény verziót kínálják IQ kötésrendszerrel, az SLR IQ-t és a GSR IQ-t. A profi lécek kategóriájában találhatóak még az RCS IQ és RCC IQ lécek, amelyek közepes rádiusszal és szélesebb középrésszel ideálisak a pályán és a pályán kívüli sízéshez is. A G-Force léccsalád a kezdőtől az ambiciózus haladóig kínál léceket, ezen a típuson belül 6 különböző keménységű léc közül lehet választani.
A gyártó multi condition lécei a Magnum típusok, itt a megnövelt középrész szélesség miatt a lécek egyaránt alkalmasak a pályán és a pályán kívüli kalandokra is, akik viszont kifejezetten a pályán kívül szeretnek csúszni, azoknak a Titan léceket kínálja a cég, itt pl. a csúcsmodell Titan Zeus elképesztő méretekkel büszkélkedhet, a hatalmas talpfelületet jól érzékelteti, hogy léc csőr- közép-far szélesség adatai mm-ben 135-119-125, és az ehhez társuló 191cm-es léchossz. Ezek együttvéve a lécnek a mélyhósízéshez ideális, de a carving rádiusz értékekhez szokott szemnek hatalmas 58m-es rádiuszt biztosítanak.
A kiterjedt termékskálát mi sem jellemzi jobban, mint, hogy a női Viva és a Junior léceken kívül még túrasí kategória is helyet kapott a kínálatban Mountain névvel, illetve egy férfi és egy női exkluzív modellt is kínál a gyártó G-Force Limited Edition néven.
A következő részben a Rossignol és a Kneissl idei kínálatát vesszük górcső alá.