Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

12 téli-nyári bobpályán csúszhatunk Magyarországon

2009.05.28. 2023.04.24. sielok.hu | frissítve: 2023.04.24.

Szeretsz lefelé száguldani a lejtőn? A téli szezon után sem kell lemondanod erről az élményről! Hazánkban már 12 téli-nyári bobpálya üzemel, amelyek a meleg napokon pótolhatják a havon szánkózás élményét. Tudtad? Közép-Európa leghosszabb bobpályája a Zemplénben található.
Balatoni BOB - Balatonfűzfő
h i r d e t é s
A nyári bobpályák története nagyjából egyidős a sífelvonók történetével: a sípálya üzemeltetői szerették volna a hómentes időszakokat is kihasználni forgalmuk növelésére, így jöttek létre a mai bobpályák elődjei. A hagyományos, ún. "medres" bobpályák mellett mára elterjedtek a modern, sínes pályák is.

A medres bobpályák jellemzői: a kocsik egy hosszú, fémből (esetleg cementből) kiöntött "U" alakú pályán haladnak végig. A kocsin 1, vagy 2 ember ülhet típustól függően, amely 4 keréken halad a pálya öblében. Egy fék segítségével lehet a sebességet szabályozni, amelyet igencsak ajánlott használni, főként kanyarok előtt, mivel a biztonsági övek híján extrém esetben ki is lehet repülni egy-egy kanyarban. Ettől függetlenül biztonságosak ezek a pályák, csak ésszel kell őket használni.
Medres bobpálya Sopronban
Medres bobpálya Sopronban
A sínes bobpályák jellemzői: a kocsik két sínpárba kapaszkodnak több ponton is, így teljesen stabilak és biztonságosak. A bobokon többnyire 2 felnőtt, vagy 1 felnőtt és egy gyermek fér el, akik biztonsági övvel vannak az ülésekhez rögzítve. Mindez azt teszi lehetővé, hogy a medres társaikéhoz képest gyorsabban tudnak haladni a pályán, akár 30-40 km/órás sebességgel is. Időjárástól függetlenül, télen-nyáron használhatóak, némelyeket plexitetővel is ellátnak esős-havas időben. Léteznek egysínes fajták is, amik szintén több ponton, egy vastag fémcsőbe kapaszkodnak, ilyen hazánkban Szilvásváradon található.
1000 méteres sínes bobpályája a kislődi Sobri Jóska Élményparkban (Bakony)
1000 méteres sínes bobpályája a kislődi Sobri Jóska Élményparkban (Bakony)

Magyarországi bobpályák a térképen:

Hazai bobpályák:

Helység neve
Típus
Pályahossz
Webcím
Balatonboglár
sínes
580 m
balatonboglarbob.hu
Balatonfűzfő
sínes
700+800 m
balatonibob.hu
Berettyóújfalu
medres
512 m
bobkart.hu
Budapest XI.
medres
700 m
bobpalya.hu
Kislőd
sínes
1000 m
bakonyikalandpark.hu
Miskolctapolca
sínes
800 m
miskolctapolca.info
Pécs
sínes
1050 m
mecsextrem.hu
Sástó - Mátra
sínes
930 m
adrenalin-park.hu
Sátoraljaújhely
sínes
2275 m
zemplenkalandpark.hu
Sopron
medres
900 m
sopron.bobozas.hu
Szilvásvárad
sínes
620 m
szilvasvaradbob.hu
Visegrád
sínes és medres
2x700 m
visegrad.bobozas.hu
Kapcsolódó oldal: Külföldi bobpályák Magyarország közelében
KOMMENTEK
csabeszka | 2011.04.14. 10:36
A sátoraljaújhelyi tényleg nagyon jó, mert igen hosszan megy!
Julianus | 2014.05.14. 09:35
A legelső bob pályák még az 1980-as évek második felében születtek. Valóban 3 típus létezik, a betonos, műanyagos és a Wiegand féle korlemezes. Ezek közül az utóbbi vált legismertebbé. Itt is van 2 féle típus, attól függően, hogy milyen szögű a pálya lejtése. Nálunk a kerekes típusok terjedtek el, az enyhébb lejtések miatt. A meredekebb lejtőkön a csúszó talpas – korcsolya élekhez hasonló – fajták váltak be. Érdekességként meg kell említeni, hogy ezeket a létesítményeket, a gyártó nem bob pályaként nevesíti, hanem „nyári szánkópálya” az eredeti megnevezése. Bob pálya titulust Magyarországon kapta még 1990-ben az első visegrádi pálya felépítésénél. Azóta bebizonyosodott, hogy az akkor jó döntés volt, mert ma már mindenki bob pályaként hívja.
Az első pálya megépítése nem volt zökkenőmentes, több féle engedélyt kellett beszerezni a hatóságoktól. Egy minősítő bizottság még Németországba is kiutazott, hogy megvizsgálhassák az ott lévő szánkópályákat. Ez 1990 áprilisában történt és pont egy csúszó talpas létesítmény vizsgálatát végezték, amikor hirtelen óriási hóesés indult be. Még arra sem volt idő, hogy az ilyenkor szokásos csúszó védő talpakat feltegyék a szánokra. Szerencsére csak kisebb ütközések és borulások történtek a pálya alján, komolyabb baj nem esett. A minősítést végző személyek jót nevettek ezen és nagyon élvezték ezt a kis kalandot. A teszt jó eredménnyel zárult és a visegrádi pálya felépítése megkapta az engedélyt. Igaz, azt szigorúan előírták, hogy a legkisebb esőben, vagy hóesésben is azonnal le kell zárni a pályát.
A bob pálya használata nagy figyelmet igényel, különösen nagy forgalom mellett. A bobok egy automatikus fékkel vannak felszerelve, ami azt jelenti, hogy fékezés nélkül sem engedik a gyorsulást 40km/óra fölé. Ez biztonsági célból szükséges is. A pálya tesztelésénél alkalmaztak 2 db olyan bobot, ahol ez az automatikus fékrendszer nem volt felszerelve. A visegrádi pályán le lehetett jönni velük úgy, hogy az utas nem használta féket egyáltalán. Ekkor a legnagyobb sebesség meghaladta a 80km/órát. Ezt nem ülő, hanem fekvő helyzetben lehetett elérni.
Volt egy érdekes eset, ahol a TV –től jelenlévő operatőr azt kérte a személyzettől, - még üzemnyitás előtt - hogy szeretnének egy felvételt készíteni arról a bobról, amely nincs felszerelve automata fékkel. Nem számítottak rá, hogy pont akkor érkezett a pályához egy busznyi iskolás csoport, amikor a bob pálya egyik munkatársa a féknélküli bobbal lesiklott a pályán, 70-80km/óra sebességgel. Amikor az iskolásokat kísérő tanárok ezt meglátták, azonnal visszafordították a gyerekeket a pályáról és rögtön elutaztak.
Második pálya megépítésére Budapesten, a Normafánál került volna sor, ahol már a tervek is rendelkezésre álltak. Egy komplex létesítmény készült volna el, bob pályával és sífelvonókkal egyetemben. Minden hatóság kiadta az engedélyét, kivéve a helyi lakóközösség nem. Emiatt nem került engedélyezésre 1992-ben ez a modern sportközpont.
Sopron és Badacsony is szerepeltek a következő helyszínek terveiben, de csak Sopronban épült fel egy pálya. Igaz, nem azon a helyszínen, ahol ez ma van. Az eredeti helyszín egy 1940-es években létező téli hagyományos bob pálya medrében volt eltervezve, amely a Lövérekben épült volna meg.
A visegrádi pálya átadása után szerepelt a tervekben, egy ugyan olyan párhuzamos pálya megépítésének az ötlete is. Ha ez akkor megvalósult volna, akkor komolyabb versenyeket is lehetett volna itt rendezni.
Bob1234 | 2017.09.03. 22:08
A medres pályák nem igazán biztonságosak. Nekem Újbudán még viszonylag kis sebességnél is sikerült kiborulnom, kizárólag a szánkó erős bedőlése miatt. Mivel nincs semmi, ami megakadályozná az oldalirányú kiborulást, és még a fékkar is középen van, így elég veszélyes. A medreseknél minimum a bukósisakot elvárnám. Én személy szerint a sínesre szavazok, és a medres pályák üzemeltetőinek is azt üzenem, hogy gondolják meg a sínesre való átépítést.

Egyébként bobozóknak egy jótanács: Ha fölhúzott lábban ülsz (sínes esetén ez azt jelenti, hogy a pozíció szerinti lábtartóba teszed be a lábad :)), akkor jobban meg tudod tartani magad, és kevésbé terhelőek az erőhatások. Ha kinyújtod a lábad, minden erő a törzsedre és a kezedre terhelődik.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIÁK
KAPCSOLÓDÓ VIDEÓ
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE