Sziasztok!
Mivel a hozzánk közelebb eső pályákon nemigen van hó, ezért most kicsit messzebb mentünk. Itt a sielok.hu weboldalon kerestünk olyan pályát, amelyen nincs túl messze, van hó és kezdőknek is megfelelő. A leírások alapján a Hebalm-i pályát ilyennek találtuk, és a mai napon ki is próbáltuk.
Ha esetleg valaki más is Hebalm-ra készülne írok én is pár információt.
Nézzük sorra a pálya jellemzőit:
Megközelítés: Kiváló, közel az autópályához, elég széles, takarított, nem meredek út visz a pályához. A rábafüzesi határátkelőtől 1 óra 45 percre található. A parkoló több helyen is van, de mivel mi később jöttünk így már csak az út mellett az alsó kasszától kb. 400 méterre találtunk helyet.
Pálya információk: A pályák korrektül ki vannak táblázva, van pályatérkép, és sok információ ki van írva magyarul is.
Síelők száma, várakozás a felvonóknál: Tekintettel arra, hogy ma Ausztriában még sokan nem dolgoztak, ezért a hétköznap ellenére elég sokan voltak. 14 óráig minden felvonónál várakozni kellett. A csákányosoknál pár perces, az ülősnél több mint 10 perces várakozás is volt. Délután 3 után ez természetesen már megszűnt. A síelők döntő többsége osztrák volt, volt néhány szlovén busz, és néhány magyar rendszámú autó is.
Jegyárak: Átlagos jegyár, óránkénti meghatározásban (maximum 7 óra, az idő a jegy megvásárlásától indul, a vége rá van írva a jegyre) lehet jegyet vásárolni. Most valamilyen akció van és annak keretében a 15 éven aluli gyermekek ingyen jegyet kapnak (csak annyi darabot, ahány felnőtt jegyet veszünk és csak ugyanolyan időtartamra).
Sípályák: Hát véleményem szerint ez a kérdés a leginkább problémás. Vannak akik szerint a pálya tökéletes egy családi terepnek. Én ezt a vélemény csak akkor tartom igaznak, ha család egyik tagja sem teljesen kezdő már.
Akkor nézzük az általam tapasztaltakat. A honlapon (és a szórólapokon is) látható pálya térkép csak tájékoztató jellegű, egy két helyen eltér ettől a valóság. Például a 3-as pálya nem a jelölt helyen fordul le lefelé, hanem a képen látható facsoport részlet másik oldalán.
Azt már más is megjegyezte korábban, hogy szinte összes pálya lejt oldalra is, amely még nehezebbé teszi a kezdők dolgát.
Az 1-es pálya teteje a jelölt módon eléggé meredek (több pályán ezt akár pirosnak is jelölik), így igazából a csákányos felvonótól srégen kell átmenni a kettes pályára, és a pálya közepe körül vissza lehet jönni az egyes pályára (az 1-es és a 2-es pálya között a valóságban van egye kisebb facsoport is), amely így már tényleg kezdőknek is megfelelő. A pálya alján található két csákányos teljesen korrekt.
A 2-es pálya felső része teljesen jó (természetesen csak akkor ha itt is átlósan indulunk), de amikor a pálya elkanyarodik az aló csákányos vagy ülő lift felé akkor kezdődnek a problémák. A 3-as pályára vezető átjárónak van egy körülbelül 100 méter hosszú szakasza, ami olyan meredek, hogy mi nem mertünk rajta lemenni (és még rajtunk kívül sokan mások sem). Az ilyen meredek pályákat máshol erősen pirosnak jelölik. Ez a szakasz kiváltható egy a térképen nem jelölt átjáróval. Az átjáróhoz közvetlenül az 1-es pálya csákányos felvonója előtt kell jobbra lekanyarodni. Ez egy szűk átjáró, ami körülbelül a 2-es, 3-as és 4-es pályák találkozásához ér ki. Az átjárót nem hóágyúzzák, ezért csak akkor menjetek arra, ha esett hó.
A 3-as pálya egészen addig amíg össze nem ér a 4-es pirossal tényleg kék, de onnantól már inkább piros.
A problémák a térképen is jelöl 3 pálya (2, 3, 4) találkozási pontja után kezdődnek. Aki a felső csákányoshoz kanyarodik annak semmi problémája nincs, de aki az alsó csákányoshoz vagy az ülő lifthez akar lejutni az kösse fel a fehérneműt. A pályának ez a szakasza véleményem a rendesen piros besorolásba tartozik, de a legnagyobb probléma az vele, hogy nagyon erősen lejt oldalra is. A kék pályához szokottak számára ez igen komoly megpróbáltatást jelent. A 4-es pálya egy közepesen piros, a végéről pedig már írtam.
Az itt lévő csákányos felvonók szintén korrektek, talán az alsó indul egy kicsit meredeken.
Az ülős lift felszállás részénél „szőnyeg” van, jó ráfordulással így könnyű felszállni. A leszállás viszont nem a legjobb. A leszálló hely viszonylag szűk, de a legnagyobb probléma, hogy a székből történő kiszállásra szolgáló hely hossza nagyon rövid, hirtelen nagy a szintkülönbség, ezért rendszeresek voltak az esések a kiszállás során (főleg ha 3-an 4-en ültek a székekben)
Hó minősége: A hó minősége egészen jó volt, délutánra természetesen voltak kisebb buckák. Nem tudom hogyan mérik a hójelentésben megadott értékeket, de a 70 és 50 cm elég érdekes, annak tükrében, hogy a 2-es pályán délután pár helyen már a fű is kilátszott és nem voltak 50 cm-es buckák. A weblapon (és a bergfex-en is) azt írják, hogy utolsó havazás 2013. november 24., ez már csak azért is érdekes mert ma reggel a fák és az út is havas volt, kb 5 cm hó eshetett az éjszaka folyamán.
Étkezés: Természetesen itt is vannak hütték, az árak szerintem hasonlóak a máshol lévők áraihoz, pl: bécsi szelet hasábbal 9,2 euró, 2,5 dl-es kóla 2,5 euró. Mi a hegyi kristály hüttében ettünk, amely nem egy építészeti remek (osb lapokból van szinte minden) és a kiszolgálás hagyott kívánni valót maga után. A bécsi szeletünkre és a spagettinkre közel fél órát kellett várnunk.
Az éjszakai síelést mi már nem vártuk meg, de az autópályáról lehet látni a kivilágított sípályát. A látványról csak annyit, hogy pazar.
Összefoglalva én annyit mondhatok, hogy nekünk nem lesz a kedvenc síterepünk, de egy a magyar határhoz közeli kirándulást megér. A kezdőknek én nem biztos, hogy ezt a pályát ajánlanám.