Sölden megvett minket. Soha ilyen magasan és soha ilyen minőségű havon még nem volt részünk csúszni. Nálunk előzi Saalbach-Hinterglemm-et és Schladming 4-hegyet is.
A kiszámíthatatlan melegedési hullámok miatt döntöttünk úgy már novemberben, hogy az idei szezonbeli "nagy síhét" egy igazán hóbiztos helyen, lehetőleg 3000m környékén, és/vagy gleccseren legyen... Hát így esett a választásunk Söldenre.
A Bp-Sölden autópályás úton a szokásos lassulásokra-csomósodásokra és útépítésekre egy keveset még rátesz a német határátkelés csigalassúsága (oda és vissza is). De, kit érdekel, ha egy ilyen hely a cél? Az Ötz völgye az út megkoronázása: az Innsbruck-tól nyugatra elterülő széles tájról belépsz a völgybe és ahogy haladsz, lehet érezni, hogy ez jó dolog lesz. A táj hó nélkül is gyönyörű, hát még amikor bentebb érsz és elkezdenek körülvenni a havas csúcsok...
5 napos bérlettel, 02.24-28. élveztük a pályarendszert, egy napot leszámítva végig napsütésben. A bérletünket online vettük meg és jó előre, a progresszív árazás miatt akár tizen-huszon Eurókat lehet így spórolni. A kapott QR kóddal 2 perc alatt adta az automata az Ötztal Super Ski Pass bérletünket, amit csak helyben használtunk.
Szállásunk a Giggijoch völgyállomásától kis sétára eső Garni Concordia*** volt. Régi vendéglátó család fiatal generációja viszi a modern anyagokkal és stílusosan felújított, de megfizethető vendégházat. Családi a hangulat, az előtérben és a relax teremben serlegek és díjak mutatják, hogy itt a felmenők is menő síelők voltak. 8-10 szoba az egész, a reggeli bőséges és kulturált, a szauna mesés. A sítározó egyelőre közös, de jövőre szobánkénti boxokat terveznek.
Az egész Sölden-i pályarendszerben kiemelkedő a pályakezelés, reggelre minden ratrakolva, még a városban végződő "lentieknél" (haha: 1350m) is kihozzák amit lehet. Ne feledjük: plusz 6-8-10 fokban nem nagyon lehet csodát tenni. Ezzel nagyon kontrasztos a Tiefenbach és a Rettenbach gleccsereken fogadó kiemelkedően jó, elképesztő minőségű természetes hó.
A pályákról:
Csatlakozom az előttem szólóhoz: nagyok a távolságok és sokat kell utazni. A visszautakat is időben kell kezdeni. Egy napon belül nem sok értelme van a hegyeket váltogatni. Vannak az "átszálló" helyek, ahol mindig tömeg van (még ebédidőben is), mint a C31 Langegg 6-üléses vagy az A17 Stabele 6-üléses völgyállomása. Aztán vannak a "vándorló" útvonalak, ahol mindegyik völgyállomásnál tömeg szokott kialakulni, főleg a reggeli órákban, amikor mindenki felfele egyekszik, például a C35 Silberbrünnl - 23-as kék - D51 Einzeiger - D53 Gletcherexpress - E61-62 Schwarze Schneide I-II útvonalon.
Szerintünk a Giggijoch + a gleccserek körzete a legjobb.
Jártunk persze a Gaislach hegyen, két alkalommal, de úgy éreztük, hogy ott a tömeg sokkal kisebb területen osztozik. Első alkalommal a Gleccser Stadion (Rettenbach) felől a 30-ason jöttünk, majd A17 Stabele - 1b és le a Gaislachkogel völgyállomásig a 6-3b-10-9-en. Szép út és szép hosszú is, de a 2000m alatti részek nagyon kásásak, a 9-es legvége szűk és buckás. Szerintünk nap közben nem érdemes lejönni semelyik városi pályán, illetve eldöntöttük, hogy ide és ennyire le már nem jövünk többet, olyan sok más lehetőség van. Visszafelé: A10 Gaislachkogel I - 6(5) - 6(11) - C31 Langegg útvonalon vissza a "mi hegyünkre". Másik alkalom a Gaislach-on szintén a 30 kéken érkezve: A17 - 1b - A11 Gaislachkogel II útvonalon fel a csúcsra (itt nem foglalkoztunk a 007 ELEMENTS kiállítással, ellenben a kereszthez a panoráma miatt kötelező fellépcsőzni). A csúcsról az 1 piros - 4 piros - 6 kék útvonalon jöttünk le, és C31 Langegg-en tértünk vissza. A piros 1-es is nagyon szép, pár helyen sziklák között visz, de nem ijesztő.
Nekünk kimaradt a Gaislach hegyen a Wasserkar alatti többi rész (mint a 2-es vagy a 8-as pályák).
Egyik kedvenc pályánk a völgyben futó 30-as kék, a "hangyás" (a magasból, pl. a D53 kabinból, a síelők fegyelmezetten vonuló hangyáknak néznek ki). Az eleje kellemes lendületes, akár a 33-as, akár a stadion felől kezdi az ember és végig egy kellemes lejtése van.
A Rettenbach gleccseren a 34-es és a 33-as valóban a nap végére nagyon buckás lesz, főleg a szűk teteje, hiszen a másik oldalról, a Tiefenbach gleccserről ez az egyetlen útvonal visszatérni. De ettől még nem piros, csak meg kell oldani. Ugyanitt az E63 csákányos sajnos nem működik (csak a tartóoszlopok vannak meg), tehát aki a 32-es kéken akar jönni, az vagy lejön végig a 32-35-33 útvonalon a futószalaghoz (javasolt), vagy az E61-62 középállomásánál próbálkozhat beszállni a kabinba, ha jut hely.
Az E60 Gletcherband egy buborékkal védett futószalag, érdekes élmény; az átlátszó falon keresztül a Rettenbach gleccser fagyott szuperkék jégfalát lehet csodálni.
A Tiefenbach kidolgozott pályái fantasztikusak, a 38-asra az E66 dobozos, a 39-esre az E67 csákányos hord fel. Utóbbi fárasztó lehet, de megéri, mert a legkisebb forgalom mellett egyik legnagyobb élményfaktort adja, akármelyik oldalra is lép ki az ember a csákányból. A Tiefenbach pályáit változatos módon lehet kombinálni és síelni, mindezt csak fokozza, hogy déli fekvésű, és csodás napsütésben végtelen szélességben lehet egymástól nem zavartatva síelni. A 39-38 mellett freerider zónák is vannak, szintén végtelen szélességben. Hazajutni a Rettenbach felé az E65 Seiterkar 6-ülésessel lehet, ami alatt a 36-os pirosból szintén van szélesebb és keskenyebb variáns.
Nem kell mindenképpen felbumlizni a gleccserre. Sőt, ha rossz az idő, akkor nem is érdemes, mert a 3000m körüli részek felhőben úsznak és valóban minimális a látótávolság. Jó alternatívák ilyenkor a Rotkogljoch alatti 13-as és 15-ös pályák, mert amúgy ezek is bőven 2000m felett vannak, és fantasztikusak. Szélesek, jó sok a hely, a C36 sárga buborékos 6-ülésesből kilépve indul két útvonalon a 15-ös, illetve a Fun Park pályái is. A 15-ösnek a legjobb része a szlalom pálya melletti rész, a 13-asé a C35 Silberbrünnl felvonó felé eső része. Főleg a végükre való rákészülés miatt, ahol bizony erős buckákra kell számítani, ahogy összefutnak a pályák.
A pályarendszer egy érdekes jellegzetessége, hogy sok pálya (15, 13, 18, 11, 23, 24, 33, 34, 38, 39, stb.) letöréssel indít, viszont jellemzően mind gyorsan kifutnak, nem kell megijedni tőlük.
Mindent összevetve azokat a pályákat érdemes választani, amelyek nem mennek 2000m alá, nagyjából az A10 Gaislachkogel középállomás - C31 Langegg völgyállomás - C30 Giggijoch hegyállomás alkotta képzeletbeli vonal fölött.