Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Előzmény és válaszok a Versenysí vs. Szabadsí topikból

ÜZENETEK (36)Időben csökkenő Időben csökkenő
Olasz Gergő
573 élménybeszámolót írt
573
17 éve tag
2020.05.14. 20:04
Ha így síelsz abból soha nem lesz egy nprmális kanyar.
1. A kikormányzást és bekormányzást külön kezelni nagy hiba, ugyanis egyik a másikra épül. Ha a kikormányzást későn kezded ( túlhúzod a kanyart) nem lesz jó az élváltás ruhadt nagy késés lesz belőle a bekormányzásban lassan fog felépülni az élszőg jóval a kanyar csócspontja után lesz a maximum holott a csúcspont körül már el kellene kezdeni lejönni.
2. Ha az élváltást úgy hajtod végre hogy a leendő ívkülsőn terhelés van az már bukó a jó kanyar szempontjából, oltári késés, lehet lityi lötyizni de a kéz már nem lesz lent a havon.
3. Már bocs de hogy akarsz úgy egy kanyarba bemenni hogy nincs a medence térd boka izomzattal rögzítve??? Kanyar csúcspontja környékén hasprést kell nyomnom hogy ne csukjon össze az erő (mintha egy cementes zsákot a nyakamba dobnának) pl a medence olyan mint a libikóka. Ezeket a csukló pontokat fixálni kell, itt jön a biomechanika. Ajánlom figyelmedbe Ozsi írásait a Skicult Ozonski vagy az ISE oldalán.
Előzmény: (JaniJuli 209266)
JaniJuli
141 élménybeszámolót írt
141
6 éve tag
2020.05.14. 18:42
Kedves Gergö
Egy fontos dolog lényege, hogy nem szabad egy kalap alá venni a bekormányzást és a kikormányzást. A csúcspontnál minden megváltozik. Így ami igaz a kikormányzásra, az már nem lesz igaz a bekormányzásra.
Vegyük például a bokahajlítást. Ez nem trükk, ezt megfigyelheted bármelyik profi síelő egész kanyarívében, nézz meg bármely videót.
A kikormányzás alatt a bokahajlítást a lábfejek felnyomásával érjük el a bakancsban, viszont a bekormányzás alatt előredöntjük a testünket, és ránehezedünk a baki nyelvére és ezzel passzívan hajlítjuk a bokánkat.

A verseny bakiban is hajlani fog a bokád kicsit a kikormányzás alatt, de a lényeg az, hogy a verseny bakiban már eleve jól meg van döntve a baki nyelve, így elég felfeszíteni a lábfejedet, hogy megjöjjön a kívánt hatás a kikormányzás alatt. Viszont a bekormányzásnál hatalmas erők hatnak a baki nyelvére a nagy sebesség miatt, ezt a bakinak jól kell bírnia, ezért olyan kemény a verseny baki.

És végül: nem esel át az ívbelső lécen! Az ívbelső léc élezése viszi át testedet és ehhez még hozzájön a tested lendülete és a centrális izomzatod megfeszítése ami besegít abba, hogy áthaladjon a tested a lécek hegyi oldaláról a völgyi oldalára. Ez a lendületvétel.

Az ízületi pontok rögzítése nagyon furán hangzik. De nem hangzik jónak egyáltalán. A rögzítés azt jelenti, hogy nem mozgatjuk, hanem rögzítjük az ízületeket. Viszont ez teljesen rossz elképzelés. A kikormányzás alatt hajlítjuk a lábaink ízületeit a bekormányzás alatt pedig nyújtjuk. Stabil ízületekre van szükségünk, amit azzal érünk el, hogy aktiváljuk mind a hajlító, mind a nyújtó izmainkat, de ezek az ízületek egyfolytában mozognak megállás nélkül ha optimális karcolásos kanyarokról beszélünk.
Olasz Gergő
573 élménybeszámolót írt
573
17 éve tag
2020.05.14. 16:07
Egy jó kanyar alapja hogy a leendő ívbelsőn átesel majd utána jön meg az ívkülsőn a terhelés! A nagy élszögü síelés egyik trükje az élváltásban van! Ez a boka hajlìtgatás meg vicc, próbáld meg egy verseny bakiban, nem fog az sehova se hajolni! Az izületi pontokat kell izomzattal rögzíteni, boka térd, csípő e nélkül a büdös életben nem lesz egy normális kanyar. A sícipőben a lábfejjel tudod szabályozni az elől hátul helyzeted a sícipő nyelvére nem dőlünk rá hanem a boka, lábfej izomzatával szabályozod a terhelést. És még csillió dolog...
Előzmény: (endre77 209258)
JaniJuli
141 élménybeszámolót írt
141
6 éve tag
2020.05.14. 07:00
Ezt a kanyarívet úgy hívják, hogy nyitott párhuzamos kanyar (open parallel turn). Sodródás a kanyarív kezdetén, majd átvált karcolásra.
Ez a sodródás nem hoceky stop.
Sok modern versenyeken gyakori, hogy úgy teszik ki a kapukat, hogy ezt lehetetlen csak carving kanyarívekkel megcsinálni.

Kattints a képre a videó megtekintéséhez:
Előzmény: (endre77 209259)
JaniJuli
141 élménybeszámolót írt
141
6 éve tag
2020.05.14. 06:47
Az ívbelsőn kezdeni a kanyart nem tévhit!
Régebben én is azt hittem, hogy tévhit, de aztán rájöttem, hogy mi a magyarázat.

A gond az, hogy a következő ívbelső léc már túl elöl szokott lenni a saját kanyarívében mikor mi elkezdjük engedni a léceket futni az éleiken.
A megoldás tehát, hogy már az élezés előtt vagy az élezés alatt vissza kell húznunk, lassítanunk kell a következő ívbelső lécet, hogy helyes kanyarfázisba kerülhessen a következő kanyarhoz. Minél jobban visszahúzod a lécet a tested alá, annál nagyobb lesz rajta a nyomás. Mikor elindultak a lécek, akkor ajánlatos az ívkülső lécet siettetni csípőből. A sebességváltóztatásba fektetett erőt egyre csökkentjük a bekormányzás alatt.
Előzmény: (endre77 209258)
JaniJuli
141 élménybeszámolót írt
141
6 éve tag
2020.05.14. 06:25
A lendületvétel:
A párhuzamos kanyarív beindításának legfontosabb része.
A test centrumának (COM) meg kell előznie a sílécek középpontját az esésvonal irányába, mielőtt a lécek elindulhatnak a test körül és alatt.
Ha ez nem történik meg, akkor hátul fog maradni a COM a lécek középpontjai mögött már a kanyarív kezdetén, és a lécek előre fognak rohanni a test elé.
A testnek húznia kell a léceket maga után a kanyarív kezdetén és ez csak akkor lehetséges, ha elegendő lendületet vettünk.

Az optimális carving kanyarokban ezt azzal kezdjük el, hogy tehermentesítjük a léceket egyből az apex után. Ez a mély tehermentesítés, kompresszió. Mindez az élváltásig tart, majd előrebillentjük a testünket az élezések segítségével és a centrális testizmaink segítségével. Ez a lendületvétel második szakasza.

A síbotokról: Aki bizonytalan, vagy kezdő: ne foglalkozz a botokkal kezdetben. A síbot helyes használata hasznos, és sokat tud segíteni, de nem szükségszerű. Nagyon könnyű elrontani egy kanyarívet azzal, hogy túl hamar le akarjuk tenni a botot és egész karunkkal előrehelyezzük a botot. Ilyenkor ellenkező irányba fog fordulni a testünk mint kéne és ez megakadályozza, hogy testünkkel valamennyire a völgy felé forduljunk. A lécek helyes kezelése a testmozgásunk helyes formája sokkal fontosabb kezdetben.
Előzmény: (endre77 209254)
endre77
320 élménybeszámolót írt
320
4 éve tag
2020.05.14. 03:45
Kattints a képre a videó megtekintéséhez:


Hirscher lemaradt lathato az agressziv beugrik a kanyarba stilus hoki stop aztan majd iven megy..Iszonyu fizikum ,balance egyedi stilus..s akkor erkezik kulsore amikor kilovi a lec es a pofara eses hataron megy de megfogja rateszi a sulyt a kulsore es mar megy is szenzacios!!...Amugy igen ronda radirozos agresssziv durva stilus ez minden csak nem iven sieles DE NEKI DOLGOZOTTT Amikor mar a LIgethy megserult es mar nem volt a regi..addig a Ligethy verhetetlen volt...

Azzal egyutt az egyik valaha elt legjobb sielo volt szinte utanozhatatlan stilussa!!
Előzmény: (endre77 209258)
endre77
320 élménybeszámolót írt
320
4 éve tag
2020.05.14. 03:37
marcel hirscher gs skiing slow motion

S ne felejtsuk ez a HIrscher szinte Hocki stop fele csuszassal kezdi a kanyart es iven fejezi be!!
Kattints a képre a videó megtekintéséhez:


Masodik videon a Ligethu aki a legszebb Gs sielo volt valah es a legmelyebb iveken ment legnagyobb dolesszoggel..raugrik a kulso labara "belevri a hoba" hogy olyan stabil alapja lgyen amire ra merjen boriteni!!!
Kattints a képre a videó megtekintéséhez:


Szinten Federica Brignoni nagyon jo sielo No..nezd meg ..FONTOS 2:41-nel nezd meg ahogy ralep a kulsore es melle igazitja kisujjra a belso labat..azon nincs meg suly csak nem akar "A" framet is minden jo sielo igy igazitja a a belsot a kulsohoz!!!S kesobb lassan sulyt is tesz ra!!!20-30 40% Kanyartol es a pozicio a kanyarban foggvenye!!

De ez a belson kezdeni a kanyart az oriasi tevhit!!!!
Előzmény: (endre77 209257)
endre77
320 élménybeszámolót írt
320
4 éve tag
2020.05.14. 03:15
Na ez annyira nem igy van..hogy leirni sem tudom!..Van a szerzonek egy jo video mozdulata feltettem meg lehet nezni!..ott abszolut nem ezt csinalja hanem kulsorol megy kulsore..gyonyoru is lett a kanyar ..aztan betettem par fenykepet..amig eleg "A" framesre sikeredett miert mert ezt csinalta!!A Kulso labrol kulso labra akarsz mindig sielne!!!..A belso ez ugy van kisulyon melle zarod es ahogy fejezed be a kanyart egyre todd suly megy ra addig amig hatraulo helyzetben leszel egy tized masodpercre s ket labon egyenlo a suly de akkor mar dolsz is at milyen szinten technikavalaz attol fugg hogy tudsz sielni!!Azert kell melyre ulni kanyar vegen, mert ha allsz utban less a csipod amikor atdobod magad/..gondolj arra allsz egy kettes letran es dolsz jobbra balra a belso laba ki fogja emelni a kulsot a helyerol..ha a belso laba teleszkopos lenne szepen felcsuszna amikor dolsz akkor szepen dolnel!!…/Ezert kulso labadon allsz es belsot felhuzod minel melyebbre akarsz dolni!!Aztan kanyar vegen felhuzod melle a hosszu labat es mar dobod is at magad a kovetkezo kanyarra!!

A belso lab igen fontos..20-30 -40% suly van rajta...Ha a kulson nincs tobb suly nem azon tamszkodsz a kanyar legelejen nem vagod bele a hoba akkor nincs stabil tamszkodasi feluleted Nem tudod nyomni a kanyarban.agresziven!

Mi lessz?.. tamszkodsz a belsore kezdo szinten a ket lab ket fele megy a!!!!..tobbit majd kitalalod magadtol mi lesz azutan!!!!Vagy less egy gyonyoru A framed mivel goggolsz a belson mert kulso csuszkal nem bizol benne..vagy tamszkodsz a kulson es ulsz a belson mint egy imadkozo saska..megtort terdekkel csipovel ..S minjart csinalj idopontot az ortoped orvossal mert par szezon utan less terd meg csipo bajod jocskan!!

Lent a Profilom alatt a Szerzotol es masoktol is lehet video es kep peldatakt talalni mindenre!!

A Hirscherrol lathato belso labra kezdett kanyar az egy tul agrissziv kanyar vege es kezdete!!A Hirscherrol tudni kell aranylag alacsony ember iszonyatos fizikummal olyan labai vannak hogy hihetetle..Stilusa igazi agressziv keresztbe vagja aztan atmegy iven sielesbe..szo O ha belson kezdi is abban a pillanatban ahogy kilotte si es belsore erkezik mar konnyit is alaban es mar teszi is a sulyt akulsore!!!Na az szep lenne olyan palyakon olyan temponal belsore temaszkodni!!!!Hahaha!!!

A boka forditas kisu jrol nagy ujra..az viszont nagyon fontos hirtelen egyutt kell forditani meg kell tanulni nem egyszeru de sok gyakorlassal bejon!!

Itt a szerzonek 100%-ban igaza van nagyon szepen elmagyarazza!!

Tisztelettel Endre
Előzmény: (fezso6 209255)
fezso6
142 élménybeszámolót írt
142
15 éve tag
2020.05.13. 16:52
Erről írtam
Kattints a képre a videó megtekintéséhez:
Előzmény: (Sansovino 209252)
endre77
320 élménybeszámolót írt
320
4 éve tag
2020.05.13. 14:29
SEnkinek nem jon zsigerbol...Aki jol es szepen siel...csak sokat gyakorol amit esetleg sokan nem tudnak..s minden szizntrollehet fejlodni..Ha nem erted amit csinalsz,- na akkor zotyog a vonat,- meg vak vaganyra megy , aztan kezdheted elolrol..Ezert kell megerteni mit miert csinalsz ha nem erted akkor mit gyakorolsz…..leg tobb oktato sem tudja,- tanult valami baromsagot egy masiktol aztan oktatja Neked ...na jo szerencset!!..Ha nem tudod a botot hasznalni akkor nem tudsz sielni!! legyen az Moul melyho Slalol GS bot nelkul cask tekeregsz mint egy szanalmas kigyo!!Az adja meg a az alaphangot az uj kanyar fele a testedet meginditja az uj kanyar fele…




JANIJULI Neked egy kerdes mivel mar irtal konyvet is mi az a lenduletvetel leirnad….mert fogalmam sincs rola irtad fontos...szerintem sok mas ember sem erti...leirnad bovebben mit ertesz alatta…??

Tisztelettel Endre
Előzmény: (Sansovino 209252)
- Marky -
755 élménybeszámolót írt
755
15 éve tag
Offtopic: Az üzenet nem tartozik szorosan a témához
2020.05.13. 10:44
Senki vagyok ahhoz, hogy ilyen szakmai beszélgetésekbe beleszóljak, mindössze annyit tennék hozzá, hogy ha lesz szerencsém 60+os korba lépni, és akkor még ilyen dolgokon kell, hogy gondolkodjak, akkor egy nagyon szerencsés embernek fogom magam gondolni :)
Előzmény: (Sansovino 209252)
Sansovino
51 élménybeszámolót írt
51
4 éve tag
2020.05.13. 10:07
Beszélgetünk. Nincs harag. Csak van akinek zsigerből jön, és vagyunk mi akik gyengébb képességekkel megáldottak. Ebben a sportban.
Minél többen elmagyarázzák, annál nagyobb eséllyel meg is értjük, megtanulhatjuk. 😀
Előzmény: (fezso6 209251)
fezso6
142 élménybeszámolót írt
142
15 éve tag
2020.05.13. 09:52
Harminc évvel ezelőtt került a kezembe az első sízésről szóló könyv:Pajor István;Mitől fordul a sí.Most újra fellapoztam,ebben bent van az is amiről Ti beszéltetek,de minden ami egy kezdőnek-haladónak szükséges lehet.Motiváció.és rengeteg gyakorlás /ami azért nehezen jön össze/ARCOSKODTAM egy kicsit,hiszen nekem is fontos,hogy milyen a tartásom,technikám.Egy előző kommentben is írtam,hogy nem az a fontos,hogy bárhol lejöjjek!Egy fejben összerakott végig kontrollált síklás megkoronázza a napomat.Ehhez arra is szükség lehet amiről Ti beszéltek.Ozsitól láttam egy videót a jó boka.lábtartásról.
Előzmény: (Sansovino 209250)
Sansovino
51 élménybeszámolót írt
51
4 éve tag
2020.05.13. 08:18
Persze így szól az elmélet. Ám ha életszerűen nézzük, akkor tisztázni kell néhány dolgot. Például, azt, hogy 62 évesen már soha nem leszek olyan síelő, aki a századmásodpercekre hajt. Sőt, nem csak én, más sem. A tömegem nem egy húszévesé. A súly is számít, a has is útban lehet, az erőnlétet sem szabad figyelmen kívűl hagyni és még ezer más külső tényező. Persze én is látom a pályán a síelőket akik boldog tudatlanságban csupán élvezik a havat és nekik ennyi elég. Mert az. De vannak csodabogarak akik szeretnének egy kicsit mindig szebben, jobban, mert nekik ez is az öröm része. Ők nem unnak meg egy pályát, ha már ötször lejöttek rajta, nem rohannak egy másik helyre, hogy az is meglegyen. Mert ilyenek is vannak és boldogok.
Elmegyek egy oktatóhoz, hogy szeretném... azzal kezdte, hogy öt hét, napi öt óra. Havat és engem meg még nem is látott. Szerinted ez mennyire komoly?
Amiről itt beszélünk nem a stresz része. Valami, amit meg akarunk érteni, hogy baj esetén tudjuk hol hibázhattunk.
Egy biztos. Látatlanban. Nem fogok a magam hibájából a zsákban lejönni a hegyről, mert nem ezer óra alatt sem szerzel tudást és tapasztalatot ha nem tudják neked ezt átadni - legyen az a világ legjobb oktatója.
Ez is egy különbség a versenyző és a rekreációs síelő között. ☺
Előzmény: (fezso6 209248)
JaniJuli
141 élménybeszámolót írt
141
6 éve tag
2020.05.13. 06:37
Van benne igazság amit mondasz.
De az is igaz, hogy ha átgondolod a síelést, elképzeled magadnak a síelést és ennek részleteit, akkor sokkal könnyebben fogsz tudni megtanulni is a havon és a síórák számát is meg a balesetek számát is csökkenteni tudod elég nagy mértékben.
Az optimális síelés bonyolult de egyáltalán nem lehetetlen átgondolni, elképzelni, a dolgokat fontossági sorrendbe tenni. Számomra ez nagyon nagy segítség volt is és még most is az. Könyvet is írtam róla.
https://alpesisizes.wordpress.com
Előzmény: (fezso6 209248)
fezso6
142 élménybeszámolót írt
142
15 éve tag
2020.05.12. 23:02
Én azt hittem síelni havon kell,és gyakorolni is csak ott lehet,vagy síszimulátoron.Amit Ti itt leírtatok azt síelés közben kíváncsi lennék mennyien tudnák gyakorolni,betartani!Átlag síelőként élvezem amit tudok csinálni és nem stresszelem magam azon hogy hogyan tartom a kezem a csípőm, stb.Ha szeretnék profin síelni elmennék oktatóhoz és vennék úgy 1000 órát.
Előzmény: (Sansovino 209247)
Sansovino
51 élménybeszámolót írt
51
4 éve tag
2020.05.12. 18:30
Rendben. Gyakorolok.☺
Előzmény: (JaniJuli 209246)
JaniJuli
141 élménybeszámolót írt
141
6 éve tag
2020.05.12. 18:14
Az attól függ, hogy milyen gyorsan síelsz. Minél gyorsabban annál nagyobb bokahajlítás szükséges.
Jó a gondolatod, a hátrahúzott síléc is bokahajlítást eredményez, de nem csak ez eredményez bokahajlítást.

Ez kezdőknek nehéz feladat szokott lenni. Én ezt az eszközt haladófokra képzelem el. Visszatartod, hátrafelé húzod az ívbelső lécet a lábaddal pont az élváltás pillanatában, majd egyből előreküldöd az ívkülsö lécet, gyorsítod ennek sebességét csípőből. De ez csak egy eszköz a sok közül és nem is a legfontosabb. A lendületvétel ennél fontosabb például.

Emeld fel a lábad kicsit a levegőbe miközben ülsz.
Feszítsd a lábfejedet felfelé.
Képzeld el azt, hogy rajtad van a bakancs és a bakancson belül ugyanezt csinálod, tehát összehúzod az izmokat a sípcsont elülső oldalán és ezzel nyomást gyakorolsz a bakancs teteje felé.
Előzmény: (Sansovino 209245)
Sansovino
51 élménybeszámolót írt
51
4 éve tag
2020.05.12. 16:56
Próbálom ülve. Hátracsúsztatom a lában míg a sarkam lennmarad és csökken a szög, de csak egy darabig. Annyi elég lesz?
Előzmény: (JaniJuli 209244)
következőutolsó
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.