Csodálatos hó várt minket a Planneralmon. Akkor még nem sejtettük, hogy az ottlétünk alatt mintegy 120 órán át folyamatosan zuhogó hó még a helyi ratrakpilótákat is jócskán próbára teszi, és hogy sítáborunk hamarosan egyfajta "túlélőtáborrá" változik.
Az iskolai síszünetet kihasználva családi síelésre indultunk, melynek
helyszínéül a stájerországi Planneralmot néztük
ki, ami jó választásnak tűnt a hely hóbiztosságát, megközelíthetőségét
és egyéb adottságait tekintve. Érdekes, hogy miközben manapság az alpesi
síterepek egyik legfőbb értékmérője a műhóval ellátott pályák aránya lett,
Stájerország legmagasabban fekvő sífalva éppen arra büszke, hogy egyetlen
hóágyúval sem rendelkezik. "Nálunk nincs szükség hóágyúkra: december végétől
április közepéig 100% természetes hóval várjuk a téli sportok szerelmeseit"
- hirdetik az egyébként valóban idillikus családi síterepet reklámozó prospektusok.
Azt, hogy a reklámszlogen nem ámítás már érkezésünk napján megtapasztaltuk
(hóvastagság: 190 cm), de akkor még nem sejtettük, hogy az ottlétünk alatt
mintegy 120 órán át folyamatosan zuhogó hó még a helyi ratrakpilótákat
is jócskán próbára teszi, és hogy sítáborunk helyszíne hamarosan egyenruhásoktól
(katonák, tűzoltók és STEWAG, ld. osztrák ELMÜ szakemberek) és folyamatosan
cikázó helikopterektől zsongó "katasztrófaövezetté", üdülésünk pedig egyfajta
"túlélőtáborrá" válik. Pedig olyan biztatóan indult minden ...
A hétvégén időben érkező vendégek kihasználva a ragyogó napsütést örömsízéssel
töltötték a vasárnapot. Este csodás hóviszonyokról és a levegőben úszkáló,
sohasem látott meseszép csillámokról számoltak be. Mi, akik csak estére
futottunk be szálláshelyünkre, a Landgut Plannerhof
panzióba kicsit irigykedve hallgattuk őket, de azzal vigasztalódtunk,
hogy lesz még elég időnk sízni a következő 6 nap. Nos, ebben sajnos tévedtünk.
A finom vacsora után körbesétáltuk a 20-25 házból álló picinyke téli üdülőhelyet,
gyönyörködtünk a hósipkákban, jégcsapkölteményekben és akkor még örültünk
az este hullani kezdő friss hónak.
Lelkesedésünk napról napra csökkent, ugyanis hétfőn, kedden és szerdán is folytatódott
a kiadós hóesés, ráadásul viharos szél tombolt a hegyen, így a felsőbb
pályákra csak a legelszántabbak merészkedtek, ők is csak addig, amíg le
nem állt az ülőszékes felvonó. Maradt az alsó csákányos lift, ahol egy
darabig élveztük a szűzhavas lesiklásokat, de a jeges szél és a rossz látási
viszonyok miatt fel kellett adnunk a küzdelmet. A zord időjárás igencsak
próbára tett minden síelőt, aminek biztos jele volt, hogy délutánra dugig
teltek forraltborozó vendégekkel a pályák alján lévő menedékházak. A szieszta
után, dacolva a hideg szembeszéllel hősiesen bevállaltunk még néhány arcfagyasztó
lesiklást, aztán irány a szauna és gőzfürdő.
Már elegünk volt az égi áldásból, de a sűrű hóesés nem maradt abba, éjjel is
szakadatlanul esett. Amikor csütörtök reggel kinéztem az ablakon rossz
előérzetem támadt. Az előző nap 2 órás munkával gondosan kiásott autónknak
nyoma sem volt, a házikók első szintje eltűnt és az utat méteres szűzhó
borította. Az étteremből egy női sikoly és izgatott gyerekhangok hallatszottak:
Lavina! Lavina!!! Azért ekkora baj nem volt, csupán annyi történt, hogy
egy valószínűleg rosszul bezárt ablakot kinyitott a hótömeg és betódult
az étterembe, embermagasságig elárasztva egy sarokboxot. Gyors lapátolás,
és már túl is voltunk a dolgon, de aztán sorban jöttek a rossz hírek. Sajnálattal
közölte a személyzet, hogy a pék nem tudott feljönni a hegyre, így a reggeli
friss zsömlék helyett piritóssal kell beérnünk, de azzal is takarékoskodnunk
kell, mert az út ki tudja meddig lesz járhatatlan. A síelést pedig mára
jobb ha elfelejtjük, egyelőre a házból is alig lehet kijutni. Aztán egy
egy kattanás, és megszűnt az áramszolgáltatás az egész településen. Estére
tudtuk meg - amikor közölték velünk, hogy az áramszünet napokig is eltarthat
- , hogy ezekben a percekben zúdult le az alattunk lévő hegyen egy óriási
erejű lavina. A spontán meginduló hógörgeteg emberéletet ugyan nem veszélyeztetett,
de egy hegyoldalnyi erdőt, követ, sziklát - na meg a villanyoszlopokat
- magával rántva napokig áthatolhatatlan, mintegy 10 méter magas torlaszt
emelt a külvilággal való egyetlen összeköttetést biztosító szerpentinúton.
Félő volt, hogy egy híd is áldozatul esett, de senki nem tudta pontosan,
mi van a tömör hófal alatt.
A lavina tehát elvágott minket a külvilágtól, és miután megszűnt a mobil
térerő is, így már az otthoniakkal való kommunikálés sem segítette oldani
a feszültségeket. Miközben a gyerekek vígan hócsatáztak, hemperegtek, bunkereket,
alagutakat vájtak a hatalmas hóba, a felnőttek fő outdoor tevékenysége
az autók újbóli kisásása és az estére való felkészülés, azaz a tüzifa beszerzése
lett.
Szerencsére a panzióban volt egy fatüzelésű kazán, amellyel ha nem is
tökéletes, de elfogadható módon megoldódott a ház melegen tartása. Este
romantikus gyertyafénynél vacsoráztunk és múlattuk a lassan vánszorgó időt
kártyával, társasjátékokkal. A lapát után az elemlámpa lépett elő kincset
érő szerszámmá.
Péntek
reggel a síközpont vezetői összeírták a hegyen tartózkodók létszámát, és
felmérték az igényeket. Délelőtt megérkeztek az osztrák hadsereg helikopterei,
és elszállítottak több száz vendéget, köztük egy 200 fős osztrák gyerekcsoportot,
akik a velünk szomszédos házban fűtés nélkül maradtak. Délutánra áramfejlesztőket
hoztak a hegyre, így péntek estére - kimaradásokkal ugyan - de lett világítás
a házunkban, viszont az internet, a telefon továbbra sem működött. Az egész
helyzetben a tehetetlenség mellett a legrosszabb a bizonytalanság volt.
Senki nem tudta megmondani, hány napig tarthat a műút felszabadítása, mikor
fogunk végre lejutni a hegyről. Óráról órára vadásztuk a hírmorzsákat,
már a helikopteres lejutás + buszos hazaút szervezésén tanakodtunk.
A szombati turnusváltással indult volna a főszezon a Planneralmon, mivel
ez a nap volt a tartományi síszünet kezdete, így a helyiek lázasan dolgoztak
azon, hogy használhatóvá tegyék a pályákat és megtisztítsák a parkolókat.
A sífaluba vezető út továbbra is le volt zárva, így se le, se fel nem lehetett
közlekedni. Dél körül aztán megérkeztek az első guruló járművek a völgyből:
egy bikaerős hókotró és egy kamion vontatta óriás aggregátor, mellyel a
felvonók beüzemelését próbálták megoldani. Felettünk helikopterek köröztek,
és a hegyekből robbantásokat hallottunk. Üdülőhelyünk biztonságos volt,
de az útnak indulást nem ajánlotta senki a nagy lavinaveszély miatt.
Öt nap után végre elállt a hóesés, és megmutatta legszebb arcát a Planneralm.
Szikrázó napsütés festette át a tájat és hangulatunk is optimistább lett,
de hiába, a katonák hallani nem akartak az út megnyitásáról. Már lemondtunk
a hazautazáról, amikor este mégis adódott egy lehetőség, és néhányan a
szerencsésebb helyen parkolók közül hóláncokkal felszerelve, konvojban
leindulhattunk a szerpentinen. Fantasztikus látványt nyújtott a hófal,
és a lebontott lavinatorlasz, ami az út mentén láttunk. A többiek, akik
aznap sem autóval sem helikopterrel nem tudtak lejutni, szabadságuk kényszerű
meghosszabbítására voltak ítélve és még bónusz síeléssel sem vigasztalódhattak,
mivel a síliftek továbbra sem jártak. A legfrissebb hírek szerint ma (febr.
7. hétfő) hivatalosan is megnyitották a Donnersbach-Planneralm közötti
szerpentint, a felvonókat pedig várhatóan kedden (febr. 8.) állítják üzembe.
Szerencsések, akik utánunk jönnek erre a valóban "hóbiztos" helyre.