h i r d e t é s
A FIS az egyre szaporodó balesetek, sérülések elkerülése érdekében megváltoztatná a lécek rádiuszát. A döntéssel azonban a versenyzők nem értenek egyet.
Felbolydult az alpesi sísport. Egyre több versenyző emel hangot és tiltakozik a Nemzetközi Síszövetség (FIS) új döntése ellen, amely a jövőben szabályozná a lécek geometriáját. Kilian Albrecht, a versenyzői bizottság elnöke a facebookon keresztül fejezte ki nemtetszését a döntés ellen, az olasz Werner Heel profitéhséggel vádolta meg a FIS vezetőit, akik véleménye szerint veszélyeztetik döntésükkel a sportág jövőjét. Az amerikai Ted Ligety pedig az óriás-műlesiklás haláláról beszélt a határozattal kapcsolatban. De nem csak ők fejezték ki felháborodásukat: 15 nemzet 180 atlétája már aláírta azt a petíciót, amelyet a sportág vezetőinek kívánnak átnyújtani.
De hogy miről is szól pontosan az új szabály, amit a 2012-13-as idénytől szeretnének bevezetni a szövetség képviselői?
Nos az elmúlt néhány szezonban a FIS jelentős lépéseket próbált tenni annak érdekében, hogy visszaszorítsa az egyre több súlyos balesetet a sportágban. 2005-ben az oslói Sport Trauma Kutatóközponttal, valamint a salzburgi egyetemmel közösen egyfajta sérülésfigyelő rendszert hoztak létre, amelynek eredményeként a még nagyobb biztonság elérése érdekében a gyártókkal közösen új fejlesztéseket kezdtek meg. A lécek tekintetében több új prototípust készítettek el, amelyeket a közelmúltban visszavonult Világkupa versenyzők teszteltek. Az új fejlesztések az óriás-műlesiklást érintik.
A döntés hátteréről Kovács Barnát, a Magyar Síszövetség technikai igazgatóját kérdeztük.
"A FIS a vancouveri téli olimpiát követően kezdett tesztelni új síket a salzburgi egyetem és több kiemelt síléc gyártó, vagyis az Atomic, a Rossignol, a Head együttműködésével – mondta Kovács Barna. - Az óriásműlesiklásban a tisztán kivitelezett carving technika következtében a sebesség hihetetlen mértékben megnőtt, a megnövekedett tempóban a tisztán élen húzott kanyarok hatalmas mértékben terhelik meg az ízületeket, a gerincoszlopot, az izomzatot. A legjobbak zöme is akut sérülésekkel bajlódik az edzések és versenyek során fellépő hatalmas megterhelés miatt, egy-egy rossz mozdulat pedig végzetes sérüléseket is okozhat. Sűrűn fordul elő súlyos térdsérülés, keresztszalag szakadás, csípőizületi luxatio és így tovább. Még súlyosabb következményei vannak a fiatal sportolók felkészítésében, akiknél még nem alakult ki a végleges testforma és izomzat, krónikus hátpanaszokat, gerincsérvet, súlyos izületi sérülések tömegét szenvedik el a felkészülés során. A tudományos vizsgálatokat a VK versenyeken végezték, kiöregedett világmenők és második vonalbeli fiatal versenyzők előfutóként tesztelték az új prototípusokat. A kétéves tesztelés eredményeként került a FIS asztalára a javaslat, amely szerint a fő cél, az óriásműlesikló versenyek lassítása és a sérülések elkerülése legyen. Ennek érdekében pedig növelni kell a lécek rádiuszát és a hosszát. Mindkét változtatás drasztikusan nyúl bele a szakági felkészülésbe, edzésbe, s természetesen a versenyzésbe. Átment a javaslat, hogy az idei idényt követő 2012/13-as szezonban a férfiaknál az óriásműlesikló sík rádiusza 40 méter, minimális hossza 195 centiméter legyen. Az élversenyzők között többen kipróbálhatták ezeket a léceket, köztük az amerikai Ted Ligety, a szakági VK nyertese is. A versenyzők képtelenek vele kanyarodni, a léc hossza az évek óta megszokott beidegződésekkel kivitelezett kanyaroknál probléma, hiszen 4-5 centiméterrel megnő a sí csőre. A legjobbaknál az elmúlt években szinte milliméterre pontosan kiforrott, hogy mikor és hogyan indítsák a kanyart, az öt centis méret növekedés egyszerre hozza a "becsőrözés" veszélyét, illetve azt elkerülendő, a kanyar késői indítását. A 40 méteres rádiuszú sível pedig lehetetlen tisztán, sodródás nélkül kivitelezett kanyarokat húzni. A próbát igazi szenvedésként élték meg az új lécekkel. Az igazi gond az, hogy immár tíz esztendeje arról szól az óriás, hogyan lehet tisztán kerek kanyarokat húzni, előbb 23 méteres, majd két év óta 27 méteres rádiuszú lécekkel úgy, hogy a síléc hossza ellenére is úgy rohanjon sodródás nélkül a kanyarban, akár a korcsolya a jégen. A legjobbak azért lettek a legjobbak, mert ők rendelkeznek azokkal a képességekkel, amelyek lehetővé teszik az egyensúllyal történő különleges játék tökéletes kivitelezését, miközben a kanyarban fellépő hatalmas erő okozta terhelést folyamatosan és sikeresen kell elviselni, kezelni. A versenyzőket végletesen állítja szembe a tervezett új szabállyal, az új sível az a tény, hogy a FIS illetékesei nem kérték ki a véleményüket, és úgy kényszerítik őket egy megterhelő és veszélyes tortúrára, hogy a kényszerű változtatások nem a sportág előnyére, sokkal inkább kárára lesznek. Ami pedig minket, a "kis halakat" illetve a sok-sok ezer - nem a világ közvetlen élmezőnyéhez tartozó síelőt illet, kidobhatjuk a drága felszerelést, arra leszünk kötelezve, hogy újakat vegyünk. Egy, a FIS-versenyek színvonalán versenyző alpesi síelőnek egy idényben minimálisan 2-3 pár síje kell legyen versenyszámonként. Egy-egy versenysí ára 6-800, sokszor 1000 euró. Versenyzőink, akik nem tartoznak a világ legjobbjai közé, különösen kedvezőtlenül érintettek a szabálymódosítás miatt. Ligety weboldalán már megjelent az a feltételezés, hogy a FIS kész a kompromisszumra, a 40-es rádiuszt 35-ösre módosíthatják. Persze ez számunkra nem sokat jelent, hiszen a 27-es rádiuszú síjeinket így is-úgyis eldobhatjuk. A téma egyelőre nincs lezárva. Várhatóan az igazi vihar most tör majd ki a sportágon belül..."