A tiroli gleccser két régi húzóliftjét cserélte le modern nagykabinos liftre, amelyet még sosem építettek Ausztriában.
Az új lift nyomvonalán az 1980-ban átadott Weißseeferner 1 és az 1998-ban épített Weißseeferner 2 húzóliftek üzemeltek korábban. Tavaly októberben egy lavina mindkettőt komolyan megrongálta, a síterep akkor határozta el, hogy mást megoldást keres a síelők szállítására ezen a lavinaveszélyes szakaszon.
A 100 fős, nagykabinos felvonó ötlete annyira megtetszett a vezetőségnek, hogy elmondásuk szerint már akkor megrendelték, amikor még nem voltak benne biztosak, hogy egyáltalán meg lehet építeni.
Az új liftről szinte mindet elmondanak a képek, de néhány szó a részletekről. A két tartókötél elég messze van egymástól. A 4,6 méteres távolság nagyobb stabilitást biztosít a kabinnak, amely jól jöhet nagyobb széllökések esetén.
Az új lift a Gletscherrestaurant melletti parkolóból indul kb. 2750 méteres magasságból és a Falginjoch csúcsra érkezik 3113 méter magasra. Ez a síterep legmagasabb pontja és az új lift is innen kapta a nevét (Falginjochbahn).
A kabin közel négy perc alatt teszi meg az utat. Ez nagy különbség a korábbi liftekhez képest, amelyekkel ez az út 12 percig tartott. Még nagyobb különbség, hogy az új lifthez csak 2 tartóoszlopot kellett építeni a kétkilométeres távon, míg a régieket összesen 32 tartotta. Így a környék is szebb lett a tájrondító oszlopok nélkül. A lift sebessége 12 m/s (43,2 km/óra), ezt a száguldást csak a két oszlop töri meg, amikor áthalad rajtuk, akkor lelassít 8 m/s (28,8 km/óra) sebességre.
Érdekességek: első szezonban csak az egyik nyomvonal üzemel. Itt vezetik az elektromos kábeleket a hegyállomáshoz, nem a földbe süllyesztve
A tervek szerint a 25 négyzetméter alapterületű kabin tízpercenként indul, fedélzetén maximum 100 utassal. Az építkezés júniusban kezdődött el, így az idő rövidsége miatt csak egy nyomtáv készült el az idén, ahol csak egy kabin tud közlekedni. Ezért idén a lift óránként 600 utast tud szállítani. Amint a másik kabin nyomvonalát is kiépítik, a kapacitás megduplázódik.
Az új lift hegyállomása mellett három új pályát is kialakítottak, mindhárom nehézségi fokozatban (kék, piros és fekete pályák).
A projekt 10,3 millió euróba került (kb. 3,4 milliárd forint). A nagyközönség december 7-től próbálhatta ki az új felvonót.
Az új lift látványterve (Kép: Kaunertaler Gletscherbahnen GmbH)
Az új lift látványterve (Kép: Kaunertaler Gletscherbahnen GmbH)
Az új lift látványterve (Kép: Kaunertaler Gletscherbahnen GmbH)