Hétfőn átadták a montenegrói síterepfejlesztések egyik újabb jelentős állomását. Az ország egyre nagyobb összegeket fordít arra, hogy a nyári tengerparti turizmus mellett a téli turisztikai lehetőségek is fejlődjenek.
Montenegró az elmúlt években átfogó tervvel állt elő a síterepek fejlesztésére, az állam saját maga látott neki síterepek építésének és fejlesztésének. Ennek az egyik legjobb példája Kolašin 1600 síterepe, amelyet közvetlenül, a már korábban is létezett, Kolašin 1450 szomszédságában húztak fel.
Tegnap elérkezett a történelmi pillanat, amikor a két síterepet egy közös sílifttel összekötötték. A K7 nevű hatszemélyes ülőlift igazából már decemberben elkészült, azóta zajlott az engedélyezési folyamat.
A völgyállomás az építkezés alatt
A beruházás jelentőségét mutatja, hogy az új liftet a montenegrói miniszterelnök, Zdravko Krivokapić és a gazdasági-fejlesztési minisztere közösen adták át.
Az óránként 2600 utast szállító modern felvonót az osztrák Doppelmayr építette és pontosan olyan kényelmi funkciókkal rendelkezik, mintha egy osztrák síterepen üzemelne: fűtött ülések, lehajtható buborékok, wifi lehetőség és modern információs táblák.
Az átadás előtti napon
A felvonó a Kolašin 1450 rész aljáról indul és érkezik meg a Kolašin 1600 részre. A hegyállomása 1780 méteren épült, ahonnan át lehet síelni a másikhoz. Ahogyan a térképen is látszik, az új lift az egész hegyoldal újonnan épített pályáit kiszolgálja, ami azt jelenti, hogy mindig vissza kell csúszni az új völgyállomáshoz. A tervek szerint jövőre erre már nem lesz szükség, hiszen két új húzóliftet építenek és ezen a részen 7,5 kilométeren építenek ki hóágyúkat a pályák mentén.
Kolašin 1600: új pályák (9-16) és felettük az új lift
Az új ülőlifttel egyidőben összesen 10,5 kilométernyi új pálya is épült a két síterep között, amellyel a teljes pályahossz eléri a 45 kilométert. Érdekesség, hogy amíg Kolasin 1600-at az állam építette, addig Kolasin 1450-et magánvállalkozás üzemelteti, de a két cégnek sikerült megállapodnia a közös bérletben, vagyis leginkább a bevételek arányos elosztásában. Meg nem erősített hírek szerint ez 60-40 százalékban megvalósult.
Így ad át a montenegrói miniszterelnök egy új síliftet
Az átadott ülőlift és az új pályák ellenére Kolašin 1600 az idén már nem emeli a síbérletek árát, továbbra is 15 euróért kapható napijegy. Kolašin 1450-en 10 euróra csökkent a napijegy. Mindkét síterepre érvényes közös bérlet 25 euróba kerül.
Egy másik kellően - délszlávosan - jópofa rendezvényük is van. Minden évben március vége táján (amikor már azért nem repkednek a mínusz fokok olyan súlyosan) rendezik meg a Sinjajevina maratont. A feladat, hogy Kolašinból el kell jutni Žabljakba a Sinjajevinán keresztül vagy túrasíléccel, vagy sífutóléccel, vagy hótalppal. A Sinjajevináról annyit érdemes tudni, ha valaki esetleg nem ismerné, hogy ez egy átlag 2000 méteren lévő fennsík az őt körbevevő magasabb hegyek között, elég nagy kiterjedéssel és gyakorlatilag lakatlan, nem található egyetlen település sem a területén (csak nyáron lakja egy-két pásztorcsalád és sajtokat készítenek). A táj és a környezet überlátványos, a megteendő táv 35km, a nevezési díj 20€ (ebben benne van szállítás, szállás, vacsora, biztosítás és a résztvevők ajándékai, egyszóval kb 7000 Ft-ért elég sok mindent kimondottan jutányos áron).
A tavalyi maratonról egy kis ízelítő: https://youtu.be/6aBlqJLnTtA