November 11-én már megkezdődött a síszezon a legismertebb olasz sírégióban, a Dolomitokban. Itt az idén is hatalmas összegeket költöttek a fejlesztésre. A prioritások megváltoztak, az új liftek helyett inkább a hógyártás körülményeit fejlesztették a 110 millió eurós (kb. 42,2 milliárd forintos) keretből.
A Dolomitokról szinte mindenki hallott már, aki valaha lécet csatolt. A 12 völgyet egyesítő sírégió már a számaival is tiszteletet vívott ki. Összesen 450 sílift üzemel, 1200 kilométernyi pályán lehet síelni, amelyet 350 ratrak gondoz a szezonban. A hókészítést 6000 darab különböző hóágyú és 190 víztározó segíti.
A hatalmas beruházási összegek nagy része az előző szezonokban inkább az új liftek építésére ment el, de már jól megfigyelhető a hangsúly eltolódása, elsősorban a hógyártás irányába. Ugyan épül 4 új sífelvonó is, de az idei szezonban a 110 millió euró kétharmadát már a hógyártás fejlesztésére költik.
Mind a 6000 hóágyú táviránytással üzemeltethető, a ratrakok GPS alapon közvetítik a hóvastagsági adatokat a központba, így a hóágyúzása hatékonyság megemelkedett, pontosan tudják, hol milyen vékony, illetve vastag az aktuális hóréteg. A hóágyúkhoz nem használnak vegyszereket, ez egyébként egész Olaszországban tiltott, és szezonban a hatóságok többször is vesznek mintát a hóból. A síterep szerint a modern hóágyúkkal most fele annyi vízből gyártanak ugyanannyi havat, mint 20 évvel ezelőtt.
Plosebahn: a legkomolyabb liftberuházás az idén
Sokan kíváncsiak az új liftekre, amelyek igazából a cserének mondhatók, a régi lifteket ugyanazon a nyomvonalon újakkal váltják le. Íme az új liftek:
- A Bressanone-Plose régióban lecserélték az 1986-ban épült hatszemélyes Plosebahn-t. Helyette a Leitner egy tízszemélyes kabinost adott át a nyáron, amely óránként 2400 utast szállíthat a 2,6 kilométeres útvonalán, amelyet két szakaszra osztottak egy középállomással.
- A Civetta részen a régi kétszemélyes Casera dei Zorzi – Cornia felvonó helyett egy négyszemélyes épült, ezzel javult a kapcsolat Zoldo és Palafavera között.
- Két húzóliftet is felújítanak. Val Gardena síterepén a Monte Panna (Cendevaves) felvonót cserélték le. A 3 Zinnen régióban pedig a Heinrich Harrer – Hawaii sífelvonó újult meg.
Más felvonóknál is láthatunk változásokat, néhány helyen a kabinokat modernizálták, máshol az állomások újultak meg. Több pályát is átalakítottak.
Szokás szerint a szezon Cortina-Faloria pályáján indult, azonban az idén
két héttel korábban, köszönhetően a havas novembernek. A tervek szerint december 5-én már használható a híres síkörút, a Sellaronda. Ezt a dátumot tavaly is sikerült tartani, idén pedig szintén van rá esély ilyen havas november és egyéb fejlesztések mellett.
Egy „hátránya” is van a hatalmas fejlesztéseknek és a síterepek népszerűségének. A síbérletek nem olcsók. A régióra érvényes napijegy főszezonban 80 euróba (máskor 72-be) kerül. Egyes síterepekre, olcsóbban kaphatók, un. lokális bérletek, ha valaki nem akarja az egész rendszert bebarangolni.