Lavinaveszély szempontjából jóval biztonságosabbá válhat az idei szezontól a Magas-Tátra legmeredekebb sípályája, a Lomnici-nyereg alatti rész. Itt található a "híres" fekete pálya, valamint mellette egy olyan rész, ahol kedvező hóviszonyok esetén a freeride síelők szeretnek lejönni.
A szerkezet (HZS)
A műfaj vezető cégének számító francia Gazex legújabb generációs készülékét telepítik a Lomnici-nyeregbe, 2190 méteres magasságon. Az O'BELLX egy kisebb "ufóra" hasonlít. Segítségével mesterséges lavinákat lehet indítani, a távolból. Mesterséges lavinákat megelőzés céljából indítanak lavinaveszélyes helyzetek kialakulásakor. Kontrollált lavinákkal, biztonsági intézkedések mellett, a lavinaveszélyes állapot megszüntethető, és ismét biztonságos marad a hegyoldal.
Így működik
Az O'BELLX egyik előnye, hogy a távolból, pl. rádiójelekkel irányítható. Eddig a hegyimentőknek kellett a robbanóanyagokat a helyszínre juttatniuk valahogy. Mostantól ez a veszélyes művelet kizárható, hiszen távolból is beindítható a megelőző robbantás.
Két gázpalackot kell időnként cserélni benne, de azok is elégségesek 50-70 robbantáshoz. A magas-tátrai szerkezetet napenergiával táplálják. A szerkezet környezetbarát, nem kell hozzá hosszú csőrendszereket telepíteni. Szezon után könnyen szétszerelhető és elszállítható, ahogy ezt a Tátrában is tervezik.
A képen is látható eszközökből az idén kettőt telepítettek a Lomnici-nyeregben, másik kettőt pedig a Nyugati-Tátrában Zverovka környékén.
Helikopterrel szállították a nyeregbe (Kép: HZS)
A tátrai lavinákhoz kapcsolódik, hogy tavaly decemberben szerelték fel az első jeladó ellenőrző pontokat a lengyel oldalon. Ezeken a pontokon a túrázni indulók ellenőrizhetik, hogy megfelelően működik-e a jeladójuk, esetleges mentés esetén a mentőegységek milyen minőségű jelet kapnak tőlük. A múlt héten a Magas-Tátrában, több helyen is, üzembeállítottak hasonló ellenőrző pontokat.
"Pieps checkpoint" (Kép: HZS)
Hogy milyen gyakran lesz rá szükség, az más kérdés. A fenti fekete pályán tilos a hóágyúzás és csak a természetes hóban lehet bízni. A síterep rendszerint akkor szokta megnyitni a pályát, amikor azon kb. 50 centiméter vastag ratrakolt hóréteg kialakul, bár ennél a vastagságnál még nincs rá garancia, hogy lécünk alja nem találkozik egy kővel a pályán. Az utóbbi szezonokban az alábbi időpontokban nyitották meg a Lomnici-nyereg alatti pályákat:
Azért ezt a hírt úgy pontosítanám, hogy ez a Magas Tátra legmeredekebb sípályája, de messze nem a legmeredekebb síelhető hegyoldala. Rengeteg extrém meredek freeride út létezik. Kis ízelítő: http://www.miropeto.sk/skialp-sprie...vodca/skalnata-dolina.php
Jellemző, hogy nála Lomnici csúcsról történő lesízés csak közepesen nehéz.
A személyes élményeim szerint a Lomnici nyereg alatti pályához hasonló meredekségű volt a Hrebienok (Tarajka) feletti rég megszűnt sípálya, ahol régen a csehszlovák műlesikló versenyeket tartották.
http://www.miropeto.sk/skialp-sprie...vodca/skalnata-dolina.php
Jellemző, hogy nála Lomnici csúcsról történő lesízés csak közepesen nehéz.
A személyes élményeim szerint a Lomnici nyereg alatti pályához hasonló meredekségű volt a Hrebienok (Tarajka) feletti rég megszűnt sípálya, ahol régen a csehszlovák műlesikló versenyeket tartották.