Menü ≡

Lavina: biztonságosabbá vált a Magas-Tátra

2021.01.19. | Szerző: Bata Attila
Lavinaveszély szempontjából jóval biztonságosabbá válhat az idei szezontól a Magas-Tátra legmeredekebb sípályája, a Lomnici-nyereg alatti rész. Itt található a "híres" fekete pálya, valamint mellette egy olyan rész, ahol kedvező hóviszonyok esetén a freeride síelők szeretnek lejönni.
h i r d e t é s
A műfaj vezető cégének számító francia Gazex legújabb generációs készülékét telepítik a Lomnici-nyeregbe, 2190 méteres magasságon. Az O'BELLX egy kisebb "ufóra" hasonlít. Segítségével mesterséges lavinákat lehet indítani, a távolból. Mesterséges lavinákat megelőzés céljából indítanak lavinaveszélyes helyzetek kialakulásakor. Kontrollált lavinákkal, biztonsági intézkedések mellett, a lavinaveszélyes állapot megszüntethető, és ismét biztonságos marad a hegyoldal.
Így működik
Az O'BELLX egyik előnye, hogy a távolból, pl. rádiójelekkel irányítható. Eddig a hegyimentőknek kellett a robbanóanyagokat a helyszínre juttatniuk valahogy. Mostantól ez a veszélyes művelet kizárható, hiszen távolból is beindítható a megelőző robbantás.

Két gázpalackot kell időnként cserélni benne, de azok is elégségesek 50-70 robbantáshoz. A magas-tátrai szerkezetet napenergiával táplálják. A szerkezet környezetbarát, nem kell hozzá hosszú csőrendszereket telepíteni. Szezon után könnyen szétszerelhető és elszállítható, ahogy ezt a Tátrában is tervezik.

A képen is látható eszközökből az idén kettőt telepítettek a Lomnici-nyeregben, másik kettőt pedig a Nyugati-Tátrában Zverovka környékén.
Kilépés a vetítésből
másodpercenként
3
váltás
A tátrai lavinákhoz kapcsolódik, hogy tavaly decemberben szerelték fel az első jeladó ellenőrző pontokat a lengyel oldalon. Ezeken a pontokon a túrázni indulók ellenőrizhetik, hogy megfelelően működik-e a jeladójuk, esetleges mentés esetén a mentőegységek milyen minőségű jelet kapnak tőlük. A múlt héten a Magas-Tátrában, több helyen is, üzembeállítottak hasonló ellenőrző pontokat.

Hogy milyen gyakran lesz rá szükség, az más kérdés. A fenti fekete pályán tilos a hóágyúzás és csak a természetes hóban lehet bízni. A síterep rendszerint akkor szokta megnyitni a pályát, amikor azon kb. 50 centiméter vastag ratrakolt hóréteg kialakul, bár ennél a vastagságnál még nincs rá garancia, hogy lécünk alja nem találkozik egy kővel a pályán. Az utóbbi szezonokban az alábbi időpontokban nyitották meg a Lomnici-nyereg alatti pályákat:

Év / szezonHónap, nap
2020. február 8.
2019. január 12.
2017. december 9.
2017. január 1.
2016. február 16.
2015. január 16.
2014. március 22.
2013. január 30.
2012. január 20.
2011. január 30.
2010. február 14.
2009. január 2.
2021.01.19. 12:28:43 bouquetk
Azért ezt a hírt úgy pontosítanám, hogy ez a Magas Tátra legmeredekebb sípályája, de messze nem a legmeredekebb síelhető hegyoldala. Rengeteg extrém meredek freeride út létezik. Kis ízelítő:
http://www.miropeto.sk/skialp-sprie...vodca/skalnata-dolina.php
Jellemző, hogy nála Lomnici csúcsról történő lesízés csak közepesen nehéz.
A személyes élményeim szerint a Lomnici nyereg alatti pályához hasonló meredekségű volt a Hrebienok (Tarajka) feletti rég megszűnt sípálya, ahol régen a csehszlovák műlesikló versenyeket tartották.
2021.01.19. 13:29:24 Bata Attila
Igen, kimondottan a pályára gondoltam. Módosítom. Köszönöm.
Szólj hozzá Te is!
Kapcsolódó címkék:
Kapcsolódó síterepek:
Kapcsolódó országok:
h i r d e t é s
h i r d e t é s
h i r d e t é s
h i r d e t é s
SÍELŐK NAPTÁRA » FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE »