Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Lavina indult el mesterséges havon egy tiroli sípályán

2022.12.28. Bata Attila

Ritkának mondható lavina indult el tegnap az egyik tiroli síterepen. A lezárt, fekete pályán, hóágyúzott mesterséges hó indult meg a pálya teljes szélességében. A mentőegységek estig kutattak esetleges sérültek után.
© Lawinenwarndienst Tirol/Stefan Jungmann
© Lawinenwarndienst Tirol/Stefan Jungmann
Kedd délután, körülbelül 2 órakor indult meg a lavina a tiroli Hochimst síterepén. Szerencsére az Alpjoch-Bahn síterület felső része, a lift középállomásától felfelé le volt zárva, így az a fekete pálya (2a) is, ahol a 30 méter széles és 150 méter hosszú hógörgeteg megtette az útját. A ködös időjárásban csak egy órával később vették észre a hóomlást és jelentették a hivatalos szerveknek.

Főleg túrázókat láttak a szemtanúk a környéken, így a hegyimentők este fél hétig alaposan átvizsgálták a környéket, de szerencsére senkit sem találtak.
A terület a levegőből fényképezve (Kép: ORF)
A terület a levegőből fényképezve (Kép: ORF)
Érdekesség, hogy a füves pálya szinte csak mesterséges havat kapott eddig. Az is érdekes, hogy hasonló eset történt pontosan ugyanitt, négy évvel ezelőtt, 2018. december 5-én.

Két nappal korábban a vorarlbergi Lech-Zürs síterepén zúdult lavina a sípályára, ahol csodával határos módon 10 síelőt sikerült kimenteni. Ennek az esetnek a vizsgálata már megkezdődött. Még nem lehet tudni, hogy a lavina spontán alakult ki vagy egy fenti túrázó indította be.

A hírek szerint 3-as lavinaveszély volt érvényben és reggel biztonsági robbantásokat is végeztek a pálya felett, ennek ellenére beindult a lavina. Sokan felvetik a síterep, illetve a lavinabizottság felelőségét, hogy engedélyezték a síelést azon a pályán.
KOMMENTEK
magnum56 | 2022.12.28. 18:16
A műhavas pályán vajon mi okozhatta a lavinát?
Én eddig úgy tudtam, hogy az egymásra rakódott, különböző minőségű hórétegek elcsúszása okozza a lavinát.
Itt azonban (ha jól értem), csak műhó volt a pályán, vagyis nem voltak rétegek.
Vajon mitől csúszott le a hó? Nem volt megfagyva a föld a hó alatt? Vagy ha meg volt fagyva amikor ágyúztak, később megolvadhatott a föld hőjétől alulról?
Van valakinek elképzelése?
osvald | 2022.12.28. 21:01
Fekete pálya volt, meredek, dolgozott a gravitáció. Plusz mostanában hóágyúznak akkor is ha esik a hó. A lech-i eset sokkal durvább, ott a a kék-piros pályán söpört végig ami nyitva volt...
osvald | 2022.12.28. 21:04
Szerintem az általános felmelegedés jelei, amit tapasztalhatunk bőven mostanában, sajnos.
magnum56 | 2022.12.28. 22:02
Szerte a világon rengeteg fekete pálya van. Még ettől feketébbek is. Ezeken is dolgozik a gravitáció, mégsincsenek lavinák rajtuk. Itt pedig már másodszor.
Ha van globális felmelegedés, az sem csak itt van.
Szerintem valami más oka lehet.

A léch-i eset más. Ott nem a pályán indult meg a hó, hanem felüről jött.
mrbig626 | 2022.12.28. 22:24
Németül jól le vannak írva a különböző lavinák, érdemes ráguglizni és esetleg fordítóba tenni.
A lech-i esetben a Schneebrettlawine a kulcsszó, a fenti, tiroli esetben pedig a Gleitschneelawine vagy Grundlawine a kulcsszó.

Lech-ben pár napja ún. Schneebrettlawine volt, ott az alsó tömör, fagyott rétegre friss hó esett, amely külön, felső rétegként egy kritikus mennyiséget elérve (és/vagy síelők-sítúrázók által elindítva) egyben meg- ill. lecsúszott az alsó keményebb rétegen.

Jelen cikkben említett lavina során pedig a nedves, meredek lejtőn (ami pl. nyáron füves legelőként funkcionál) gyakorlatilag az altalajon indul meg a teljes hóréteg.
Érdekes, hogy az első képen (alulról nézve) pl. az egyenes törésvonal már-már Schneebrettlawine-nak néz ki, míg a légifelvételen jobban látszik hogy inkább Gleitschneelawine, de halszáj (Fischmaul) nélkül.
mrbig626 | 2022.12.28. 22:30
"Szerintem valami más oka lehet. " - igen, pl. emberi tényező, ugyanaz a döntéshozó, mint korábban :-D
Firsh | 2022.12.30. 12:30
Érdemes jeladóval síelgetni kezelt pályákon is?
magnum56 | 2022.12.31. 20:29
Igen, sajnos ezek az esetek felvetik a kérdést, hogy valóban biztonságban vagyunk-e a kijelölt és nyitva lévő pályákon. Aki pályán kívülre kalandozik, az bizonyos fokú kockázatot vállal, ez világos. De eddig bennem fel sem vetődött, hogy működő pályán belül lavinától kellene tartani.
bouquetk | 2023.01.01. 11:46
Firsh egyértelműen nem. Ha számba vesszük az összes ilyen esetet és arányosítjuk a pályák számával, olyan elképesztően ritka esetről beszélünk, ami bőven az elhanyagolható kockázat kategóriája. Gyalogosan közlekedve nem hordunk bukósisakot, holott egy cserép vagy bármi a fejünkre eshet. De még autóvezetéskor sem, holott ott lényegesen nagyobb egy fejsérülés esélye. Ha van szándékod elhagyni a pályát, - és itt nem a jelzőoszlopok melletti pár méteres sávra gondolok - akkor feltétlen kell. Nálam szinte mindig ott van a zsákban. Ha esélyes egy kis freeride, akkor reggel felveszem és előtte a liftben bekapcsolom. Sajnos az a tapasztalatom, hogy a kijelölt pályákon egyre kevésbe vagyunk biztonságban, de ennek oka sajnos a többi síző. Nyilván kell és lehet is törekedni a biztonságra, de van az az embermennyiség , amikor ez kiszámíthatatlanná válik. Én személy szerint a pályán kívül minden szempontból jobban érzem magam.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
h i r d e t é s
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE